۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
عدم اقدام به موقع سازمان غذا و دارو سبب ایجاد شوک در زنجیره تامین دارو شده است
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس:

عدم اقدام به موقع سازمان غذا و دارو سبب ایجاد شوک در زنجیره تامین دارو شده است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار را قرائت کرد.

به گزارش بازار، زهرا شیخی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۲۴ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار گفت: جمع بندی بررسی های صورت گرفته در کمیسیون بهداشت و درمان موید آن است علی رغم آنکه در تفاهم نامه ۴۲ بندی اجرای طرح اصلاح سیاست های ارزی در حوزه سلامت وظایف هر یک از دستگاه های متولی برای مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع دارو و اجرای بهینه طرح دارویار مشخص گردیده است، اما به دلیل وجود برخی از ناهماهنگی ها و ضعف های عملیاتی دستگاه های مسئول، امروز از یکسو شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی و بعضاً افزایش پرداخت از جیب بیماران هستیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم تصریح کرد: از سویی بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ماموریت های سازمان غذا و دارو، تنظیم بازار دارو از طریق سیاستگذاری و تنظیم مقررات تولید، توزیع و عرضه است. بررسی های این کمیسیون حاکی از آن است که این سازمان تاکنون نه تنها در تخمین و پیش بینی داروهای مورد نیاز جامعه عملکرد مناسبی نداشته، بلکه با عدم اتخاذ یک مکانیسم دقیق و کارشناسی شده برای قیمت گذاری داروها در کمیسیون قیمت گذاری، زمینه ایجاد شوک در ابتدای زنجیره تامین دارو به ویژه در روزها و هفته های اخیر را فراهم کرده است.

روح‌الامینی: مشکل کنونی دارو ناشی از عدم مدیریت بهنگام است
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: به عنوان دانشجوی ۴۴ ساله داروسازی و آشنا به این صنعت باید بگویم که صنعت داروسازی یکی از پیچیده‌ترین صنایع و زنجیره‌ها است که باید نهادهای مختلف با مدیریت و برنامه‌ریزی به موقع تلاش کند تا محصول نهایی به دست مصرف‌کننده برسد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بدون برنامه‌ریزی بهنگام و مدیریت بهنگام و دخالت موثر قبلی که ۶ تا ۹ ماه زمان می‌برد نمی‌توان محصولی داشته باشید.

وی اضافه کرد: در زمستان سال گذشته و بهار و تابستان امسال در تمامی جلسات کمیته غذا و دارو و کمیسیون بهداشت مکرر این موضوع را به مسئولان وزارت بهداشت و حتی بالاتر یعنی معاون اول رئیس جمهور و ریاست جمهور این مطالب را هشدار دادیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید صنعت داروسازی دفاع کرد چرا که در سال گذشته این هشدارها را دادند، تصریح کرد: به این هشدارهای به موقع توجهی نشد، در واقع مشکل اصلی در این زمینه عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است. اگر مشکلاتی مانند ارز، نقدینگی، سفارش مواد اولیه بهنگام و ... وجود دارد، باید به موقع برای آن تدبیر می‌شد. همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که برای تهیه یک شربت سرماخوردگی، آنتی هیستامین یا مایعات مورد نیاز کودکان دچار مشکل هستیم.

خاتمی: وزارت بهداشت مسئول کمبود دارو در هفته های اخیر است
سید مرتضی خاتمی درخصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: تنظیم بازار دارو از مهمترین ماموریت های تولیت نظام سلامت است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق در مجلس یازدهم اظهار کرد: طرح دارویار در ۲۳ تیرماه با محوریت جابجایی یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره اجرایی شد و این در حالی است که در رابطه تامین نقدینگی، زنجیره تولید، واردات، عرضه و... باید مراقبت های لازم صورت می گرفت.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با ذخایر استراتژیک دارو و همچنین عرضه و تقاضا باید تدابیر لازم صورت می گرفت، افزود: این در حالی است که در رابطه با تکمیل پوشش بیمه ای، بلاتکلیفی درخصوص تخصیص و همچنین نوسانات نرخ ارز دچار مشکلاتی بودیم.

خاتمی با بیان اینکه ناهماهنگی هایی در اجزای دولتی در سطوح مختلف اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و... در چرخه و تنظیم بازار وجود داشته است، گفت: امروزه نه تنها داروهای وارداتی کم مصرف، بلکه داروهای پرمصرف داخلی که قبلاً به راحتی در دسترس بود، دچار کمبود شده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هر چند شاهد ضعف در قیمت گذاری یا کم کاری شرکت ها بوده ایم، اما تاخیر در تامین اقلام مورد نیاز و... همگی مسئولیت آن با وزارت بهداشت است که باید پاسخگو باشد، لذا امیدواریم نقش تنظیم گری و تولید دراین حوزه تقویت شود تا شرمنده مردم و بیماران نباشیم.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha