۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
گوشت شتر در سبد خانوار؛ گنج کویر به چهارمحال آمد
بازار گزارش می‌دهد؛

گوشت شتر در سبد خانوار؛ گنج کویر به چهارمحال آمد

شهرکرد - پرورش شتر در چهارمحال و بختیاری به علت گرایش مردم به مصرف گوشت شتر مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون مراکز پرورش این دام مناطق کویری در این استان در حال راه اندازی است.

بازار؛ گروه استان‌ها- شتر یکی از حیوانات اهلی است که از دیر باز نقش مهمی در زندگی انسان ها ایفا کرده است. مزایای اقتصادی شتر شامل قدرت باربری زیاد، قابلیت سازگاری در شرایط سخت محیطی، قدرت تحرک و راهپیمایی طولانی و قابلیت تولید محصولات گوناگون مانند گوشت و پشم بوده و به خاطر ساختمان فیزیولوژیکی و آناتومیکی اعجاب انگیزی که دارد مورد توجه محققان واقع شده است.

شتر حیوانی با شگفتی های بسیار است و نزد بسیاری از مردمان مناطق کویری جایگاه ویژه ای دارد. چند سالی است که فرهنگ مصرف گوشت شتر در استان چهارمحال و بختیاری در حال گسترش است و قصابی ها که تا چندی پیش تنها گوشت گوساله و گوسفند و بز می فروختند، هم اکنون فروش گوشت شتر را  نیز به به علت گرایش مردم در دستور کار قرار داده اند.

شتر از مناطق  جنوبی کشور به استان حمل و ذبح می شود و گوشت آن در قصابی ها توزیع می شود. بسیاری از فعالان پرورش دام به علت گرایش مردم به سمت گوشت شتر و تامین این نیاز به دنبال راه اندازی مراکز پرورش شتر در خود استان هستند تا زمینه را برای کاهش هزینه ها حمل و نقل و سهولت تامین گوشت مورد نیاز برای مردم را فراهم کنند.

مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی داشته است

یکی از قصابی های سطح شهر شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: مصرف گوشت شتر در چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی داشته است.

دهقان بیان کرد: در این استان بیشترین مصرف گوشت مردم به گوشت دام های کوچک از جمله گوسفند و بز اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه گوشت شتر به علت چربی پایین تر نسبت به گوشت های دیگر دام مورد توجه قرار گرفته است، گفت: چند سالی است که گوشت شتر نیز در سبد خرید مردم این استان قرار گرفته است و مصرف آن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عرضه گوشت شتر در بسیاری از قصابی های سطح استان مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد:  شتر از استان های جنوبی کشور به استان حمل و ذبح می  شود و گوشت آن در قصابی ها برای فروش توزیع می شود.

اجرای طرح های پرورش شتر در این استان مورد توجه قرار گرفته است و زمینه برای راه اندازی نخستین مراکز پرورش صنعتی شتر در این استان فراهم شده است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تقاضا برای گوشت شتر در سطح استان افزایش یافته است.

سام مردانی بیان کرد: در حال حاضر شتر برای کشتار از استان های جنوبی و استان های همجوار وارد چهارمحال و بختیاری می شود.

وی تاکید کرد: اجرای طرح های پرورش شتر در این استان مورد توجه قرار گرفته است و زمینه برای راه اندازی نخستین مراکز پرورش صنعتی شتر در این استان فراهم شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هم اکنون راه اندازی مراکز پرورش شتر در مناطق شهرکرد و بروجن در دستور کار قرار گرفته است و پیگیری های لازم برای اخذ مجوز توسط فعالان پرورش دام در این استان در حال انجام است.

مردانی ادامه داد: شتر با تمام شرایط آب و هوایی سازگار است و چهارمحال و بختیاری نیز یکی از استان های پر ظرفیت برای توسعه این بخش به شمار می رود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: پرورش شتر با توجه به تولید مواد لبنی و پروتئینی بسیار مفید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

۴ نفر متقاضی احداث مرکز پرورش شتر در شهرکرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: متقاضیان پرورش شتر در شهرستان شهرکرد در حال افزایش هستند.

فرهاد رفیعی بیان کرد: در حال حاضر تعداد متقاضیان پرورش شتر در شهرستان شهرکرد چهار مورد با ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر است که در مناطق هارونی، شهرکیان، شهرکرد و روستای دستگرد بخش فرخ شهر واقع شده‌اند.

وی گفت: هم اکنون محل های مورد نظر برای احداث مراکز پرورش شتر در این شهرستان توسط کارشناسان امور دام در حال بررسی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: رعایت فاصله مجاز با واحدهای دامپروری فعال و تأسیسات عمومی و آموزشی، فاصله با جاده اصلی شهری و روستایی، تناسب مساحت محل پیشنهادی با ظرفیت طرح، زراعی نبودن خاک محل طرح و... توسط کارشناسان برای احداث طرح در حال بررسی است.

چهارمحال و بختیاری هم اکنون از مهمتری مناطق پرورش در زمینه دام، ماهی و طیور کشور به شمار می رود. این استان در حال حاضر رتبه اول تولید ماهی سردآبی کشور را دارد. همچنین از مهمترین مراکز پرورش دام کوچک و سنگین است.

فعال سازی مراکز پرورش شتر فصل جدید در بخش دامپروری این استان به شمار می رود که نقش مهمی در ارتقای جایگاه صنعت دامپروری و تامین مواد پروتئینی این استان در کشور خواهد داشت.

کد خبر: ۱۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha