۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای خرید و صادرات کیوی
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس مطرح کرد

تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای خرید و صادرات کیوی

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولیدمجلس با اشاره به تامین سرمایه گردش موردنیاز خرید و صادرات کیوی، گفت: بانک کشاورزی بخشی از سرمایه در گردش موردنیاز را تامین و به تعاونی‌های مربوط ابلاغ کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دومین جلسه رفع مشکلات باغداران و سردخانه‌داران و برطرف شدن موانع پیش روی صادرات کیوی برگزار شد، گفت: در این نشست توافقات جلسه قبلی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید که ۱۰ آبان برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان تعاون روستایی بخشی از مطالبات مربوط به خرید کیوی در سال جاری که مربوط به تولیدات سال ۱۴۰۰ بود را به طلبکاران که عمدتا باغداران و سردخانه‌داران بودند پرداخت کرده است و مقرر شد مابقی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان درخصوص یارانه نیز مطالباتی دارند که مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کند تا اقدامات لازم انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تامین گردش سرمایه موردنیاز خرید و صادرات کیوی، ادامه داد: بانک کشاورزی بخشی از سرمایه در گردش موردنیاز را تامین کرده و به تعاونی‌های مربوط ابلاغ کرده است و انعقاد قرارداد و جذب منابع در جریان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بانک کشاورزی موافقت کرد از محل منابع داخلی، ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای اعطای وام به باغداران، خریداران و صادرکنندگان کیوی در نظر گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از منابع صندوق توسعه ملی در قالب قرارداد در اختیار بانک کشاورزی درحوزه صادرات محصولات کشاورزی است، مقرر شد ۴۰ میلیارد تومان مربوط به سال گذشته و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال جاری نیز از این محل سرمایه در گردش تامین شود، البته بانک‌هایی مانند بانک صادرات نیز در این راستا اقدام کردند و منابعی ابلاغ کرده‌اند بنابراین بخش زیادی از سرمایه در گردش موردنیاز صادرات کیوی در حال تامین است.

حسینی با بیان اینکه همچنین وزارت امورخارجه گزارشی از اقدامات انجام شده درخصوص صادرات کیوی ارائه کرد، ادامه داد: براساس این گزارش طرف هندی اعلام آمادگی کرده که ظرف چند روز آینده برای ارزیابی مباحث سفر قبلی به ایران مراجعه کند همچنین طرف هندی اعلام کرده که ممنوعیت واردات را رفع کرده اما برای عملیاتی شدن صادرات باید هیاتی از وزارت کشاورزی هند برای بررسی باغات و... به ایران بیاید؛ در جلسه مقرر شد اگر طرف هندی تعلل کند، اقدامات متقابل برای محصولات هندی انجام شود.

رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: همچنین وزارت صمت موظف شد مکاتبه‌ای با بانک مرکزی انجام دهد تا الزامات مربوط به پیمان سپاری ارزی صادرات کیوی کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر برای پرتقال، سیب و نارنگی این پیمان سپاری به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده که بر اعمال این موضوع برای کیوی نیز تاکید شد.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha