۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
سالانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در قزوین تولید می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

سالانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در قزوین تولید می‌شود

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره بارش‌های بهاره گفت: سالانه چهار و نیم میلیون تن از انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که انتظار می‌رود این مزارع در سال جاری پربارتر از همیشه باشند.

به گزارش خبرنگار بازار، فاطمه خمسه شامگاه یکشنبه در همایش رزمایش همدلی و کمک های مومنانه بخش کشاورزی قزوین که در جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: قزوین با وجود این که از نظر مساحت سهم زیادی از خاک کشور ندارد اما از نظر کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی در کشور همواره جزو استان‌های پیشتاز بوده و با وجود دشت صاحل‌خیز قزوین همیشه نام آن در بین ۱۰ استان برتر کشور بوده است.

وی بیان کرد: کشاورزان قزوین سالانه بیش از چهار و نیم تن از انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازارها عرضه می‌کنند که بخش قابل توجهی از این تولیدات در بازارهای پایتخت و سایر استان‌ها به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: در حوزه اقتصاد بخش کشاورزی در قزوین بسیار تعیین کننده است و از آنجائی که زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی دامنه وسیعی از مشاغل را شامل می‌شود می‌توان نقش این حوزه را در اشتغال پایدار نیز موثر دانست.

کمترین میزان سرما زدگی در قزوین

خمسه همچنین گفت: در سال‌های اخیر اگرچه مشکلاتی نظیر کم آبی، سرمازدگی و سیل توانست خساراتی به مزارع و باغات استان وارد کند اما همواره جایگاه قزوین در این مورد حفظ و تلاش شده تا در صورت نیاز استان‌های دیگر همراهی مناسبی نیز در این حوزه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با تجربیاتی که از مشکلات سال‌های گذشته در قزوین به دست آمد خوشبختانه امسال کمترین میزان سرما زدگی را داشتیم که در کنار بارش‌های بهاره مناسب می‌تواند مزارع و باغات پربارتری در انتظار مردم قزوین باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: بر همین اساس انتظار داریم امسال بیش از ۳۳۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود که در نوع خود آمار خوبی محسوب می‌شود.

خمسه گفت: با این که مشکلاتی که تولید کنندگان و فعالین در حوزه مرغ و طیور با آن مواجه هستند طی چند سال گذشته خساراتی را به فعالین این صنعت وارد کرده است و عدم تامین نهاده‌های دامی برای دامداران و مرغداران مسئله شده است اما روند تولید در قزوین ادامه دارد.

وی افزود: حتی در این شرایط که فعالان بخش کشاورزی وتولید کنندگان ما در پی شیوع بیماری کرونا متضرر هم شدند اما بنا بر فرمان رهبری دورهم گردآمدیم تا «کمک مومنانه» رادر جهاد کشاورزی به تحقق برسانیم و از این رو خوشحالیم که بگویم مشارکت فعالان بخش کشاورزی برای تامین ارزاق بیش از ۵۰ هزار خانوار آسیب دیده از کرونا بسیار اثربخش و به موقع بوده است.

کشاورزی در قزوین اقتصادی می‌شود

معاون اقتصادی استاندار قزوین هم در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اجرای طرح«تات» بیان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه کشاورزی استان همواره مطرح بوده، مسئله اقتصاد و مدیریت هزینه در کشاورزی است، برای این منظور نیز روش‌های مختلفی نظیر اصلاح الگوی کشت، کاهش هزینه‌های تولید و حذف واسطه‌ها امتحان شده اما در برخی موارد هنوز هم شاهد این هستیم که کشاورزی در قزوین بیشتر معیشت محور است.

عیسی قبادی بیان کرد: کشاورزی از بنیان‌های اصلی تولید و تامین امنیت غذایی در کشور است و اگر نتوانیم این حوزه را به سمت اقتصادی شدن پیش ببریم قطعا انگیزه و جذابیت کافی برای فعالیت در این بخش دیگر در بین کشاورزان وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اگر میخواهیم کشاورزی را در دشت قزوین نجات دهیم نیازمند این هستیم که مشکلات معیشتی کشاورزان را رفع کند و کاری کند که کشاورزی به حرفه‌ای اقتصادی تبدیل شود.

معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: امروز حوزه کشاورزی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است و با اشتغالزایی، تامین امنیت غذایی، صادرات و ارزآوری توانسته نقش خود را در این چرخه حساس به نمایش بگذارد.

قبادی عنوان کرد: طرح «تات» به همین منظور در قزوین تدوین و در حال اجرایی شدن است تا بتواند در یک بازه زمانی ۱۰ ساله روندهای معیوب و مشکل‌دار را در این بخش اصلاح و برای رسیدن به اقتصادی کشاورزی آماده شویم.

وی خاطرنشان کرد: حتی با وجود این که امروز فعالیت در این حوزه برای بسیاری از افراد اقتصادی نیست و شیوع بیماری کرونا نیز به فعالان این قشر آسیب وارد کرده اما امروز شاهدیم که با تمام توان در کنار مردم ایستاده‌اند و همراهی خوبی در اجرای طرح« کمک مومنانه» در قزوین داشتند.

کرونا چهره واقعی ملت‌ها را به دنیا نشان داد

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به واکنش های متفاوت مردم کشورهای مختلف به مسئله کرونا گفت: در پی شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورهای مدعی تمدن دیدیم که مردم برای تامین نیازهای خود به فروشگاه‌ها حمله کردند و به عبارتی چهره واقعی بسیاری از مردم و کشورهای جهان به نمایش گذاشته شد.

مهدی بخشنده افزود: این در حالی است که در کشور ما دارایی‌های مردم با یکدیگر تقسیم شد و با مدیریتی جهادی و روحیه ای انسانی توانستیم جلوی بیماری بایستیم و برخلاف انتظارات مجامع بین‌المللی از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز آمار تلفات  وخسارات کمتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه همین روحیه در کشور باعث شد تا با فرمان « کمک مومنانه» از سوی مقام معظم رهبری هزاران نفر در سراسر کشور آماده باش شوند تا این رسالت را به انجام برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین گفت: دنیا گمان می‌کرد کرونا در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند ایران را از پای درآورد اما فراموش کرده بود که سلاح ما در ایران پول یا قدرت نیست بلکه همیشه اتحاد، همدلی و مهربانی مردم ما بوده است که ما را با سایر مردم جهان متمایز کرده است.

کد خبر: ۱۸٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha