۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
ترش و شیرین‌های خراسان جنوبی بدون بازار صادراتی| هزینه تولید افزایش یافت
گزارش بازار از تولید انار؛

ترش و شیرین‌های خراسان جنوبی بدون بازار صادراتی| هزینه تولید افزایش یافت

بیرجند- خشکسالی و سرمازدگی موجب شده انار خراسان جنوبی بازار صادراتی خود را از دست بدهد.

بازار، گروه استان ها: فصل پاییز برای خراسان جنوبی فصل چیدن میوه ها و محصولات قرمز رنگی است که هم امید را به خانه کشاورزان این دیار برده و هم سود و نصیبی را برای او به ارمغان می آورد.

موضوع فقط زعفران و عناب و زرشک نیست. این روزها کشاورزان به ویژه در شهرستان هایی چون فردوس آستین همت را برای برداشت انار بالا زده اند و این ترش و شیرین های خوشمزه را وارد بازار می کنند.

اما مسئله این جا است که در این روزها کشاورزان انار کار خراسان جنوبی با سختی های فراوانی نیز رو به رو هستند که برای رفع آن باید اقدام کرد.

هزینه‌های سرسام آور تولید

حسین رحمتی از انبار کاران باغستان فردوس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال است که در زمینی به مساحت یک هکتار به کار باغبانی و برداشت انار مشغول هستم.

این کشاورز فردوسی با اشاره به اینکه از این یک هکتار حدود ۱۰ تن انار برداشت می شود، بیان کرد: متأسفانه وضعیت انارکاران و باغداران شهرستان فردوس چندان مطلوب نیست.

رحمتی گفت: با توجه به قیمت فعلی انار (کیلویی حدود هشت تا ۱۰ هزار تومان) و هزینه های بالای تولید، سودآوری چندانی برای ما ندارد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه تولید انار اظهار کرد: افزایش قیمت کود، گرمی شدید هوا و مشکل دانه سفیدی انار در مسیر راه تولید این محصول ارزشمند شهرستان فردوس قرار گیرد.

این کشاورز فردوسی بیان کرد: جهاد کشاورزی تا اندازه ای به باغداران کمک کرده و شرایط دریافت تسهیلات نیز موجود است ولی متأسفانه سود این تسهیلات و شرایط آن به هیچ وجه مطلوب نیست.

ترش و شیرین های خراسان جنوبی بدون بازار صادراتی| هزینه تولید افزایش یافت

افزایش ۲۰ درصدی قیمت کود

رحمتی با اشاره به اینکه قیمت کود نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: حتی کودی که جهاد کشاورزی در اختیار ما قرار می دهد هم با افزایش قیمت رو به رو بوده است.

اسدالله بخشی از انار کاران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به نظر من در زمینه حمایت و معرفی انار در خراسان جنوبی کوتاهی شده است.

وی که در باغستان فردوس فعالیت می کند، بیان کرد: به عنوان مثال در فردوس یک سردخانه وجود دارد که بیش از کشاورز برای بازرگان و تجار مفید است.

بخشی با تأکید بر اینکه به طور متوسط در سال ۲۰ تن انار از باغم برداشت می کند، ادامه داد: انار بر سر باغ ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رود در حالی که در مغازه ۱۷- ۱۸ هزار تومان عرضه می شود.

وی گفت: اگر سردخانه به اندازه کافی وجود داشته باشد انار برای شب یلدا و نوروز هم باقی می ماند.

این باغدار موی سپید خراسان جنوبی اظهار کرد: من روزگاری را سراغ دارم که انار فردوس به ژاپن و ... صادر می شد.

بخشی گفت: از این جهت تولید انابر برای کشاورز سودآوری و ارزآوری خوبی داشت ولی اکنون به واسطه مشکلات عدیده صادرات این محصول صورت نمی گیرد.

امیرزاده مدیر جهاد کشاورزی فردوس نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: هزار و ۹۴۰ هکتار در شهرستان فردوس زیر کشت انار است و منبع درآمدی بسیاری از باغداران این شهرستان محسوب می شود.

ترش و شیرین های خراسان جنوبی بدون بازار صادراتی| هزینه تولید افزایش یافت

پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار در خراسان جنوبی

وی بیان کرد: پیش بینی می شود که در سال جاری ۲۸ هزار تن انار از سطح باغات فردوس برداشت شود که این میزان با برداشت سال گذشته تقریبا مشابه است.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس در زمینه واحدهای فرآوری در شهرستان فردوس گفت: سردخانه ای در این شهرستان برای نگهداری محصول باغداران وجود دارد و از این نظر مشکلی نیست.

امیرزاده ادامه داد: اما ۲-۳ واحد فرآوری در خود شهرستان فردوس فعالیت داشته است که در حال حاضر فعالیت چندانی ندارد.

مهدی جعفری رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال ۴۲ هزار تن انار از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود، گفت: این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس است، گفت: از حیث سطح زیر کشت شهرستان فردوس بیشترین تولید را داشته و رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

جعفری با بیان اینکه ارزش محصول انار استان ۸۴۰ میلیارد تومان است، اظهارکرد: ۲۵ درصد انار خراسان جنوبی به استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان، سیستان وبلوچستان ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه فرآوری و بسته بندی انار ۵ واحد در خراسان جنوبی وجود دارد که سه واحد فعال و دو واحد غیر فعال است.

بازار خارجی را از دست دادیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان حنوبی با اشاره به اینکه ۳ واحد فعال فرآوری و بسته بندی در شهرستان‌های فردوس و قاین قرار دارد، گفت: در سنوات گذشته انار فردوس به کشورهای شرق آسیا ارسال می شد.

جعفری یادآور شد: اکنون به خاطر خشکسالی‌های پی در پی و سرمازدگی انار این استان بازار خود را از دست داده و کمتر به کشورهای دیگر ارسال می شود.

به نظر می رسد برای اینکه تولید انار همچنان برای تولید کننده و کشاورز ما سودآوری داشته باشد باید دوباره بازارهای صادراتی برای این محصول بیابیم و این میوه را راهی بازارهای شرق آسیا کنیم. وگرنه با گرانی کود و این قیمت میوه، تولید برای کشاورز سودآوری نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha