۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
کاشت زعفران بدون خاک در خانه

کاشت زعفران بدون خاک در خانه

ایران به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده زعفران در دنیا شناخته می شود و زعفرانی که در ایران تولید می شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش بازار، ایران به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده زعفران در دنیا شناخته می شود و زعفرانی که در ایران تولید می شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. به گونه ای که با استفاده از این گیاه در غذا و مواد خوراکی می توان طعم و عطر دلنشینی را به آن ها بخشید. سالانه حجم بالایی از زعفران در کشور ایران تولید می شود و در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و یا به سایر کشور ها صادر می گردد. گاهی اوقات ممکن است که این گیاه در خانه نیز مورد کشت قرار بگیرد و برای مصارف شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.

دلایل کاشت زعفران

گیاه زعفران از خواص بسیار زیادی برخوردار است. این خواصی که برای گیاه زعفران در نظر گرفته شده است باعث می شود که افراد زیادی به کشت این محصول تمایل پیدا کنند. علاوه بر اینکه گیاه زعفران در صنعت غذا سازی و تهیه شیرینی و شربت های مختلف کاربرد بسیار ویژه ای در بلکه در صنعت داروسازی نیز از گیاه زعفران بهره گرفته می شود. با استفاده از گیاه زعفران در غذاها می توان مزه غذا را بهبود بخشید و با عطر و طعمی که این گیاه به غذا می دهد می توان توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. علاوه بر این، گیاه زعفران می تواند به کنترل استرس و اضطراب، افسردگی، فشار خون، تنظیم قاعدگی و ... کمک کند. با توجه به این مساله می توان این گیاه را در غذا ها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار داد و یا اینکه از آن جهت تولید دارو استفاده شود. با توجه به این نکاتی که اشاره کردیم کاشت گیاه زعفران اهمیت پیدا می کند.

قسمت های مورد استفاده گیاه زعفران

خواص زعفران : همه ی آنچه که باید در مورد زعفران بدانید

از قسمتهای مختلف گیاه زعفران می توان استفاده کرد. در واقع هر کدام از بخش های گیاه زعفران از خواص خاصی برخوردار هستند که افراد با بهره گیری از این قسمت هم می تواند از این خواص برخوردار شود. مهم ترین قسمت زعفران که هدف از کشت زعفران نیز برداشت این قسمت است، به عنوان سرگل زعفران شناخته می شود. این قسمت گیاه زعفران از رنگ، طعم و عطر دلنشینی برخوردار است و معمولا بیشترین قیمت که برای گیاه زعفران در نظر گرفته می شود مربوط به سر گل زعفران است. علاوه بر این، پوشال زعفران نیز همانند سرگل زعفران از خواص زیادی برخوردار است که می تواند در رنگ و طعم دهی به غذا، و همچنین ساخت دارو کاربرد و مصرف به عنوان دارو تتثیر گذار باشد. پوشال زعفران به قسمت نارنجی رنگی که بین سرگل و ریشه زعفران قراد دارد گفته می شود. ریشه زعفران نیز همانند این دو قسمت عطر دلنشینی دارد و تنها تفاوتی که با قسمت سرگل زعفران دارد این است که قدرت رنگ دهی زیادی ندارد و بیشتر برای ایجاد عطر و طعم و همچنین مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه زعفران را می توان با قیمت پایین تری نیز خرید نمود.

کاشت زعفران در منزل

گاهی اوقات ممکن است که افراد ترجیح دهند که خود زعفران را کشت کنند و مورد استفاده قرار دهند. به گونه ای که این محصول را می توان بدون خاک در منزل مورد کشت قرار داد و از آن استفاده نمود. برای کشت زعفران در منزل روش های مختلفی وجود دارد که کشت بدون خاک در منزل از کاربردی ترین این روش ها است. مراحل  کش زعفران بدو خاک در منزل به شرح زید است؛

  • در ابتدا باید توجه داشته باشید که پیاز زعفران را در مناسب ترین زمان خریداری نمایید. بهترین زمان برای خرید پیاز زعفران خرداد الی مرداد ماه در نظر گرفته شده است.
  • پس از آنکه پیاز زعفران را خریداری کردید آن ها را تا شهریور ماه به انبار منتقل کنید و در دمای مشخص نگهداری کنید.
  • در اول شهریور ماه نمونه هایی که در انبار قرار دارند را به منزل و جایی که قرار است کشت زعفران را انجام دهید منتقل نمایید. برای کشت زعفران بدون خاک در منزل می توانید جعبه هایی را در نظر بگیرید و پیاز های مربوط به زعفران را بدون فاصله در کنار هم قرار دهید و اجازه دهید که تا مهر ماه جوانه بزنند.
  • در مرحله بعد جوانه های اضافی را حذف کنید و اجازه دهید که جوانه اصلی رشد کند و پس از مدتی گل دهی انجام بگیرد. بعد از رشد مناسب گل ها، آن ها را زعفران سرگل برداشت کنید و پس از آن پیاز های زعفران برای استفاده دوباره در خاک بکارید.

خرید زعفران از تولید کنندگان و مراکز معتبر


ممکن است که برای شما این سوال پیش بیاید زعفران با کیفیت و خالص را از چه مکانی خریداری نمایید؟ برای خرید زعفران با کیفیت می توانید به طور مستقیم با تولید کنندگان ارتباط برقرار کنید و خرید خود را انجام دهید. علاوه بر این، شما می توانید زعفران درجه یک و با کیفیت را از مراکز فروشی که در سطح شهر وجود دارد خریداری نمایید. برخی از نمایندگی های فروش وجود دارند که به طور اختصاصی زعفران را در ارقام مختلف به فروش می رسانند و افراد با مراجعه به این نمایندگی ها می توانند محصول مورد نظر خود را دریافت کنند. علاوه بر این امکان خرید زعفران به صورت اینترنتی نیز برای مشتریان وجود دارد.

پک هدیه زعفران

یکی از مواردی که هنگام خرید پک زعفران باید به آن توجه داشت نوع بسته بندی است که برای آن در نظر گرفته شده است. برخی از ارقام زعفران در بسته بندی های معمولی و یا حتی به صورت فله ای به فروش می رسد. در حالی که برخی دیگر از زعفران ها دارای بسته بندی های شیک و لاکچری هستند که می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. برخی از بسته بندی ها و پک های زعفران به گونه ای طراحی شده اند که افراد می توانند از آن جهت هدیه دادن به دوستان خود و یا آشنایان استفاده نمایند.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که اشاره کردیم می ‌توان گفت که زعفران یک گیاه با خاصیت و دارای عطر و طعم دلنشین است که افراد می توانند از آن جهت تهیه غذا و نوشیدنی های خود استفاده نمایند. در عین حال با توجه به خواص دارویی که این گیاه دارد می توان از آن جهت درمان برخی از دردها و تهیه دارو استفاده نمود. گاهی اوقات ممکن است که افراد دوست داشته باشند که گیاه زعفران را در منزل و بدون خاک بکارند، که برای انجام این کار باید مراحل مربوط به آن را با دقت طی کنند و زعفران مورد نظر خود را برداشت نمایند. برای خرید زعفران با کیفیت افراد باید توجه داشته باشند که به مراکز معتبر و نمایندگی های فروش مراجعه نمایند. هنگام خرید علاوه بر کیفیت و قیمت می توان به بسته بندی که برای زعفران نیز در نظر گرفته شده است توجه داشت و در صورتی که بسته بندی های شیک و لوکس را مد نظر دارید می توانید از پک های هدیه زعفران استفاده کنید.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha