۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
چرا این رشد با بقیه رشد ها فرق دارد؟ | دست و پا گیر بودن قیمت حامل‌های انرژی برای بورس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چرا این رشد با بقیه رشد ها فرق دارد؟ | دست و پا گیر بودن قیمت حامل‌های انرژی برای بورس

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که این رشد با بقیه رشدها در طول دو سال اخیر فرق دارد و شاخص را به بالای ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد می‌رساند این در حالی است که هنوز هم شاهد خروج پول حقیقی هستیم.

بازار، گروه بورس: کارشناسان بازار سرمایه رشدی که در هفته گذشته و امروز ۲۱ آبان ماه داشته را به نوعی آغاز یک سیر صعودی و عبور شاخص کل بعد از دو سال نوسان از ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد می‌دانند. این تحلیل‌ها در حالی است که با وجود رشد شاخص کل باز هم سهامداران حقیقی تمایلی به نگهداری پول خود در بازار سرمایه ندارند.

شاخص بورس تهران از ۲۹ مهر ماه رشد خود را بعد از حدود ۲ ماه ریزش پی در پی شروع کرد و تا امروز این رشد ادامه دارد این در حالی است که در این مدت رشد قیمت دلار و سکه و همچنین خروج پول سهامداران خرد یا همان حقیقی از بازار هم افزایشی بود.

به عنوان مثال روز ۲۱ آبان ماه ۶۷ درصد بازار روند مثبت داشته و ۳۳ درصد هم از سهام‌ها ریزشی بودند از میزان ۶۷ درصد خریدی که در معاملات بازار امروز انجام شده حدود ۸۰ درصد آن توسط سهامداران حقیقی اتفاق افتاده و نزدیک به ۲۰ درصد آن توسط سهامداران حقوقی بوده است. در بخش فروش سهم هم ۸۲ درصد فروشندگان سهامداران حقیقی بودند و با وجود اینکه شاخص کل بازار سرمایه در حال رشد است باز هم شاهد خروج پول حقیقی از این بازار بودیم.

بیشتر کارشناسانی که تا کنون در مورد روند مثبت یک هفته گذشته تحلیل داشتند امیدوار به ادامه دار بودن این رشد و رسیدن آن به ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد هستند. نزدیک دو سال است که شاخص کل بورس بین ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نوسان می‌کند که تعدادی از کارشناسان با تکه بر تحلیل تکنیکال می‌گویند که احتمال عبور از یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد را دارد.

شاخص دیر رشد کرد اما تدوام دار رشد می‌کند

پشوتن مشهوری نژاد یکی از کارشناسانی بود که می‌گوید روند رشد بازار سرمایه را شاهد هستیم و این روند تا ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد هم ادامه دارد. به گفته او این نقطه رشد آغاز یک سیر جدید در روند بازار سرمایه است.

ابراهیم نوایی یکی دیگر از کارشناسان مطرح بازار هم معتقد است که شروع رشد بازار با اینکه دیر اتفاقا افتاده اما تمام پارامترها گواه این رشد بودند و این رشد تدوام دار است.

با این وجود میرکاظمی رییس سازمان برنامه در جلسه علنی مجلس گفته بود: در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید؟ این درآمد تحقق پیدا نمی کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی توانیم از آسمان بیاوریم.

با این وجود هنوز مشخص نیست که این میزان از ناترازی منابع انرژی را از کدام منابع قرار است دولت تامین کند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت بین چاپ پول یا استفاده از منابع ذخیر ملی و افزایش درآمد حاصل از فروش نفت به شرط اتفاق افتادن برجام باید یکی را انتخاب کند.

در صورتی که دولت به سمت چاپ پول و یا استفاده از منابع ذخیره ملی حرکت کند در آینده شاهد افزایش تورم و به تبع آن یکی از عوامل رشد در بازار سرمایه و سایر بازارها خواهیم بود و باید دید که سرعت رشد کدام یک از بازارهای مالی بیشتر است.


شاید تقاضا برای بورس بیشتر شود

حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری بازار در مورد وضعیت یک هفته بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شاهد یک روند صعودی در بازار سرمایه هستیم با افزایش حدود دو برابری ارزش معاملات خرد و بازگشت مجدد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی این امیدواری وجود دارد که با عبور شاخص از مقاومت‌های این ابر کانال سطح ۱.۶ میلیون واحدی برای شاخص کل در دسترس باشد.

او می‌گوید: با توجه به نوسانات دو ساله بورس تهران در محدوده ۱.۱ تا ۱.۶ میلیون واحدی از یک سو و رشدهای قابل توجه در بازارهای موازی از سوی دیگر، تمایل سهامداران به فروش کاهش یافته و کفه ترازو به سمت تقاضا سنگینی خواهد کرد و به نظر می‌رسد بازار سرمایه از لحاظ تکنیکالی در ایستگاه پایانی روند نزولی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند فرسایشی بازار سرمایه در دو سال اخیر قابل انتظار بود گفت: به نظر می‌رسد با توجه به رشد ۱۵ درصدی شاخص کل در ۲ هفته اخیر پایان روند نزولی بازار سرمایه نزدیک است.

صیامی همچنین گفت: بازار سهام در این روزها از نظر بنیادی ارزنده است اما باید استراتژی‌های مناسب از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از رفتار توده‌ای و هیجانات سهامداران در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha