۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
لایحه‌ بودجه‌ در بدو ارائه دارای کسری بود
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

لایحه‌ بودجه‌ در بدو ارائه دارای کسری بود

زنگنه، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، در بدو ارائه دارای کسری بودجه است که موضوع بسیار عجیبی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه مجلس در خصوص بودجه فراتر از اختیارات ورود می‌کند، گفت: مشکلات موجود در بودجه چه در لایحه و چه پس از آن یعنی در جریان تصویب قانون، ناشی از عدم اهتمام به رفع ایرادات ساختاری بودجه است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوه بودجه‌نویسی در کشور ما غلط است و به اصلاح ساختاری نیاز دارد، افزود: این شیوه غلط موجب می‌شود، لایحه‌ای که دولت به عنوان بودجه ارائه می‌کند، معمولا لایحه‌ی مطلوبی نباشد، به همین دلیل مجلس ورود می‌کند و در شرایطی که ساختار اصلاح نشده، ورود مجلس هم می‌تواند مطلوب نباشد، مادامی که این مشکل رفع نشود، مسائل همچنان وجود دارد.

وی درباره نظارت مجلس بر روند اجرای قانون بودجه، بیان کرد: تصویب بودجه و نظارت بر اجرای آن تنها وظیفه‌ی بسیاری از مجالس دنیا است، بودجه‌ای که تدوین شده، چه خوب و چه بد، امروز قانون است و اینکه مجلس بر اجرای تبصره و مفاد آن نظارت کند، تکلیف مجلس است، اگر مجلس بر اجرای آن نظارت نکند، از اجرای وظایف خود شانه خالی کرده است؛ دیوان محاسبات نیز براساس این قانون حسابرسی‌ها و بررسی‌های خود را انجام می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در این بخش سوالی مطرح است مبنی بر اینکه آیا روند و مراحل تنظیم و تصویب بودجه به درستی انجام می‌شود؟ که پاسخ من به این پرسش خیر است؛ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و نخبگان اقتصادی، دولت در تنظیم لایحه‌ بودجه اهتمامی به اصلاح ساختارهای اقتصادی ندارد از سوی دیگر شیوه تصویب بودجه نیز در مجلس درست نیست در واقع هم تنظیم و نوشتن لایحه ایراداتی دارد که باید رفع شود و هم شیوه تصویب و بررسی آن در مجلس دارای ایراد است.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با بیان اینکه هم مجلس و هم دولت در زمینه اصلاح ساختار بودجه و نظام بودجه‌ریزی وظایفی دارند، ادامه داد: لایحه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، در بدو ارائه دارای کسری بودجه است که موضوع بسیار عجیبی است از سوی دیگر لایحه در جریان بررسی بودجه در مجلس، مکرر از سوی دولت تغییر می‌کند، در ادامه نیز نمایندگان لایحه را براساس ایرادات و ابهاماتی که معتقدند در لایحه وجود دارد، تغییر می‌دهند و تبصره‌هایی به اضافه می‌کنند ما هم در تهیه، تنظیم و تدوین لایحه نیازمند اصلاح هستیم و هم در حوزه تصویب.

زنگنه تصریح کرد: اما توجه به یک نکته در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است آن اینکه زمانیکه بودجه به قانون تبدیل شد، تمامی این بحث‌ها کنار می‌رود و قانون باید اجرا شود در واقع حتی قانون بد نیز باید اجرا و بر آن نظارت شود؛ نباید قانون را کنار بگذاریم و براساس سلایق شخصی خود عمل کنیم البته طبیعتا مسئله اصلاح قانون بد باید براساس روال پیگیری و حل شود.

وی با اشاره به اینکه قانون برای اصلاح بودجه راه گذاشته است، ادامه داد: اگر دولت پس از بررسی احساس کند که منابع و مصارف در برخی تبصره‌ها غیرواقعی یا غیرضروری است، می تواند به صورت متمم بودجه یا اصلاح بودجه به مجلس لایحه ارائه دهد تا نمایندگان این اصلاحات را در جهت خواست دولت انجام دهند، همان‌گونه که امسال ۳ لایحه اصلاح موضوع قیر رایگان، کاهش حقوق گمرکی و افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت برای اصلاح قانون بودجه به مجلس ارائه شده و مجلس نیز حداکثر همکاری خود را برای تصویب انجام داد.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha