۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
ماشین های تیلر؛ غول های کوچک و قدرتمند کشاورزی جهان| بازارسازی خارجی؛ راه نجات کارگاه های کوچک کشور
چشم انداز بازار جهانی ماشین های تیلر تا ۲۰۳۲

ماشین های تیلر؛ غول های کوچک و قدرتمند کشاورزی جهان| بازارسازی خارجی؛ راه نجات کارگاه های کوچک کشور

در حالیکه بازار جهانی ماشینهای تیلر رو به رشد است و بازاری ۴میلیارد دلاری برای ماشینهای پنجه زن پیش بینی شده، تولیدکننده های داخل معتقدند برای پویا نگه داشتن تولید باید در کشورهای اطراف بازارسازی کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بر اساس گزارش بانک جهانی، صنعت کشاورزی نسبت به سایر بخش ها دو تا چهار برابر رشد موثرتری در بهبود درآمد در میان فقیرترین بخش ها داشته است که تلاش های جهانی برای تامین امنیت غذایی و پیشگیری از توسعه فقر جهانی ادامه دارد. از جمله مواردی که به حفظ میزان کشت و افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک می کند استفاده از تجهیزات روز و کارآمد است که هم می تواند در برخی مناطق کمبود نیروی انسانی را پوشش بدهد و هم کلیه عملیات مزارع را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهد.

با کوچک شدن اراضی استفاده از تراکتورهای کشاورزی به تدریج کمرنگ می شود

نکته جالب توجه اینکه از دیرباز استفاده از انواع تراکتورها در عرصه های کشاورزی در کشورهای مختلف از جمله ایران مرسوم بوده است اما با کوچکتر شدن اراضی کشاورزی امکان استفاده از این ماشین آلات بزرگ در بسیاری از مزارع و به خصوص باغات مهیا نیست. از سوی دیگر با رشد قابل توجه قیمت تراکتور در ایران طی چند سال اخیر شاهد هستیم که کشاورزان ضعیف تر قادر به خرید نیستند و لذا بهره گیری از تراکتورهای عظیم الجثه در مزارع بزرگ قابل ملموس تر است. با این وجود در بحث تولید ادوات و ماشین آلات کوچک همچون تیلرها ایران نیز همپای دیگر کشورها خوب پیش رفته و توانسته است از طریق مهندسی معکوس کالاهای قدرتمند و با قیمت مناسبی را برای کشاورزان کوچک ارائه دهد. اگرچه تولید کننده های این بخش امروزه با چالش های بسیاری مواجه هستند اما به نظر می رسد خود توانسته اند با بازارسازی در کشورهای اطراف به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس تا حدودی از زیان خارج شوند.

به دلیل نوسان قیمت فولاد در بازار آزاد هزینه های تولید در کارگاه های کوچک بالا است

علی ملایی یکی از تولید کننده های این حوزه به بازار می گوید: در حال حاضر می توان گفت بازار ادوات و تجهیزات کشاورزی به نوعی اشباع شده است و تولید کننده های بسیاری در این بخش فعالیت دارند. با این وجود تلاش برای تولید تجهیزات به روزتر و کارآمدتر کماکان ادامه دارد اگرچه هزینه های تولید بسیار بالا است.

ملایی افزود: ما صاحبان کارگاه های کوچک در بحث تامین فولاد و آهن آلات مشکل داریم چرا که به دلیل عدم بهره مندی از نقدینگی بالا و عدم توانایی مالی در خرید از بورس، به ناچار باید از بازار آزاد نیازهای خود را تامین کنیم که در این بخش نوسانات قیمتی بسیار بالا است و تا کالایی که سفارش گرفته ایم آماده تحویل شود چندین بار قیمت مواد اولیه ما تغییر می کند.

این صنعتگر بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که پروسه تولید در شرایطی سودآور خواهد بود که تیراژ تولید بالا باشد با این وجود به دلیل شرایط خشکسالی فعلی شاهد هستیم که کشاورزان چندان رغبتی به خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی نشان نمی دهند لذا ما نیز به دنبال بازارهای خارجی هستیم.

وی ادامه داد: با این وجود با توجه به پایین بودن توان مالی غالب کشاورزان، آنها به دنبال ماشین آلاتی ارزان قیمت اما پرقدرت هستند که بتوانند از آن در بخش های مختلف و برای عملیات های مختلف استفاده کنند. چرا که در این حالت است که برای آنها به صرفه خواهد بود.

رشد ۳.۶ درصدی بازار جهانی ماشین های پنجه زن تا ۲۰۳۲

بر اساس این گزارش، از جمله ماشین آلات و ادوات کشاورزی کوچکی که به صورت خاص در باغات و مزارع با ابعاد کوچک کارایی دارد « ماشین های تیلر» است که در بازار داخل انواع آنها ارائه می شود و بازار جهانی آن نیز بسیار پویا است. به طوری که بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه آماری-تحلیلی Fact.Mr ارزش بازار جهانی ماشین‌ های پنجه زن در سال ۲۰۲۲ به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۲ از ۴ میلیارد دلار هم فراتر برود.

در واقع در این گزارش آمده است که ارزش بازار جهانی ماشین های پنجه زن در یک دوره ده ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۳.۶ درصد رشد خواهد کرد.

ماشین های تیلر؛ غول های کوچک و قدرتمند کشاورزی جهان| بازارسازی خارجی؛ راه نجات کارگاه های کوچک کشور

شاید جالب باشد بدانید ماشین های پنجه زن که اغلب به عنوان پنجه های قدرتی شناخته می شوند، برای آماده سازی زمین برای محصولات جدید استفاده می شود؛ به این معنا که آنها به گیاهان کمک می کنند تا قدرت و انعطاف پذیری مورد نیاز برای رشد مطلوب را ایجاد کنند. چرا که قبل از کاشت، اکثر کشاورزان کمی خاک را می چرخانند و مخلوط می کنند که این امر به ریشه ها کمک می کند تا سنگریزه ها یا سایر مواردی را که ممکن است مانع رشد مناسب ریشه یا جذب مواد مغذی می شوند را از بین ببرند. در واقع ماشین های تیلر نقش مهمی در این فرآیند دارند و آنها به کشت و تهویه خاک کمک می کنند. در حقیقت ماشین های تیلر دارای تیغه ها یا تیغه های چرخشی هستند که خاک را حرکت می دهند. در حال حاضر اگرچه کماکان در بسیاری از مناطق جهان از تراکتورهای کشاورزی و گاو آهن برای این عملیات استفاده می شود اما به نظر می رسد استفاده از ماشین‌ های پنجه‌ زن آسان‌ تر باشد، زیرا فقط باید متعادل باشند و خودشان رانندگی کنند. این در حالی است که استفاده از این ماشین نه تنها تهویه خاک را بهبود می بخشد بلکه علف های هرز را از بین می برد، سطح رطوبت خاک را ثابت نگه می دارد و میکروارگانیسم ها را تشویق می کند تا فعال تر شوند، و از سوی دیگر توانایی خاک برای تامین مواد مغذی را نیز بهبود می بخشند. بر اساس این گزارش، رشد فزاینده در بخش کشاورزی در اقتصادهای نوظهور عامل اصلی پیش بینی شده برای افزایش تقاضا برای ماشین های پنجه زن است.

ژاپن و کره جنوبی؛ بازارهای پیشرو در فروش ماشین های تیلر در آسیا

بر اساس آنچه از سوی موسسه آماری-تحلیلی Fact.Mr منتشر شده است «ژاپن و کره جنوبی» نقش حیاتی در رشد فروش ماشین های تیلر در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارند. به طوری که تخمین زده می شود که فروش ماشین های پنجه زن در آسیا و اقیانوسیه در دوره پیش بینی شده یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به میزان ۴ درصد رشد کند. این در حالی است که مکانیزاسیون فرآیند کشاورزی به طور پیوسته در سراسر آسیا و اقیانوسیه در حال پیشرفت است و انتظار می رود ژاپن و کره جنوبی سهم قابل توجهی در رشد فروش ماشین آلات تیلر در آسیا و اقیانوسیه داشته باشند. به خصوص اینکه طبق گزارش سازمان بانک جهانی، کل زمین های کشاورزی در ژاپن در سال ۲۰۱۹، ۱۲.۱۲ درصد از کل زمین های این منطقه را تشکیل می داد و لذا با توجه به زمین های کشاورزی کم، تامین نیازهای غذایی مردم ژاپن یک چالش است. به این ترتیب این امر نیاز فوری به افزایش تولید مزرعه ایجاد می کند که می تواند از طریق مکانیزاسیون مزرعه انجام شود که این خود کمک کننده به رشد بازار ماشین آلات بخصوص ماشین های تیلر در آسیا و اقیانوسیه است.

ماشین های تیلر؛ غول های کوچک اما قدرتمند بخش کشاورزی

بر اساس این گزارش، همگام با دیگر کشورها، در ایران نیز استفاده از ماشین های تیلر رو به توسعه است و عوامل مختلفی در نشان دادن اقبال کشاورزان به این نوع ماشین آلات دخیل است. از جمله اینکه ماشین های تیلر در واقع هیولاهای پرقدرت و در عین حال کوچکی هستند که ارزانتر از تراکتور هستند، از این رو کشاورزان کوچک به طور منظم از آنها استفاده می کنند. از سوی دیگر مانور دادن تراکتورها در مناطق تپه ای و شیب دار دشوار است با این حال، ماشین های پنجه را می توان به راحتی در سراسر مزارع کوچک حرکت داد. علاوه بر این ماشین های پنجه زن نسبت به تراکتورها تراکم خاک کمتری ایجاد می کنند زیرا سبک تر هستند در نتیجه می توان عمق خاک‌ورزی مورد نیاز را کنترل کرد. همچنین یکی از دلایل رو آوردن کشاورزان به استفاده از این ماشین آلات به این امر برمیگردد که این ماشینهای کوچک برای کارهای مختلفی از جمله برداشت محصول، پمپاژ آب، حمل و نقل محصولات و خرمن کوبی استفاده می شود. به همین دلیل شاهد هستیم که در سطح جهانی به طور خاص ماشینهای پنجه‌ زن در میان مزارع کوچک محبوب است زیرا هزینه‌های مالکیت بسیاری از تجهیزات کشاورزی را کاهش می‌ دهند و می‌توانند برای طیف وسیعی از وظایف مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر: ۱۸۶٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha