۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۹
تبدیل کشورهای ثروتمند نفتی به کشورهای فقیر، عجیب نخواهد بود
گفتگوی بازار با کارشناس خاورمیانه؛

تبدیل کشورهای ثروتمند نفتی به کشورهای فقیر، عجیب نخواهد بود

نعیمی کارشناس مسائل منطقه با بیان این که ایران کمک اصلی کشور کویت کرونا زده بود، گفت: عجیب نیست که در آینده ببینیم کشورهای غنی نفتی، تبدیل به کشورهای فقیر شده و جای آنها را کشورهایی فقیر اما با توانمندی تولیدی و صنعتی بگیرند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- با افزایش آمار ابتلایان به  بیماری کوید-۱۹ در روزهای گذشته و تبعات اقتصادی آن بر کشور، دولت تصمیم گرفته تا از روز دوشنبه قانون قرنطینه خانگی کامل را به مدت ۲۴ ساعت تا عید فطر ادامه دهد.  

با توجه به اهمیت زیاد بازار عید فطر برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اعمال این قوانین به همراه تعطیلی کامل مشاغل با توجه به اینکه بیشتر نیروی کار حتی در وزارت خانه ها در این کشور را کارمندان و کارگران خارجی تشکیل میدهند و به خاطر این ویروس به کشور خود عزیمت نموده اند،  اقتصاد کشور بر اساس اظهارات امیر کویت در روز گذشته با یک چالش بی سابقه در جهت حفاظت در برابر شوک های بیرونی روبروست.

سقوط قیمت نفت و کاهش ارزش دارایی های سرمایه گذاری از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بر میزان توانایی مالی از جمله بدهیهای دولتی این کشور تاثیرات منفی گذاشته است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری بازار در گفتگویی با مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در رابطه با تاثیر اقتصادی کرونا بر کشور ثروتمند اما کوچک کویت و همچنین اقتصاد پس از گذر از بحران کنونی ترتیب داده است.

مصیب نعیمی در ابتدای گفتگوی خود اظهار کرد که با وجود اینکه کویت از بیشترین درآمد سرانه برخوردار است،  اما در عین حال بیشترین چالش و درگیری را با  بحران کرونا تجربه کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد که چون این پدیده برای کویت که کشوری کشاورزی و تولیدی نبوده و بخش اعظم نیازهایش از طریق واردات تامین می شود،  کاملا غیر قابل انتظار و هیچگونه پیش بینی صورت نگرفته بود، به یکباره پس از اتخاذ تدابیر سخت گیرانه و متوقف شدن واردات و صادرات از سوی مقامات دولتی با کمبود جدی کالاهای اساسی روبرو شد.

نعیمی تصریح کرد که  اخیرا با تدابیری که دولت اتخاذ کرده و گشایشی که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده تا حد نسبتا مقبولی از این مشکلات کاسته شده ولی هم چنان شهروندان کویتی از کمبود بسیاری از نیازهای خود و کالاهای اساسی رنج میبرند، چرا که امروز تنها پول نیست که میتواند تامین کننده نیازها باشد بلکه وجود کالا، تسهیل مسیر و عوامل مختلفی در این امر نقش دارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین گفت: کویت با وجود ۴.۵ میلیون نفر جمعیت که شامل شهروندان کویتی، غیر کویتی، خارجی و  مقیم با هزینه های سنگین و نیازهای بالا  می باشد و با توجه به عدم پیش بینی و غیر منتظره بودن ویروس کرونا در حال حاضر از تنها مشکلی که دچارآسیب شده است،  کمبود مواد اساسی کالاهای مصرفی روزانه است که  از طریق دریافت کمک از کشورهای همسایه تا حدی توانسته نیاز خود را برطرف سازد.

 از نظر این کارشناس تنها کشوری در این زمینه از کالاهای اساسی مازاد برخوردار است و میتواند بخشی از نیازهای کویت در استانهای ساحلی را تامین کند، حتی با وجود بیشترین واردات از عراق و عربستان، ایران بوده است زیرا  با توجه به معذوریتی که در عربستان در رابطه با تامین نیازها مشاهده شده است، فعلا نیازهای اولیه از طریق ایران تامین میشود.

 فعلا نمیتوان هیچ گونه پیش بینی از اقتصاد پس از کرونا داشت

از نظر این کارشناس دو نکته در رابطه با اقتصاد پس از کرونا وجود دارد: اول اینکه این ویروس تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود و اگر روند کاهشی را آغاز کند، ضوابط و مقرارتی که بر اساس کرونا اعمال شده تا چه زمانی تدوام خواهد داشت چه از نظر فعالیتهای داخلی و چه مسائل صادرات و واردات. و دوم اینکه آیا در مرحله بعدی کشورهایی که تا کنون تامین کننده نیازهای کشورهای غیر صنعتی بوده اند مثل گذشته میتوانند به راحتی نیاز آنها را تامین کنند یا نه؟

نعیمی در ادامه افزود:  این مسائل نشان دهنده عدم برخورداری از اطلاعات کافی است. تنها مسئله این کشورها میزان بودجه و سرمایه گذاری است. بحث بودجه برای کشورهایی که بیش از ۹۰ درصد از درآمدشان ار نفت بوده ، باز مشکل کرونا وجود دارد . در واقع این معزل یک مسئله نامعلوم و پیچیده بوده که  وضعیت بعد از کرونا و رخدادهایی که در حال حاضر اتفاق افتاده، تنها برای گذران از این دوران است که کشورها باید ببینند میتوانند در مرحله بعدی اقداماتی را انجام دهند یا نه.

کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد که سقوط قیمت نفت تاثیر سرنوشت سازی بر اقتصاد حوزه خلیج فارس گذاشته که البته الان در برهه کنونی چندان قابل پیش بینی نیست، اما در برهه آینده یک معضل اصلی خواهد بود .

مصیب نعیمی گفت : همه امیدوارند که با کاهش کرونا و راه اندازی بسیاری از صنایع مجددا بازار نفت رونق گرفته و کمبودها جبران شود. اما اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند پیش بینی ها بر این است که کشورهای غنی نفتی تبدیل به کشورهای فقیر و کشورهای فقیر صنعتی و تولیدی غنی خواهند شد یعنی جاها عوض خواهد شد.

از نظر این کارشناس پیش بینی ها خیلی دشوار شده ولی در عموم با توجه به وضعیت کرونا و درگیری تمام دنیا به این ویروس قطعا اکثر کشورها برنامه ریزی روزمره ای برای مدیریت دارند. ما هیچ کشوری را نمیبینم که برنامه سه یا پنج ساله خود را بر اساس وضعیت فعلی تدوین کند. ازین رو همه کشورها تنها قصد عبور از این بحران و سپس اتخاذ تدابیر لازم را دارند.

نعیمی در پایان خاطر نشان کرد که بسته به شرایط پسا کرونا اقتصاد و نحوه داد و ستد کشورها متفاوت خواهد بود. اکثر کشورها سعی میکنند که بخشی از داده های خود را به عنوان پس انداز نگه داشته و در موارد بحرانی آینده مورد استفاده قرار دهند. لذا پیش بینی دقیق مخصوصا برای کشورهایی که به نفت وابسته میباشند دشوارتر خواهد بود.

کد خبر: ۱۸٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha