۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«طرح جهش تولید» در دیم‌زارهای گلستان؛ بارقه امید در دل کشاورزان
بازار گزارش می دهد؛

«طرح جهش تولید» در دیم‌زارهای گلستان؛ بارقه امید در دل کشاورزان

گرگان - «طرح جهش تولید در دیمزارها» با همراهی ستاد اجرایی برای استانی مانند گلستان که در ۶۰ درصد از اراضی آن کشت دیم انجام می‌شود منجر به افزایش حدود دوبرابری برداشت محصول شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح جهش تولید در دیمزارها که از سال گذشته در کشور آغاز شده با همراهی ستاد اجرای امام (ره) به‌صورت ملی اجرا شد و به‌این‌ترتیب برای استانی مانند گلستان که حدود ۶۰ درصد از اراضی آن کشت دیم انجام می‌شود به‌مانند یک بارقه امید بود که در دل کشاورزان شکفت. این طرح که امسال در ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های استان اجرا شده حالا سفره کشاورزان را پربرکت کرده و منجر به رضایت بیشتر آنها از زارعت دیم به‌واسطه حمایت‌های دولت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان در رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: در سه سال گذشته ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای استان قرار گرفته است در سال‌های زراعی گذشته ۲۰ و ۷۰ هزار هکتار و در سال زراعی جدید ۲۱۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید اراضی دیمزارهای گلستان قرار گرفته است.

سید ساسان احمدی با بیان اینکه یکی از شعارهای ما بحث تولید است که در زمینه کشاورزی ظرفیت خوبی در استان وجود دارد بر همین اساس در تلاشیم تا بازدهی برداشت را در منطقه بالا ببریم. از سوی دیگر مشارکت در امر بیمه محصولات کشاورزی، ضروری است لیکن سعی شده در این طرح محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

رشد تولیدات زراعی

مدیرکل ستاد اجرایی استان گلستان با بیان اینکه در سال زراعی جدید تسهیلات ادوات دنباله‌دار چهار درصدی با سقف ۱۰۰ میلیون تومان به مبلغ حدود ۵۶۹ میلیارد ریال برای حدود ۵۰۱ دستگاه در نظر گرفته شده است، افزود: این تسهیلات برای سال زراعی گذشته حدود ۴۶ هزار و ۲۹۵ میلیون ریال برای خرید ۶۶ دستگاه بوده که با رشد ۹ برابری در سال زراعی جدید همراه بوده است همچنین تأمین کود بذر مال به میزان ۵۰ هزار و ۴۰۰ تن در سال زراعی جدید پیش‌بینی‌ می‌شود.

۲۱۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید اراضی دیمزارهای گلستان قرار گرفته است

همکاری ستاد اجرای فرمان امام (ره) با جهاد کشاورزی در استان گلستان چشم‌گیر بوده تا جایی که بسیاری از کشاورزان از این طرح اظهار رضایت کرده و معتقد هستند سیاست‌های حمایتی جدید تولید آنها در دیم‌زارها را افزایش می دهد.

رضا رستگاری کشاورز گلستانی با باین اینکه در زمان فعلی که با خشکسالی مواجه هستیم کشت دیم برای زارع مفیدترین راه تأمین معیشت است، به خبرنگار بازار، می گوید: درگذشته برداشت ما از کشت دیم در هر هکتار بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بود درحالی‌که با حمایت اخیر دولت این برداشت به ۹۰۰ کیلو تا یک تن در هر هکتار رسیده است. پیش‌ ازاین برای تهیه سم، کود و بذر با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم؛ اما امسال در طرح جهش تولید، نهاده‌های کشاورزی به‌صورت کامل عرضه شد.

«طرح جهش تولید» در دیم‌زارهای گلستان | بارقه امید در دل کشاورزان

ضرورت حفظ رطوبت خاک

در دوره‌ای که بسیاری معتقدند کشور با بحران خشکسالی مواجه است توسعه کشت دیم یکی از بهترین راهکارها برای تأمین نیاز غذایی کشور است بااین‌حال به باور کارشناسان خاک‌ورزی حفاظتی و حفظ رطوبت خاک در این نوع زراعت از مواردی است باید مدنظر قرار گیرد موضوعی که یک مدرس دانشگاه هم به آن تأکید دارد.

حسین کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان به خبرنگار بازار می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل کشاورزی حفاظتی در دیم‌زارها حفظ رطوبت خاک است البته آماده‌سازی خاک در زراعت دیم با آبی متفاوت است لذا در زراعت دیم باید رطوبت خاک حفظ شود به همین خاطر باید از گاوآهن‌هایی که خاک را کمتر بهم می‌زنند استفاده کنیم.

برای تهیه سم، کود و بذر با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم؛ اما در طرح جهش تولید، نهاده‌های کشاورزی به‌صورت کامل عرضه شد

وی با بیان اینکه کشاورزان باید تناوب زراعی در کشت دیم را رعایت کنند؛ زیرا برای خاک و کشت محصول بعدی مزایای فراوانی دارد، می گوید: یکی از مواردی که در زراعت دیم توصیه می‌شود کشت غلات و حبوبات دیم است که به‌خوبی می‌تواند در اکثر مناطق در تناوب زراعی قرار بگیرد. کشاورزان از رقم‌های مناسبی که توسط جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات معرفی شده برای هر منطقه استفاده کنند.

تغییر شرایط اقلیمی در گلستان

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه آماده‌سازی خاک در زراعت دیم با آبی متفاوت است، می‌افزاید: در زراعت دیم باید رطوبت خاک حفظ شود به این خاطر باید از گاوآهن‌هایی که خاک را کمتر زیر و رو می کنند استفاده کنیم. همچنین رعایت تاریخ کاشت یکی دیگر از مواردی است که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه در زمان بارندگی‌های مؤثر می‌تواند به کشت بهتر کمک کند.

با توجه‌ به تغییر شرایط اقلیم استان و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی به نظر می‌رسد طرح‌هایی مانند جهش تولید در دیمزار را صرفه نظر از اینکه به اقتصاد کشاورز کمک شایانی داشته در تأمین امنیت غذایی و حفظ منابع آبی مؤثر خواهد بود؛ اما استفاده از تکنولوژی در کنار این طرح و تدوین بسته‌های تشویقی و خرید تضمینی از چنین محصولات می‌تواند منجر به افزایش تولید محصولات دیم شود.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha