۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
سامانه نیما در کلیت خوب، اما قابل نقد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

سامانه نیما در کلیت خوب، اما قابل نقد

لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه راه اندازی سامانه نیما در کل خوب بود گفت: برخی عوامل مثل محدود کردن معامله صادر کننده با صرافی در داخل از جمله ایرادات این سامانه است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در نیمه سال ۹۸ به کنوانسیون مربوط به کشورهای اوراسیا و CIS پیوستیم و در عمل بعد از آن تعرفه واردات بعضی کالاها در ایران صفر شد و بعضی دیگر در حال کاهش است و رشد بالای ۱۰۰ درصدی از نظر وزنی برای برخی کالاهایمان ایجاد شد.

این فعال اقتصادی گفت: در حال حاضر در اول راه هستیم که حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا کند. البته به دلیل اینکه حجم صادرات کالاهای مان زیاد نیست این افزایش ۱۰۰ درصدی وزنی رقم بالایی نیست و شاید به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. پیش بینی می کنیم این افزایش به سقف ۵ میلیارد دلار هم می رسد اما این مشروط به تحقق برخی شرایط است.

لاهوتی با اشاره به اینکه حمایت از صادرات نیازمند فاکتورهای مختلف است، ادامه داد: بیشترین مشکلی که با کشورهای مختلف داریم عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی و بالا بودن تعرفه کالاهای ایرانی برای ورود به بازار هدف است. یکی از امتیازاتی که با پیوستن به اوراسیا بود یکسان شدن بازار بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره سیاست گذاری های مربوط به نرخ ارز گفت: طی ۱۵ سال گذشته عموما دولت ها در مورد نرخ ارز سیاست سرکوب را اعمال کردند تا رسیدیم به اینکه فنر افزایش نرخ ارز رها شده است و شوک های جدی را به سیاست ایران وارد کرده است. در حالی که در برنامه چهارم توسعه فرمول تعیین نرخ ارز مشخص شده است اما دولت ها به این تکلیف خود تقریبا عمل نکرده اند.

لاهوتی تأکید کرد: نرخ ارز تأثیر مثبت و منفی بر صادرات دارد، نرخ امروز ارز نزدیک به واقعیت است و در سال ۹۸ با رشد صادرات مواجه بودیم. سامانه نیما هم برای ایجاد نظارت و رصد بانک مرکزی و محل عرضه و تقاضای ارز هم در خصوص سیاستگذاری ارزی اقدام درستی بود، البته با روش هایی که وجود دارد مثل اینکه صادر کننده باید ارز خود را آنجا عرضه کند و فقط صرافی آن را تهیه کند محل نقد است. معتقدیم صادر کننده و وارد کننده باید مستقیم باهم معامله کنند.

وی ادامه داد: الزام آور بودن خرید و فروش ارز در سامانه نیما هم محل نقد دیگری است. روشی وجود دارد که بانک مرکزی هم آن را به رسمیت می شناسد به این شکل که صادر کننده ای در کشور دیگری ارز خود را به وارد کننده دیگری واگذار می کند. اما اینکه حتما ۵۰ درصد ارزش معامله باید در سامانه نیما قرار بگیرد و در اختیار صراف گذاشته شود در شرایط تحریمی برای شرکت های کوچک مشکل ایجاد می کند و هزینه های آنها را افزایش می دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بخش دیگری حمل و نقل را از جمله موضوعات مهم در صادرات دانست و گفت: ابزار برای رساندن کالا به بازار هدف دارای اهمیت است در حالی که امروز ناوگان حمل و نقل زمینی مان به روز نیست. در بخش ریلی هم که مرز بازرگان تا دیروز بسته بود حجم صادرات به بخش ریلی هجوم آورده بود و علاوه بر قیمت بالا گنجایش تقاضا وجود نداشت.

لاهوتی گفت: در بخش کشتیرانی در شرایط پسابرجام ۲۱ خط کشتیرانی به کشورمان ورود می کردند اما امروز به دلیل تحریم ها شرکت ها حضور ندارند و حجمی از بارها در بنادر رسوب می کند تا نوبت ارسال شان برسد. این باعث می شود بخشی از کالاهای فاسد شدنی هم تخریب شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که ایران مزیت رقابتی در نرخ سوخت پایین دارد گفت: نرخ سوخت داخلی است. اما به محض اینکه محموله بخواهد از کشور خارج شود حتی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قیمت آن با نرخ دلار نیمایی منظور می شود. به دلیل تحریم ها هم مجبور هستیم کالاها را از کشور ثالث صادر کنیم و انبارداری، تخلیه و دموراژ آن بر قیمت صادرات تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: البته بخشی از مشکلات مورد اشاره مربوط به تحریم هاست که بعد از رفع شدن صادرات وضع بهتری پیدا می کند اما باید زیرساخت های صادرات هم توسعه پیدا کند.

لاهوتی گفت: بیشتر کشورها وقتی می خواهند زیر ساخت حمل و نقل را بهبود بخشند از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنند که در شرایط تحریمی این امکان مهیا نیست. دولت هم شرایط فروش نفت را ندارد. اما معتقدم مدیریت کردن و نظارت بر امکانات فعلی می تواند بخشی از افزایش قیمت را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه در بخش هوایی بسیاری از کالاهای فاسد شدنی از جمله میوه می تواند از طریق بخش هوایی منتقل شود، گفت: شرایط موجود اگر مدیریت شود بسیاری از کالاها را می توانیم به راحتی صادر کنیم. در بخش ریلی یکی از نظارت ها می تواند از طریق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دستگاه حاکمیتی صورت گیرد.

در بخش دیگری لاهوتی با بیان اینکه اگر می خواهیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم لازم است شرایط ارسال کالاهای صادراتی را بهبود بخشیم و قیمت های رقابتی ایجاد کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه شرایط مان با سایر کشورها برابر نیست، گفت: انتظار داریم مشوق های صادراتی برای فعالیت هایمان دریافت کنیم.

کد خبر: ۱۸٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha