۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
هدفگذاری تولید یک میلیون تن کاتد در طرح جامع مس
رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد

هدفگذاری تولید یک میلیون تن کاتد در طرح جامع مس

رئیس انجمن مس ایران گفت: تولید یک میلیون تن کاتد در طرح جامع مس در ۶ سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش بازار، بهرام شکوری افزود: تدوین موفق طرح جامع فولاد از سوی ایمیدرو و رفع بسیاری مسائل و مشکلات زنجیره فولاد، سبب شده تا امروز چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست‌یافتنی به نظر برسد.

وی گفت: این تجربه موفق به طور طبیعی به دلیل اهمیت زنجیره و ارزش صادراتی محصولات آن نخستین بار در فولاد اتفاق افتاد و امروز با توجه به ذخایر جدید کشف شده، استخراج از معادن، تعریف واحدهای فرآوری. در سایر زنجیره‌های معدنی نیز اهمیت یافته است.

شکوری با اشاره به تدوین طرح‌های جامع مس، سرب و روی، طلا افزود: ایمیدرو با انعقاد قرارداد با یک شرکت و همکاری با انجمن مس ایران و همراهی معاونت معدنی وزارت صمت، این طرح را آماده کرده و در وهله نخست به دنبال تغییر چشم‌انداز تولید ۸۰۰ هزار تنی کاتد در افق ۱۴۰۴ هستیم.

وی با اشاره به متوسط تولید سالیانه ۲۸۰ هزار تنی کاتد مس در شرایط فعلی، گفت: با ذخایر جدید کشف شده از سوی شرکت ملی مس ایران، ورود بیشتر بخش خصوصی به این حوزه و توسعه کارخانه‌های فراوری مقیاس‌کوچک در کشور، همت همه بازیگران و دست‌اندرکاران این زنجیره و ورود صاحبان سرمایه، دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس در ۶ سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

این مقام صنفی ادامه داد: با نهایی شدن و ابلاغ طرح جامع مس که در آن موضوعات اساسی همچون جانمایی کارخانجات، اکتشافات و تامین مواد دیده شده، دستیابی به هدف تولید یک میلیون تن کاتد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به حرکت دنیا به سمت کاهش تولید کربن و کربن‌زدایی، گفت: این مهم اکنون در مباحث تولید فولاد سبز، حذف سوخت‌های فسیلی و استفاده از سوخت‌های پاک در تولید محصولات معدن و صنایع معدنی مطرح است و در آینده دریافت «مالیات کربن» سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در عرضه محصولات در سطح جهان داشته باشیم.

رئیس انجمن مس ایران اضافه‌کرد: حرکت دنیا به سمت استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها از ماشین‌های برقی گرفته تا انرژی‌های پاک سبب می‌شود تا مصرف فلزات غیرآهنی نظیر مس افزایش یابد و در سال‌های آینده تا چهار برابر امروز نیاز به عرضه مس وجود خواهد داشت.

وی گفت: همین مساله و افزایش تقاضا، سبب افزایش قیمت مس شده و جذابیت را برای صاحبان سرمایه در این حوزه بیشتر خواهد کرد و به همین دلیل باید به سمت تکمیل زنجیره مس در کشور حرکت کنیم.

شکوری افزود: امروز در زنجیره مس، تا تولید کاتد در کشور انجام می‌شود که بیش از ۵۰ درصد تولید کاتد صادر می‌شود و اگر بتوانیم ارزش افزوده بیشتری در کشور ایجاد کنیم، صادرات و ارزآوری بیشتری نیز خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۸۶٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha