۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
نسخه ۱۰ ماده ای شفا بخش نیست، مُسکن است
گزارش بازار از نقد کارشناسان در ارائه بسته موقت

نسخه ۱۰ ماده ای شفا بخش نیست، مُسکن است

به گفته کارشناس بورس بازار در نقطه ارزنده ای قرار دارد اما تقاضای چندانی در بازار نیست و این مسأله حکایت از این دارد که بسته حمایتی نسخه شفا بخش نبوده و تنها امتیازی موقت برای نوسان گیرهاست.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در حالی متعادل شده که انتظار می رفت صف های خرید چند روزه ایجاد شود و حداقل ارزش سهام شرکت ها به قیمت های دو ماه پیش در محدوده شاخص یک میلیون و چهارصد هزار واحد برگردد و بعد معاملات متعادل شوند و این مسئله حکایت از این دارد که با وجود اینکه بازار در وضعیتی ارزنده قرار دارد اما گویا عده ای همچنان به دنبال سرکوب بازار هستند و سازمان بورس هم با ارائه بسته حمایتی موقتی تنها به دنبال فرار از انتقاداتی بوده که در چند هفته گذشته متوجه آن شده است.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه معاملات تبعی در افزایش تقاضا بورس موثر است، گفت: با توجه به اینکه بیمه سهام و ... در بسته حمایتی از لحاظ روانی در روند بازار تاثیرگذار بوده و از طرف دیگر فروشنده های آنچنانی هم در بازار نیست بازار در روزهای اخیر مثبت شده و در مقابل شاید بتوان ادعا کرد اگر چند وقت اخیر شاخص بورس افت بیشتری داشت در نتیجه نبود تقاضا برای خرید بود.

رضا روحی با بیان اینکه ارزش معاملات خرد در برخی از روزهای اخیر به بالای ۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته های گذشته رشدی ۱۰۰ درصدی داشته، افزود: در ابتدای هفته برای نمادهای بزرگ تقاضای بالای شکل گرفته و حقوقی ها هم حمایت خوبی از بازار داشتند هرچند در تداوم شرایط فعلی نمی توان ادعا کرد که وارد یک روند صعودی شده ایم و باید دید که در ادامه شرکت های چه رویکردی خواهند داشت، زیرا وضعیت بازار کمتر به معاملات حقیقی ها وابسته شده است.

شاخص بانکی ها از نظر تکنیکال در موقعیت خوبی قرار دارند و به نظر می رسد این گروه هم در بین ریالی ها بهتر عمل خواهند کرد و در بین صادراتی ها هم فلزات رشد بهتری خواهند داشت اما پتروشیمی ها به دلیل اینکه هنوز مشکل نرخ گذاری خوراک دارند به نظر نمی رسد رشد چندانی داشته باشند

او درباره وضعیت گروه های صنعتی در بورس اظهار کرد: نمادهای پالایشی ها دارای پی بر ایی ۳ و ۴ هستند، به همین دلیل به ارزندگی خوبی رسیده اند و این مساله می تواند نشان دهنده کاهش ریسک برای خرید آنها در این قیمت ها باشد و از طرف دیگر سهام های بزرگ صادراتی هم تحت تاثیر نوسانات ارزی صعودی شده اند.

روحی با تاکید بر اینکه شاخص بانکی ها از نظر تکنیکال در موقعیت خوبی قرار دارند و به نظر می رسد این گروه هم در بین ریالی ها بهتر عمل خواهند کرد و در بین صادراتی ها هم فلزات رشد بهتری خواهند داشت اما پتروشیمی ها به دلیل اینکه هنوز مشکل نرخ گذاری خوراک دارند به نظر نمی رسد رشد چندانی داشته باشند. البته باید توجه داشت که گاز برای فولادی ها به عنوان سوخت مصرف می شود و درصد تاثیر سوخت در قیمت تمام شده کمتر از تاثیر خوراک گاز برای پتروشیمی ها است.

نرخ بهره ۴ درصدی فدرال رزرو نشان می دهد که نمی توان به ادامه روند صعودی کامودیتی ها در بازار جهانی امیدوار بود، با این حال به نظر می رسد با یک رشد موقت فعلا بخشی از زیان کامودیتی محورها جبران می شود

او با اشاره به اینکه شرکت های صادرکننده هم در سامانه نیما و سامانه فروش توافقی می توانند ارز بفروشند، گفت: رشد قیمت دلار در سامانه نیما در درآمد شرکت ها موثر است و از آنجایی که سامانه نیما از ۲۴ هزار تومان به ۲۷۶۰۰ تومان رسیده این رشد حدود ۱۵ درصدی در عملکرد شرکت نمایان خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نرخ بهره ۴ درصدی فدرال رزرو نشان می دهد که نمی توان به ادامه روند صعودی کامودیتی ها در بازار جهانی امیدوار بود، گفت: با این حال به نظر می رسد با یک رشد موقت فعلا بخشی از زیان کامودیتی محورها جبران می شود.

روحی با تاکید بر اینکه بازار جهانی تحت تاثیر رکود جهانی است، اظهار کرد: مثبت های بازار هم می تواند در یک نوسان باشد زیرا رکود تورمی در کشورهای صنعتی بروز کرده و این به معنای کاهش تقاضا برای مصرف کالا باشد.

بسته ای برای نوسان گیرها

در حال حاضر بسیاری از سهامداران نگران این هستند که این بسته حمایتی سازمان بورس برای حمایت از سهام موقتا تاثیر مثبت بگذارد، به همین دلیل انگیزه برای خرید سهام برای میان مدت و بلندمدت بین سرمایه گذاران شکل نگرفته و شاید مقصر این مسأله همان سیاست گذارانی هستند که به جای اینکه دغدغه جبران زیان مردم داشته باشند نان نوسان گیرها را داغ می کنند و انتظارات بازار را به تعویق می اندازند تا مقبول نوسان گیرها قرار بگیرند.

دلیل عدم تاثیر گذاری تضمین سهام در بورس کشورمان این است که در ایران این ابزار چندان استفاده نشده و تنها بخشی از سهام بازار مشمول این ابزار در بورس هستند بنابراین عملا تاثیر چندانی هم در بازار ندارد، به همین دلیل طبق روال گذشته سازمان بورس بسته حمایتی را به صورت کوتاه مدت و موقتی ارائه کرده تا از این طریق جو منفی که بر بازار حاکم است را کاهش دهد، از این رو آنچه مورد انتظار سهامداران خرد است رخ نمی دهد

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ابزارهای مانند اوراق تبعی در تمام بورس های دنیا استفاده می شود و می تواند به رشد بازار کمک کند، گفت: تضمین سهام کمک می کند که سهامداران علاوه بر اینکه از نوسانات بازار و رسد ارزش دارایی خود بهرمند شوند از مزیت های دیگری مانند سود مجمع و ... بهره ببرند، بنابراین این مسأله نسبت به سپرده کردن همین دارایی‌شان در بورس سود بیشتری برای آنها ایجاد خواهد کرد.

حمید میرمعینی درباره دلایل عدم تاثیر گذاری تضمین سهام در بورس ایران، گفت: به دلیل اینکه این ابزار در ایران چندان استفاده نشده و بخشی از سهام بازار مشمول آن در بورس هستند عملا تاثیر چندانی هم در بازار ندارد، به همین دلیل طبق روال گذشته سازمان بورس این بسته هم به صورت کوتاه مدت و موقت ارائه شده تا از این طریق جو منفی که بر بازار حاکم است کاهش یابد اما در مجموع این بسته نسخه شفا بخش نیست و تنها یک نوسان موقت ایجاد می کند، زیرا بازار نیازمند اصلاحات ساختاری است.

کد خبر: ۱۸۶٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha