۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
ضرورت ایجاد مجموعه‌ای فرادستی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

ضرورت ایجاد مجموعه‌ای فرادستی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: داشتن مجموعه‌ای فرادستی یا بالادستی برای گرفتن تصمیم واحد در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی ضروری است چراکه مدیریت انرژی با حکمرانی واحد اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری به عنوان طراح «طرح یکپارچه‌سازی حکمرانی انرژی در کشور» گفت: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متعددی در حوزه انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن نقش دارند اما وزارتین نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صمت بیش از دیگر وزارتخانه‌ها در حوزه مصرف انرژی نقش ایفا می‌کنند، حال سوال این است چگونه یک شرکت کوچک باعنوان «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت» در زیرمجموعه وزارت نفت -که خود وزارت نفت نیز برای آن اهمیت و جایگاهی قائل نیست- می‌خواهد تمام این وزارتخانه‌ها را برای اجرای قوانین مرتبط با بهینه‌سازی مصرف سوخت به خط کند!؟

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اکنون به‌دنبال آوردن قانون جدید نیستیم بلکه با طرح یکپارچه‌سازی حکمرانی انرژی در کشور، اصلاح ساختار را مدنظر داریم چراکه قانون‌های خوبی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد اما به دلیل نبود ساختار و مدیریت واحد، اجرایی نمی‌شوند.

وی درباره ضرورت اجرای قوانین توسط دستگاه‌های دولتی، افزود: اگر قانونی اجرا نمی‌شود باید ابتدا ریشه آن عدم اجرا را پیدا کرد به‌عنوان مثال اجرایی نشدن «قانون مالیات بر خانه‌های خالی» چند متولی دارد و نمی‌توان یک متولی مستقیم برای آن پیدا کرد و این ناهماهنگی سبب انجام نشدن کار است،

رحیمی مظفری معتقد است در حوزه انرژی نیز قوانین خوبی تصویب شده است لذا اینکه یک نفر از بالا یعنی مستقیما از مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری بتواند به این دستگاه‌ها دستور دهد و حکمرانی کند سبب خواهد شد آن‌ها به وظایف خود بیش از گذشته عمل کنند.

وی توضیح داد: عمده مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل است به‌همین دلیل وزارت راه و شهرسازی باید بابت هدررفت این میزان سوخت پاسخگو باشد و باید پرسید چرا این تعداد قابل‌ملاحظه کامیون خالی در جاده‌ها داریم؟ یا چرا «سامانه هوشمند توزیع بار» نداریم تا کامیون‌ها خالی بازنگردد، در حالی که ۳۰ درصد از کامیون‌ها جاده پیمایی می‌کنند و این مسئله یارانه بسیار سنگینی به دولت تحمیل می‌کند که ضرر آن قابل وصف نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حوزه ساختمان نیز هیچ اراده‌ای برای کاهش مصرف انرژی وجود ندارد چراکه متولی ندارد و کسی به آن‌ها فشار نمی‌آورد، اظهار کرد: در نهایت باید تاکید کرد؛ داشتن مجموعه‌ای فرادستی یا بالادستی برای گرفتن تصمیم واحد در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی ضروری است و اگر بتوان در زمان باقی مانده از عمر مجلس و کمیسیون انرژی همین طرح را به خوبی به سروسامان برسانیم بی‌شک تحول بزرگی در حوزه مدیریت انرژی رخ خواهد داد چراکه مدیریت انرژی با حکمرانی واحد اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار نیست در پی این طرح بدنه دولت گسترش پیدا کند بلکه صرفا ساختارهای قبلی اصلاح می‌شود، گفت: این طرح پس از تصویب در کمیسیون به صحن ارائه خواهد شد البته پیشنهاد ما این است که به‌صورت دوفوریت بررسی شود و در نهایت پس از موافقت شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha