۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
افزایش دستمزدها ناگزیر بود، دولت محل تامین اعتبارش را اعلام کند
تورم جدید ناشی از افزایش حقوق ها است؟

افزایش دستمزدها ناگزیر بود، دولت محل تامین اعتبارش را اعلام کند

ندری تحلیلگر اقتصادی گفت: افزایش حقوق‌ها منجر به افزایش تورم نمی شود مگر اینکه دولت به دلیل افزایش حقوق‌ها دچار کسری بودجه شود و به سراغ منابع پولی و بانکی برود.

بازار؛ گروه ایران: کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، در خصوص افزایش دستمزدها برای کارمندان و بازنشستگان و اینکه آیا باعث افزایش تورم خواهد شد؟ پاسخ داد: دقیقا نمی دانم منابع آن را چگونه می خواهند تامین کنند و وزارت اقتصاد جزئیات آن را در مورد تامین منابع منتشر نکرده است.

وی ادامه داد: اگر وزارت اقتصاد توضیح دهند که منابع این افزایش حقوق‌ها را از چه منبعی می خواهند تدارک ببینند، می شود گفت این تورم زا هست یا نیست. لذا پاسخ به اینکه آیا این تورم ایجاد می کند یا نمی کند، مستلزم این است که ما اطلاعات دقیق‌تری را در ارتباط با نحوه تامین منابع لازم برای پرداخت این افزایش حقوق‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: این افزایش حقوق‌ها اجنتاب ناپذیرست. به دلیل اینکه زندگی مردم تحت فشار است. در واقع سبد خانوارها خیلی بیشتر از نرخ تورمی که الان اعلام شده، تحت تاثیر قرار گرفته است. منظور از سبد خانوار سبد هزینه روزمره است که افزایش بیش از حد داشته و قیمت این کالاها بیشتر از آن نرخ تورم مربوط به آن سبد مرکز آمار است.

وی افزود: این هزینه ها به شدت سطح رفاه افرادی که حقوق ثابت دریافت می کنند مثل کارمندان و مخصوصا بازنشسته‌ها را پایین آورده و کاهش داده است.

او تصریح کرد: با توجه به چنین اتفاقی که افتاده است دولت چاره‌ای جز افزایش حقوق‌ها ندارد. ضمن اینکه بعید می دانم این افزایش حقوق‌ها بتواند یک بخشی از این افزایش قابل توجه هزینه‌های زندگی این افراد را جبران کند.

این تحلیلگر اضافه کرد: به هر حال افزایش حقوق اجتناب ناپذیر است وگرنه ما با مشکلات اجتماعی قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهیم شد.

ندری با اشاره به اینکه افزایش دستمزدها منجر به تورم نمی شود تصریح کرد: الزاما افزایش حقوق‌ها منجر به افزایش تورم نمی شود مگر اینکه دولت به دلیل افزایش حقوق‌ها دچار کسری بودجه شود و به سراغ منابع پولی و بانکی برود. اگر بخواهد آن کسری بودجه را پولی کند تورم ایجاد می شود وگرنه اگر بخواهد از محل درآمدهای مالیاتی پرداخت کند یا از طریق انتشار اوراق بخواهد این افزایش حقوق‌ها را پرداخت کند اینها الزاما منجر به افزایش نرخ تورم نمی شود.

او اظهار کرد: دولت می خواهد برای تامین کسری بودجه اوراق بفروشد یا شاید دولت یک درآمدهایی را به دست آورده یا ممکن است درآمد نفتی افزایش پیدا کرده باشد. دولت باید عنوان کند که چه منابعی برای تامین دستمزدها می خواهد قرار بدهد.

این اقتصاددان در خصوص راهکاری که دولت باید پیاده کند، گفت: بهترین راهکار این است که مذاکرات هسته ای را سریع‌تر به نتیجه برساند تا بتواند درآمدهای نفتی خودش را افزایش دهد. در گام بعدی باید بتواند فرار مالیاتی را کم کند و از طرق کم کردن فرار مالیاتی درآمدهای مالیاتی‌اش را بالا ببرد.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: گام سوم باید نظام اداری و فضای کسب و کار را بهبود ببخشد تا هم درآمدهای مردم و همچنین درآمدهای مالیاتی مردم افزایش پیدا کند و یک بخشی از هزینه‌ها کاهش پیدا کند. گام بعدی نیز، اوراق را با نرخ مناسب بفروشد. اگر دولت این اقدامات را انجام بدهد می تواند تا حدودی جلو مشکلاتی که قراراست کنار افرایش دستمزدها بوجود آید را بگیرد.

کد خبر: ۱۸۵٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha