۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
لزوم نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی| خام فروشی مشکل اصلی معادن همدان است
در نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی مطرح شد؛

لزوم نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی| خام فروشی مشکل اصلی معادن همدان است

همدان-نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی،لغو ممنوعیت واردات ماشین آلات صنعتی، اصلاح نظام قانون صنفی،صدور مجوزکارخانه فراوری موادمعدنی برای جلوگیری از خام فروشی درخواست فعالان اقتصادی از وزیر صمت درهمدان بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح شنبه در سفر یک‌روزه به همدان وارد این استان شد و به‌اتفاق معاونین خود در نشست فعالان اقتصادی استان همدان شرکت کرد.

طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و حضور در شهرستان بهار و کبودرآهنگ و بازدید از واحدهای صنعتی این استان از برنامه‌های این سفر یک‌روزه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین برنامه حضورش در استان همدان در جلسه هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد؛ شرکت کرد.

یکی از فعالان اقتصادی استان همدان در این نشست بابیان اینکه در حوزه صنعت همدان مشکلاتی وجود دارد که باید به آن پرداخت؛ گفت: البته باوجود تنش آبی در شهرک‌های صنعتی بحران آب قطعی نداشتیم و قدردان مدیران هستیم.

مسعود توتونچیان حفظ اشتغال و صنایع موجود در استان همدان را حائز اهمیت دانست و با اشاره به جراحی اقتصادی در کشور با توجه به تحریم‌ها حرکت به سمت شفافیت را خواستار شد و گفت: رانت و رانت‌خواری و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باعث شد برخی به سودهایی برسند اما نیروهایی به دنبال برگشت این منابع هستند و این اراده در سیستم حاکمیت کشور است.

شفاف‌سازی همراه با درجه‌بندی و توجه ویژه به بخش خصوصی باید موردتوجه است چراکه باوجود سابقه درخشان همدان به صنعت این منطقه توجه نشده و فرار مغزها از استان و مهاجرت را شاهد هستیم

وی بر حمایت بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: شفاف‌سازی همراه با درجه‌بندی و توجه ویژه به بخش خصوصی باید موردتوجه است چراکه باوجود سابقه درخشان همدان به صنعت این منطقه توجه نشده و فرار مغزها از استان و مهاجرت را شاهد هستیم.

لزوم نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی| خام فروشی مشکل اصلی معادن همدان است

توتونچیان با تأکید بر اینکه باید برای بسترسازی توسعه صنعت استان همدان اقدامات جدی‌تری را شاهد باشیم، گفت: سازمان‌های دولتی باید واحدهای صنعتی را ویژه ببینند.

توتونچیان با تأکید بر نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی، بیان کرد: باید در شرایط خاص کشور سازمان های دولتی به بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای داشته باشند و اختیارات بیشتری به مدیران استانی داده شود تا با توجه به شرایط موجود همراه و همگون حرکت کنیم.

حذف تاریخی جلوگیری از ورود ماشین‌آلات را بردارید

یکی از صاحبان واحدهای صنعتی استان همدان نیز در این نشست بابیان اینکه حذف تاریخی جلوگیری از ورود ماشین‌آلات را بردارید، عنوان کرد: اخذ عوارض صادراتی نیز مانع تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکتی نوساز در استان همدان بابیان اینکه ما از بازیافت بطری‌های آب را به الیاف تبدیل می‌کنیم اما بانک‌ها بزرگ‌ترین مشکل در حوزه صنعت هستند، گفت: جوانان نوپا را ببینید و بازدیدی هم از این واحدها داشته باشید.

وی با اشاره به سختگیری عجیب در برخی قوانین اظهار کرد: موضوع سرمایه در گردش انقباضی بانک‌ها باید حل شود.

اصلاح نظام قانون صنفی زودتر انجام شود و سهم اتاق اصناف از مالیات اختصاص یابد

یکی فعالان اقتصادی حوزه اصناف نیز با اشاره به اینکه ۲۰۰ اتحادیه صنفی در استان همدان فعالیت دارند، اظهار کرد: باید اصلاح نظام قانون صنفی زودتر انجام شود و سهم اتاق اصناف از مالیات اختصاص یابد.

علی شمس بابیان اینکه مسائلی باعث شده در تولید استان وقفه ایجاد شود و هنوز برق برخی از واحدها آزاد حساب می‌شود و باعث افزایش قیمت‌ها شده درحالی‌که در برخی استان‌ها این موضوع را شاهد نیستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود در اتاق اصناف ایران نماینده‌ای از همدان حضورداشته باشد.

۱۱۰ معدن استان همدان غیرفعال است

عضو هیئت‌رئیسه خانه معدن استان همدان نیز اشتغال مستقیم معادن استان همدان را حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ذخایر معدنی متنوع دانست و اظهار کرد: در حال حاضر از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری ۲۰۰ معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیرفعال است.

لزوم نگاه ویژه دولت به بخش خصوصی| خام فروشی مشکل اصلی معادن همدان است

احمد الیاسی بابیان اینکه استان همدان در ذخیره مواد معدنی شامل آندولوزیت، فلدسپات، شیست، سیلیس، دولومیت و سنگ تزئینی دارای وضعیت خوبی است، افزود: ظرفیت اسمی سالانه پروانه‌های بهره‌برداری در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تن است که استخراج واقعی سالانه آن حدود ۱۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

کارخانه‌های فرآوری خوبی در حوزه معدن د استان همدان نداریم و امیدواریم مجوز لازم در این زمینه صادر شود

عضو هیئت‌رئیسه خانه معدن استان همدان بابیان اینکه ۳۷۵ واحد صنایع معدنی دارای پروانه با اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ نفر و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در استان همدان داریم که ۳۴ درصد از کل سرمایه استان را به خود اختصاص داده است، گفت: کارخانه‌های فرآوری خوبی در حوزه معدن د استان همدان نداریم و امیدواریم مجوز لازم در این زمینه صادر شود.

الیاسی از عمده علل مهم غیرفعال بودن برخی معادن را تجهیز و آماده‌سازی و تأمین ماشین‌آلات، اتمام اعتبار پروانه، مشکلات منابع طبیعی، محیط‌زیست و معارضان محلی، رکورد و نداشتن کشش بازار، ناتوان مالی بهره‌بردار به دلیل هزینه‌های بالای تجهیزات و مشکلات حقوقی و قضایی اعلام کرد.

برداشت معادن را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم

وی بابیان اینکه در حال حاضر برداشت معادن را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم که امیدواریم با ایجاد کارخانه فرآوری در استان به این بخش کمک شود، تأکید کرد: تسهیل در صدور مجوزها حتی‌الامکان برای معادن فعال در راستای جلوگیری از تعطیلی و توجه به نوسازی باید مدنظر قرار گیرد.

الیاسی خواستار تسهیل در صدور مجوزهای ورود ماشین‌آلات معدنی که در کشور تولید نمی‌شوند شد و گفت: برگزاری نمایشگاه محصولات معادن و برگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن برای هزینه در مناطق حائز اهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت یک هزار و ۱۷۸ واحد صنعتی در استان همدان اظهار کرد: ارتباط خوبی بین بخش خصوصی و دولتی در همدان برقرار است.

احمد شانیان با اشاره به اینکه در حوزه معدن برای جلوگیری از خام فروشی اتفاقات خوبی رخ‌داده است، یادآور شد: در همین مدت کوتاه صادرات مواد معدنی خام به کمتر از یک درصد رسیده است.

شانیان بابیان اینکه صادرات استان همدان با رویکرد دولت رشد قابل‌توجهی داشته به‌طوری‌که در بخش صادرات مواد صنعتی ۱۴۶ درصد و صادرات صنایع معدنی ۳۴۶ درصد رشد داریم، افزود: به‌منظور تأمین زیرساخت‌های موردنیاز بخش صنعت و معدن شامل آب، برق و زمین با همکاری نهادهای مسئول ازجمله شرکت شهرک‌های صنعتی کارهای خوبی شده است.

کد خبر: ۱۸۵٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha