۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
سهامداران سیگنال دلار ۳۵ هزار تومانی را باور کنند؟
یادداشت؛

سهامداران سیگنال دلار ۳۵ هزار تومانی را باور کنند؟

دلار ۳۵ هزار تومانی نمادهای صادراتی را لیدر بورس کرد در شرایطی که موضوع برجام قطعی نیست و خروج پول از بازار هم ادامه دارد نوسان محسوب می شود اما احتمال تصاحب قله یک میلیون و هفتصد هزار واحد جدی است.

حامد شایگان؛ بازار: بازار سرمایه حالا بعد از شش ماه افت ادامه دار گفته می شود در هفته گذشته رکورد ۶ ماه گذشته را برای ثبت بالاترین صعود در یک هفته را ثبت کرده است اما همچنان شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از بازار هم هستیم و شاید مهمترین دلیل آن بی اعتمادی مردم به دولت، ادامه اجرای سیاست های ناکارآمد اقتصادی با وجود خروجی منفی، رشد قیمت دلار بدون اثرگذاری متعادل در ارز نیمایی و عدم وجود چشم اندازی مثبت در فعالیت های بنگاهی دانست. در این موقعیت برای عده از سرمایه گذاران جای سوال است که چرا رشد بازار برخلاف تصورها در حال وقوع است؟
روایت بازار در ماه های اخیر نشان داده که تقریبا هر سهامدار خردی که میانگین کم کرده زیان بیشتر شده و این مسأله خط بطلانی بر تمام تحلیل های بنیادی و تکنیکال بود و پشت پرده آن هم به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران کنترل تورم عمومی کشور از طریق بورس بود، به عبارت دیگر بر مبنای اصول اقتصادی ‌بازارهای مالی باهم در ارتباط هستند و رشد شاخص بورس بر بازار ارز، مسکن و... تاثیر می گذاشت دولت به دلیل ناتوانی در تعادل بخشی به بازارهای مولد به دنبال مهار تورم آن ها از طریق فریز نقدینگی بود. اثر معکوس این سیاست هم در اقتصاد صادق است و امروز وقتی دلار به بالای ۳۵ هزار تومان رسیده حتی در صورتی که دولت همچنان به دنبال کنترل بورس یا افزایش فروش اوراق باشد نمی تواند جلوی شاخص را بگیرد زیرا اینبار سهامداران عمده عامل رشد بورس می شوند و از طرف دیگر چشم انداز کنونی بازار ادامه رشد قیمت دلار تا ۴۰ هزار تومان است، پس در شرایط کنونی بورس با در نظر گرفتن مقصد دلار حداقل ۳۰ درصد رشد خواهد داشت چراکه در چند ماه گذشته که بورس افت داشته دلار ۳۰ درصد رشد کرده و اثر آن با کمی تاخیر در بازار امروز نمایان است و در ادامه درصورت که عدم توافق برجام قطعی باشد ممکن است تا دلار ۴۰ هزار تومانی هم رشد آتی را پیشخور کند. این سیگنال برای شرکت های بورسی صادرکننده اثر بسیار قوی دارند و آغاز بازار امروز هم که با مثبت شدن شرکت های صادراتی بود این مسأله را تایید کرد.

بسیاری از کارشناسان بورس با در نظر گرفتن شرایط تکنیکال و بنیادی بورس اعلام کرده اند که بازار هیچ روند نزولی را نشکسته و این یعنی اینکه احتمالا مسیری نزولی بعد از یک نوسان موقت ادامه یابد وجود دارد، به همین دلیل اگر این فرضیه را در نظر بگیریم شاخص حداقل تا محدوده یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد می تواند نوسان داشته باشد اما سیگنال دلار ۳۵ هزار تومانی برای شرکت های صادراتی رشد بازار را شاخص یک میلیون و هفتصد هزار واحد را به نوعی تایید می کند

هرچند بسیاری از کارشناسان بورس با در نظر گرفتن شرایط تکنیکال و بنیادی بورس اعلام کرده اند که بازار هیچ روند نزولی را نشکسته و این یعنی اینکه احتمالا مسیری نزولی بعد از یک نوسان موقت ادامه یابد وجود دارد، به همین دلیل اگر این فرضیه را در نظر بگیریم شاخص حداقل تا محدوده یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد می تواند نوسان داشته باشد و بعد از آن تکلیف این دیدگاه مشخص می شود که آیا بازار وارد یک روند صعودی شده یا برای جلوگیری از ادامه خروج پول حقیقی وارد یک نوسان شده است.

البته عده ای تلاش می کنند اثر روانی برخی مسائل اجتماعی را دخیل در نوسانات بازار کنند، اما به طور قطع هیچ سهامداری نمی تواند به راحتی از زیان های بالای ۵۰ درصدی چشم پوشی کند و سهام خود را بفروشد آنهم در شرایطی که چند روز اخیر سهام های بزرگ مثبت شده اند، بنابراین با در نظر گرفتن ریسک های دلار، طلا برخی نمادهای بازار سرمایه در مقطع کنونی ارزنده هستند و اگر بازار روند صعودی هم نداشته باشد قطعا روند نزولی هم نخواهد داشت و در یک بازه زمانی چند ماه اصلاح زمانی خواهد داشت و پیش بینی اینکه امسال به شاخص یک میلیون و هفتصد هزار واحد برسد جدی است. در این مسیر نمادهای ارزنده به قله های قبلی خود خواهند رسید و به تبع سایر نمادهای بازار را هم به دنبال خود می کشند در این حالت سهامداران خرد باید مراقب باشند بار دیگر در تله سال ۹۹ نیفتند.

کد خبر: ۱۸۵٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      همین الان اگر سهام خود را با هفتاد درصد ضرر هم بفروشند و دلار بخرند برد کردند جلوی ضرر را هرجا بگیری منفعت است