۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
معیشت مسافرکش‌ها زیر چرخ گرانی خودرو؛ پراید ۹۰ میلیونی بیکارها را ناامیدتر کرد
بازار از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

معیشت مسافرکش‌ها زیر چرخ گرانی خودرو؛ پراید ۹۰ میلیونی بیکارها را ناامیدتر کرد

زاهدان - شرایط نابسامان این روزهای بازار خودرو بر روی زندگی مردم سیستان و بلوچستان هم بی تاثیر نبوده به گونه ای که دیگر جوانان این استان محروم به داشتن شغل مسافرکشی هم امیدی ندارند.

فرشته بامری؛ خبرگزاری بازار -  در حالی نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۹ را پشت سر می گذاریم که از انتشار خبر خروج پراید از خط تولید چند ماه بیشتر نمی گذرد. طبق نظر کارشناسان توقف تولید پراید سبب شده تا اکنون قیمت ۹۰ میلیون تومانی این خودرو خبر ساز شود و اظهار نظرها در این خصوص بالا بگیرد.

اما در این میان اظهار نظر افرادی که خرید پراید و رانندگی در شهر را به عنوان آخرین راهکار برای رفع بیکاری خود آن هم در استان محروم سیستان و بلوچستان انتخاب کرده اند جالب و درد آور است.  

جوانان دیگر امیدی به شغل مسافرکشی هم ندارند

اسماعیل درویشی راننده مسافر کش زاهدانی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: خودروی پراید خود را سال ها قبل به قیمت هفت میلیون تومان خریده ام اما اکنون قیمت آن به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: بسیاری از جوانان در شهر زاهدان وقتی شغل مناسبی پیدا نمی کنند به مسافر کشی در شهر روی می آورند و از این طریق کسب درآمد می کنند، اما اکنون با این قیمت های نجومی توان خرید خودرو برای هیچکس وجود ندارد، چه برسد برای جوانی که بیکار است.

وی تصریح کرد: همچنین افرادی که خودرو دارند هم از افزایش هزینه های آن گله مند هستند و پول بنزین از یک سو و هزینه قطعات از سوی دیگر این شغل را هم دچار رکود کرده است.

درویشی گفت: آخرین باری که به تعمیرگاه خودرو رفتم تعمیر موتور خودرو بیش از سه میلیون تومان هزینه برداشت که برای من با این درآمد اندک رقم بسیار بالایی است.

برخی مردم این روزها قوت روزانه خود را به سختی تامین می کنند

غلام برزگر یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: متاسفانه خودروسازان ایرانی خودروی تولیدی خود را به قیمت جهانی می فروشند در حالی که قیمت واقعی اش بسیار پائین تر است و کیفیت لازم را هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه ارج نهادن به تولید ملی با افزایش ناگهانی قیمت ها میسر نمی شود، افزود: در شرایط کنونی و اوضاع نابسامان اقتصادی که برخی مردم قوت روزانه خود را به سختی تامین می کنند، چه کسی می تواند ۹۵میلیون تومان برای خرید یک پراید کنار بگذارد.

وی تصریح کرد: قطعا دولت باید قیمت خودرو را ثابت نگه دارد و دست دلالان را از صنعت خودرو کوتاه کند.

نظارت بر بازار خودرو ضعیف است

همچنین سعید خلیلی  یکی از نمایشگاه داران اتومبیل در زاهدان هم در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در گذشته با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه استقبال از خرید پراید بسیار بالا بود، اما طی چند سال اخیر و با افزایش قیمت پراید قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با این اوصاف مصرف کنندگان واقعی از خرید خودرو باز می مانند و مشتریان ما ممکن است، سرمایه‌گذاران و دلالانی باشند که افزایش قیمت ها آنها را وسوسه کرده است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: طی چند سال اخیر، نظارت بر بازار خودرو ضعیف بوده و جوسازی دلالان و جولان آنها در شرایط حساس سبب بالا رفتن ناگهانی قیمت ها شده است.

وی تصریح کرد: کم کاری وزارت صنعت و همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، اعمال تحریم ها، مسائل ارزی و سفته‌بازی سفته بازان هم از جمله دلایل افزایش قیمت خودرو در این روزها است.

خلیلی ادامه داد:  از طرفی باید به این مهم توجه کرد که  وقتی اعلام می‌شود خودرویی همچون پراید از خط تولید خارج خواهد شد باید جایگزینی برای آن معرفی شود، تا بازار دستخوش مشکلات این چنینی نشود.

وی بیان کرد: گاهی اوقات دیده می شود که صاحبان صنایع ضرر و زیان خود را از جیب مشتریان جبران می کنند و این مسئله سبب جهش چند برابری  قیمت محصول می شود، این افزایش قیمته ا سبب ایجاد احتکار در صنعت خودرو شده و از این حیث سود بالایی نصیب برخی دلالان خودرو می شود.

دستگاه قضایی به مسئله گرانی خودرو ورود کند

امام جمعه شهر علی اکبر (ع) در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت های نجومی در صنعت خودرو مردم را به ستوه آورده است که می طلبد دستگاه قضایی به این مسئله ورود پیدا کند.

 امروز دو قدرت صنعت خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با افزایش غیر واقعی قیمت ها مردم را تحت فشار قرار داده اند و با قیمت بالا و کیفیت پایین بازار خودرو را آشفته کرده اند

حجت الاسلام مجتبی اشرفیان افزود: امروز دو قدرت صنعت خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با افزایش غیر واقعی قیمت ها مردم را تحت فشار قرار داده اند و با قیمت بالا و کیفیت پایین بازار خودرو را آشفته کرده اند.

وی با اشاره به این مطلب که لازم است مسئولان در این خصوص چاره اندیشی کنند، تصریح کرد: اگر وزارت صمت نمی تواند اقدامی موثر در این رابطه انجام دهد باید دستگاه قضایی به این قضیه ورود کند.

وی ادامه داد: قطعا صنعت خودرو این قابلیت را دارد که محصولی با کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه کند.

امام جمعه شهر علی اکبر (ع)  با اشاره به اینکه فساد، رانت و واردات از عوامل ایجاد بازار سیاه خودرو هستند، گفت: مسئولان باید با متخلفان بازار خودرو برخورد کنند.

اشرفیان افزود: برخی مسئولان می گویند برای کیفیت خودروی داخلی باید خودروی خارجی وارد شود که این راهکار مناسبی نیست زیرا موجب زمین گیر کردن تولید داخلی می شود.

گرانی خودرو وزیر را کیش و مات کرد

در حالی تنها راه حل وزیر معزول صنعت، معدن و تجارت نخریدن خودرو توسط مردم بود که رئیس جمهور به بحث بازار خودرو ورود کرد و وضعیت فعلی را غیر قابل قبول ذکر کرد. رئیس جمهور روز گذشته رحمانی را از مقام وزارت برکنار کرد و حسین مدرس خیابانی سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده گرفت.

معاون نیرو محرکه وزارت صنعت نیز با اعلام خبر تعیین شدن فرمول نهایی محاسبه قیمت کارخانه ای خودرو در سال ۹۹، از مردم خواست تا در مقطع زمانی فعلی از مراجعه به بازار خودداری کنند تا بساط دلالی از این بازار پرحاشیه جمع شود.

حال باید دید این اقدام جدید رئیس جمهور تا چه میزان در حل مشکلات بازار آشفته خودرو تاثیرگذار بوده و می تواند دغدغه های معیشتی روز افزون مردم را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۸٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha