۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد

رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در پایان سال جاری در کشور به ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

به گزارش بازار، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آن چه اعلام شده است رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در پایان سال جاری در کشور به ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که اگر از ظرفیت‌های موجود اشتغال مغفول در کشور استفاده کنیم این میزان تقریبا به یک چهارم تقلیل پیدا می‌کند.

مرتضوی در نشست سراسری زیست بوم ملی اشتغال در مشهد به ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل در چندین استان کشور اشاره کرد و افزود: باید از ظرفیت‌های خالی شهرک‌های صنعتی که گاه صاحبانشان، صنایع و زیرساخت‌های اولیه و ماشین آلات آن را تامین کرده اند، اما یا به دلیل عدم به کارگیری دانش یا مشکلات مالی آن را تعطیل گذاشته اند به شکل مطلوب استفاده کرد تا به بهره وری و رشد هشت درصدی در اقتصاد کشور دست یافت.

وی با اشاره به وجود برخی مجهولات در ارایه آمار اشتغال ادامه داد: جمعیت فعال کشور ۲۶ میلیون نفر است که در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند، اما برخی مشاغل در سامانه ثبت نشده است و از سوی دیگر مطلوب نیست که تعاریف متعددی از فرصت شغلی یا اشتغال پایدار در کشور وجود داشته باشد و باید سامانه‌ای تعریف شود تا دیگر روایت‌های مختلف از اشتغال و فرصت‌های شغلی نداشته باشیم و بتوان با دریافت کد ملی فرد، بیکار یا شاغل بودن وی را تعیین کرد که بستر لازم برای این بخش وجود دارد و باید از آن برای ساماندهی این بخش بهره گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به معاونان اشتغال و کارآفرینی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ماموریت ویژه شما اشتغال و ایجاد کار است، اشتغال نه برای شاغل شدن بلکه باید برای تولید باید باشد و اگر میزان اشتغال در کشور افزایش پیدا کند، اما متوازن با آن میزان بهره وری و تولید افزایش نیابد مانند آب در هاون کوبیدن است و باید حتما به این موضوع توجه کرد.

مرتضوی افزود: مقدمه اشتغالزایی، آموزش و دانش است، باید مجموعه‌های ذیل وزارت کار با همدیگر یکی شوند تا آموزش‌ها (فنی و حرفه ای) متناسب با نیاز ارایه شود، اما امروز آموزش ما مبتنی بر نیازسنجی نیست بلکه مبتنی بر پر کردن کرسی هاست و برای کشور تولید دانش و آموزش نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در سازمان فنی و حرفه‌ای باید متناسب با نیاز جامعه و بهره وری، رشته‌ها تعریف و آموزش‌ها ارایه شود و باید به هر سه نوع آموزش یعنی دانشگاهی، خانگی یا استاد – شاگردی توجه کرد.

وی با اشاره به ارایه برخی گلایه‌ها از دریافتی‌ها و عدم رعایت عدالت در پرداخت‌ها که از سوی کارمندان ادارات کل تعاون استان‌ها اعلام شده بود، گفت: ساماندهی پرداختی‌ها در دستور کار دولت است و لایحه‌ای در این زمینه داده تا گشایشی در این زمینه ایجاد شود، سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز تصمیماتی را برای همسان سازی‌ها در پایه‌های حقوقی اتخاذ کرده که امیدوارم اجرایی و مشکلات کارمندان حل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای تامین منابع نیز باید آموزش و دانش و انگیزه به هم پیوند بخورد تا منابع به دست آید، اگر فرد دارای اشتغال خُرد، دانش داشته باشد قادر می‌شود که منابعش را تا حدی تامین کند تا در کنار تسهیلات قرض الحسنه و سرمایه‌های خانگی به کمکش بیاید.

مرتضوی افزود: اگر طلای انبار شده بانوان در کشور ما تبدیل به منابع ریالی شود هیچ متقاضی دریافت تسهیلات در نوبت کار قرار نمی‌گیرد و این طلاهای بانوان منابع و سرمایه‌های راکدی هستند که از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

او ادامه داد: در حوزه تامین منابع برای ایجاد اشتغال، تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ قانون بودجه و سایر منابع بانکی در استخدام هم مسکن و هم اشتغال قرار می‌گیرد، پارسال منابع خوبی در سه بخش مزبور به حوزه‌های اشتغال و مسکن تزریق شد، اما امسال در تامین منابع تبصره ۱۸ قدری با مشکل مواجه هستیم، با این حال رییس جمهور دستوری داده است که اگر اجازه رهبری هم گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه عمرانی بتوان منابع جدیدی جذب کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این که منابع خُرد با منابع بانک‌ها تلفیق و صندوق‌های خانگی تبلیغ و ترویج شود حرکت بسیار خوبی است که باید توسط ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی ترویج داده شود.

مرتضوی همچنین توجه به ترویج فرهنگ وقف را برای توسعه اشتغال از ظرفیت‌های مغفول در کشور برشمرد و افزود: برای همه موضوعات، وقف و موقوفه داریم، اما این موضوع در حوزه اشتغال و راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه بسیار کم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جریان نفاق، سطلنت طلب و شبکه اینترنشنال (وابسته به عربستان) آمده اند و می‌گویند "زن، زندگی، آزادی" در حالی که همین چند سال قبل تازه در عربستان به زنان اجازه رانندگی دادند، اما سالهاست که زنان ایرانی گواهینامه دارند و رانندگی می‌کنند و در انتخابات حق رای دارند

مرتضوی افزود:آن‌ها شعار زن، زندگی و آزادی را برای زنان ما مطالبه می‌کنند در حالی که نرخ دانش ورزی و اندیشه ورزی زنان ایران پس از انقلاب با قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و ایران از بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از بریده شدگان جریان نفاق اخیرا نقل می‌کرد که سرکرده زن گروهک منافقین می‌گفت چرا زنانه حرف می‌زنی و حالا همین جریان نفاق آمده است و در حمایت از زنان فتنه به پا می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زنان ما افتخار این مرز و بوم هستند و آزادترین و آزاده‌ترین زنان، زنان جمهوری اسلامی ایران هستند و آن بردگی‌هایی که دیگران مطرح می‌کنند استفاده ابزاری از زن است.

کد خبر: ۱۸۵٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha