۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح کرد

۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: حدود ۷۰ درصد جامعه درحال حاضر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی پایه هستند.

به گزارش بازار، میرهاشم موسوی افزود: یکی از موارد مورد توجه در سیاست‌های ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ پوشش فراگیری است که بایستی در لایه بیمه پایه برای آحاد جامعه در جبران درآمد صندوق‌ها اتفاق بیفتد و امروز حدود ۷۰ درصد جامعه‌مان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی پایه هستند که در درمان صد درصد هستیم، و این عدد قبل از انقلاب حدود ۲۰ درصد بوده یعنی ۳۰ میلیون جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند.

وی گفت: یکی از طرح‌ها، پوشش فراگیر بیمه خانوار ایرانی است که، بیش از ۴۰۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار و دانشجویان را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دادیم و از یکسال گذشته چیزی حدود یک میلیون و ۴۰۰ نفر بیمه شده جدید را تحت پوشش بیمه فراگیر قرار دادیم.

موسوی درخصوص عملکرد سازمان تامین اجتماعی در بازنشستگی پیش از موعد اظهار داشت: امروز چیزی حدود بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را بازنشستگی پیش از موعد تشکیل می‌دهد و این عدد سال ۱۳۹۰ و ۹۱ حدود ۱۹ درصد بوده، ما در حدود ۹ سال اخیر قوانینی داشتیم که بدون درنظر گرفتن محاسبات بیمه‌ای بار تعهداتی صندوق‌ها را بالا برده، به‌طوریکه الآن افرادی را داریم در پختگی شرایط کار قرار گرفتند در سن چهل سالگی بازنشست می‌شود، درصورتیکه قوانین بازنشستگی پیش از موعد مربوط به قوانین سختی کار است و آمدیم بار را گذاشتیم به خروج عوامل اشتغال از محیط کار و قوانینی که به هر صورت سن بازنشستگی را پایین آورد.

وی همچنین درباره چتر حمایتی بیمه‌ای برای اقشار مختلف جامعه گفت: براساس برآوردی که داریم، در حوزه کسب و کار چیزی حدود پنج تا شش میلیون فرار بیمه‌ای داریم یعنی در محیط کسب و کار فعال هستند و بیمه نیستند، اصل ۲۹ قانون اساسی، پوشش فراگیر بیمه‌ای را برای آحاد جامعه مورد توجه قرار داده که در این پوشش بیمه‌ای تقریباً آن‌هایی که به سن فعالیت می‌رسند، بایستی پوشش بیمه‌ای شوند. زنان خانه دار الآن ممکن است اشتغال نداشته باشند، با این مدلی که ارائه کردیم تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند؛ با یک مدلی که از ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد حق بیمه‌ای که می‌دهند و از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود تا رقم‌هایی بالاتر، با پرداخت و خویش‌فرمایی که خودشان در حق بیمه دارند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و هر زمانی هم که در محیط کسب و کار قرار گرفتند، وصل و محاسبه می‌شود و جزو سنوات بیمه‌ای شان قرار می‌گیرد.

موسوی درخصوص بیمه‌های مکمل نیز افزود: یکی از موردهای بسیار مهمی که شاید یک رویکرد جدید در نظام بیمه‌ای در سیاست‌های ابلاغی هست و مورد توجه قرار گرفته؛ بیمه‌های مکمل اجتماعی است که تا الآن ما در نظامات بیمه‌ای مان به این مسأله ورود پیدا نکردیم. بیمه پایه؛ حق کارفرما، حق کارگر و سهم دولت را شامل می‌شودو در بیمه‌های مکمل که در این سیاست‌های ابلاغی مورد توجه قرار گرفته؛ استفاده از ظرفیت رقابتی و استفاده از ظرفیت‌های مالیات هست که دیگر اینجا سهم دولت کنار می‌رود و کارفرما و به عبارتی خود کارمند یا ان شاغل از ظرفیتی که با مشارکت خود می‌تواند آن آینده خودش را با آن سهمی که بیش از آن سهم بیمه پایه‌ای می‌خواهد سرمایه گذاری کند، در نظام بیمه‌ای برای آینده می‌تواند انجام دهد که مدل این را برای اولین بار بایستی بتوانیم ارائه دهیم.

وی درخصوص خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی اظهار داشت: یکی از راهبردهای ما این بود که پیشران تحول؛ بحث الکترونیکی کردن و هوشمندسازی تأمین اجتماعی است. موقعی که ما سازمان تأمین اجتماعی را تحویل گرفتیم تقریباً ۳۰ خدمت در بستر الکترونیکی در حوزه بیمه‌ای ارائه خدمت می‌شد و اکنون ۴۲ خدمت را در بستر الکترونیکی در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه خدمت می‌کنیم و همه این ۴۲ خدمت مرتبط با ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شدگان اعم از آنکه می‌خواهد جدید وارد شود، خدمات بازنشستگان و مستمری بگیران، بحث واردکردن سوابق بیمه‌ای و سربازی است؛ و همچنین در حوزه خدمات الکترونیک سلامت در نسخه الکترونیک حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ را به شکل الکترونیکی دریافت می‌کردیم که الان بالغ بر ۹۰ درصد در حوزه نسخه نویسی و بیش از ۹۸ درصد در نسخه پیچی، الکترونیکی شدیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد بیمه شده‌ها نه تنها کاهشی نیست بلکه افزایشی است گفت: در شش ماه اول امسال چیزی حدود ۴۴۰ تا ۴۵۰ نفر افزایش بیمه شده را داشتیم که این عدد و رقم ما را راضی نمی‌کند، چون هدفگذاری ما برای امسال حدود یک میلیون نفر است و در بیمه شده‌های اختیاری و بیمه‌های خانوار چیزی حدود ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار نفر و بیمه‌های اجباری هم تعدادی افزایش پیدا کرده است.

موسوی درخصوص پرداخت بیمه بیکاری افزود: تعداد بیمه بیکاری که ما در سال قبل داشتیم امسال درمقایسه با سال قبل روند کاهشی بوده یعنی چیزی حدود ۲۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند که الان چیزی حدود ۱۷۰ هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخصوص میزان افزایش تولید و سود در بخش سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: در سود تجمیعی، در حوزه شستا امسال چیزی حدود ۲۲ درصد افزایش سود را نشان می‌دهد.

موسوی در ادامه افزود: امسال زیرساخت‌های خیلی خوبی برای حوزه سرمایه‌گذاری فراهم شده در شستا طرح‌هایی را تعریف کردند، بالغ بر ۹۰ طرح درنظر گرفته شده است که بخشی توسعه‌ای و بخشی ترمیمی است و ممکن است تعمیر و به‌روزرسانی کردنِ بعضی کارخانجات ما باشد، اما چیزی حدود ۳۶ طرح ایجادی را داریم که بالغ بر ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان در این عرصه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به طرح دارویار در حوزه درمان این سازمان گفت: یکی از اولویت‌هایمان در حوزه درمان، صیانت مالی از بیمه‌شدگان و کاهش پرداخت از جیب مردم بود که وزارت بهداشت طرح دارویار را با همین هدف آغاز کرد و در همان ابتدای آغاز طرح؛ ۲۴۰۰ میلیارد تومان دراختیار تأمین اجتماعی قرار گرفت که هزار میلیارد تومان از منابع دیگر روی این ۲۴۰۰ میلیارد تومان گذاشتیم و به داروخانه‌ها تزریق کردیم.

وی در ادمه افزود: علت این که ما فاصله بعد از چند ماهه داشتیم این بود که ما از قبل بدهی به داروخانه‌ها داشتیم و با آغاز طرح دارویار همه این بدهی‌ها به لحاظ مشکلی که در تأمین منابع داشتیم، تسویه نشد و بقیه بیمه‌ها مثل بیمه سلامت منابع خوبی در اختیارشان قرار گرفت و صد درصد بدهی‌های گذشته خودشان را با داروخانه‌ها تسویه کردند.

کد خبر: ۱۸۵٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha