۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
چرا چین استراتژی «چرخه دوگانه» را مطرح کرد؟؛ کاهش وابستگی به آمریکا و اروپا
بازار گزارش می دهد؛

چرا چین استراتژی «چرخه دوگانه» را مطرح کرد؟؛ کاهش وابستگی به آمریکا و اروپا

استراتژی چرخه دوگانه نشان دهنده تلاشی منطقی برای ایجاد تعادل مجدد در اقتصاد چین با کاهش اتکای آن به صادرات خالص و سرمایه گذاری دارایی های ثابت است.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه خود در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین مجدداً تأکید کرد که «توسعه با کیفیت بالا اولویت اصلی در ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی است... دستیابی به رفاه مشترک از طریق اجرای استراتژی چرخه دوگانه.

بر اساس سخنان رئیس جمهور چین باید گفت مهمترین موضوع این است که مفهوم استراتژی چرخه دوگانه به قانون اساسی چین اضافه شد. چین در مواجهه با محیط چالش برانگیز بین المللی و تلاش های خصمانه ایالات متحده آمریکا برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری پیشرفته و محصولات آن، استراتژی چرخه دوگانه ای را اتخاذ کرده است تا اقتصاد خود را متعادل تر و انعطاف پذیرتر کند.

استراتژی چرخه دوگانه به معنای کاهش نقش تجارت خارجی در پیشبرد اقتصاد چین و در عین حال بهبود کیفیت تجارت است و شامل تنوع بخشیدن به تجارت به دور از اتکا به ایالات متحده آمریکا و اروپا برای کاهش آسیب پذیری چین در برابر فشارهای سیاسی غرب است

استراتژی چرخه دوگانه به معنای کاهش نقش تجارت خارجی در پیشبرد اقتصاد چین و در عین حال بهبود کیفیت تجارت است. این مهم شامل تنوع بخشیدن به تجارت به دور از اتکا به ایالات متحده آمریکا و اروپا برای کاهش آسیب پذیری چین در برابر فشارهای سیاسی غرب است.

در عین حال به معنای بهبود زنجیره‌های تامین در داخل چین و ارتقای نقش بخش خصوصی و خدمات در اقتصاد چین برای کاهش وابستگی آن به سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت است که بازدهی رو به کاهشی را نشان داده است.

استراتژی چرخه دوگانه با تجمیع ابتکارات مختلف سیاست قبلی با هدف ایجاد تعادل مجدد در اقتصاد چین رسمیت یافته است. این سیاست توسط موسسات مالی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی توصیه شده است.

پیشرفت را می توان در بخش بین المللی استراتژی چرخه دوگانه به طور مشهودتری نسبت به حوزه داخلی مشاهده کرد. با این حال، به نظر می رسد پیشرفت در سال های اخیر متوقف شده است، که به دلیل همه گیری کووید-۱۹ و سیاست سفت و سخت چین در برابر کووید صفر پیچیده شده است.

هر دو این موارد اختلالات اقتصادی قابل توجهی ایجاد کرده اند و رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ را به همراه پیامدهای ناشی از بحران بدهی در بخش املاک کاهش داده اند. تحولات در چند سال آینده تعیین خواهد کرد که آیا تعادل مجدد اقتصاد چین می تواند با فروکش کردن اثرات همه گیر از سر گرفته شود یا خیر و مهمتر از آن اینکه چنین تعادلی می تواند رشد کیفی مورد نظر شی جین پینگ را ایجاد کند یا خیر.

با توجه به جنبه بین المللی چرخه دوگانه، بیماری همه گیر در سال های اخیر پس از پیشرفت چشمگیر قبلی، تصویر را مبهم کرده است. سهم کالاهای مبادله شده (صادرات به اضافه واردات) نسبت به تولید ناخالص داخلی که به میزان قابل توجهی از اوج ۶۴ درصد در سال ۲۰۰۶ به پایین ترین سطح ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، چین را نسبت به ایالات متحده بازتر در زمینه تجارت (با ۲۷.۶ درصد) نشان داد. با این حال، سهم تجارت به ۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و تا کنون در سال ۲۰۲۲ قوی باقی مانده است.

در مقابل، تنوع تجارت طبق برنامه پیش رفته است. حجم تجارت با کشورهای شرکت کننده در طرح یک کمربند یک جاده به طور قابل توجهی افزایش یافته و به ۱۱.۶ تریلیون یوان (۱.۶ تریلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ (از ۸ تریلیون یوان (۱.۱ تریلیون دلار) در سال ۲۰۱۴) رسیده است.

حجم تجارت بین چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به ۸۷۸ میلیارد دلار افزایش یافته است

این مهم نشان می دهد حجم تجارت بین چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به ۸۷۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. این کشورها به درجات مختلف در طرح یک کمربند یک جاده شرکت می کنند،

بنابراین مقایسه روابط تجاری با دو بلوک از کشورها را برجسته می کند. مهمتر از همه، هر دوی این روابط بسیار جلوتر از تجارت با اتحادیه اروپا با ۶۹۵ میلیارد دلار و ایالات متحده با ۶۵۷ میلیارد دلار است. رتبه بندی حاصل از شرکای تجاری به چین فضایی برای مانور در مواجهه با فشارهای اقتصادی، از جمله تحریم های غرب از طریق افزایش تجارت با سایر نقاط جهان می دهد.

چین با افزایش سهم ارزش افزوده خود در صادرات کشورهای خارجی و در عین حال کاهش ارزش افزوده آنها در صادرات چین، فعالیت های ارزش افزوده بیشتری را از طریق تجارت به دست آورده است و در نتیجه کیفیت تجارت خود با جهان را بهبود می بخشد.

چین اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به منابع تامین منابع اصلی مورد نیاز خود برای واردات - از جمله نفت، گاز و غلات (خرید بیشتر از روسیه متحد) انجام داده است

چین همچنین اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به منابع تامین منابع اصلی مورد نیاز خود برای واردات - از جمله نفت، گاز و غلات (خرید بیشتر از روسیه متحد) انجام داده است همچنین سنگ آهن (افزایش سرمایه گذاری در گینه و کامرون) و بوکسیت (سرمایه گذاری بیشتر در گینه و غنا). هدف این تلاش ها کاهش وابستگی چین به نفت خاورمیانه و سنگ آهن استرالیا است که چین آن را از نظر سیاسی غیرقابل اعتماد می داند.

در بخش داخلی، این بیماری همه گیر رشد مصرف خصوصی و خدمات را به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی معکوس کرده است. به طور کلی در حالت تعادل، استراتژی چرخه دوگانه نشان دهنده تلاشی منطقی برای ایجاد تعادل مجدد در اقتصاد چین با کاهش اتکای آن به صادرات خالص و سرمایه گذاری دارایی های ثابت است که هر دو در محرک رشد ناپایدار شده اند.

با این حال، زمان لازم است - به ویژه پس از فروکش همه‌گیری - تا ببینیم آیا و چگونه این استراتژی می‌تواند رشد کیفی را برای چین در مواجهه با بادهای مخالف قوی بین‌المللی حفظ کند یا خیر. در این موقعیت باید موانع ساختاری مانند پیری و کاهش جمعیت و همچنین کاهش رشد بهره وری و تاکید شی جین پینگ بر تامین رفاه مشترک و امنیت کل نگر برای این کشور را در نظر گرفت.

کد خبر: ۱۸۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha