۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
ضایعات کمتر در تولید عامل کاهش قیمت تمام شده قطعات خودرو

ضایعات کمتر در تولید عامل کاهش قیمت تمام شده قطعات خودرو

­دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: به دلیل طراحی خودرو اقتصادی و استفاده از ضایعات کمتر در تولید، قیمت قطعات خودرو کاهش یافت.

به گزارش بازار، آرش محبی نژاد، با بیان اینکه قیمت تمام شده نسبی قطعات خودرو به دو دلیل بهینه شده، گفت: طراحی‌های قطعات تغییر کرده به طوری که در خودرو مدرن اقتصادی، به سمتی رفته ایم که با ضایعات کمتر و با مصرف قطعات کمتر، قطعاتی تولید شود که همان عملکرد را داشته باشد بنابراین بخشی از کاهش هزینه در طراحی صورت می‌گیرد و بخشی دیگر هم به ارتقای بهره وری در تولید قطعات مرتبط است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه مردم همیشه سوال می‌کنند اگر داخلی سازی انجام شده چرا با نوسانات نرخ ارز، قیمت قطعات خودرو و خودرو تغییر می‌کند، افزود: علت این امر مصوبه مجلس است که بر اساس آن مواد اولیه داخلی توسط شرکت‌های بزرگ و مادر مانند مس، فولاد و آلومینیوم با نرخ ارز آزاد خریداری می‌شود یعنی به محض اینکه نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، با اینکه ارزبری ندارد، مواد وارداتی گران می‌شود.

وی ادامه داد: در تولید کالای با دوام داخلی شکاف میان افزایش توان خرید مردم با افزایش نرخ نهاده‌های تولید به نحوی پیش می‌رود که توان مردم کاهش پیدا می‌کند.

محبی نژاد گفت: بیشترین ضربه به صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است؛ مادامی که قیمت گذاری دستوری باشد مردم خودرو را در بازار بالاتر از قیمت کارخانه می‌خرند و تولیدکننده مواد اولیه هم به قیمت بین المللی معامله می‌کند که متضرر زنجیره تامین خودروسازی و مردم هستند.

وی با بیان اینکه این شیوه قیمت گذاری در حال اصلاح است افزود: به سیاست گذاران صنعت خودرو این پیشنهاد را داده ایم که اگر می‌خواهند خودرو ارزان به دست مصرف کننده برسد قیمت مواد اولیه داخلی را ارزان و بدون ارزبری ارائه دهند که این کاهش ارزبری به شدت در صنعت خودرو شکل گرفته است، در گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ دلار در خودرو ارزبری داشته ایم که این ارزبری به کمتر از ۲ هزار دلار رسیده است، اما روی قیمت اثری نداشته است، زیرا قیمت مواد اولیه با نرخ ارز تعیین می‌شود.

کد خبر: ۱۸۵٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha