۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
وایت پیپر بیت‌کوین ۱۴ ساله شد

وایت پیپر بیت‌کوین ۱۴ ساله شد

فرد ناشناسی به اسم ساتوشی ناکاموتو در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ مصادف با جشن هالوین، وایت پیپر بیت‌کوین اولین ارزدیجیتال را منتشر کرد.

به گزارش بازار، فرد ناشناسی به اسم ساتوشی ناکاموتو در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ مصادف با جشن هالوین، وایت پیپر بیت‌کوین اولین ارزدیجیتال را منتشر کرد و دیروز سالروز ۱۴ ام وایت پیپر بیت‌کوین بود که روز مهمی در تاریخچه بیت‌کوین به حساب می آید.

اختراع ساتوشی  نه تنها مشکلی را که سال‌ها دانشمندان علوم کامپیوتر را درگیر کرده بود حل کرد، بلکه این اختراع نگاه جدیدی به اقتصاد و پول را به همراه آورد و دنیای جدیدی در عرصه اقتصاد به وجود آورد.

اولین جمله‌ای که ساتوشی در باره وایت پیپر به اشتراک گذاشت این بود که من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار کرده‌ام که کاملاً همتا به همتا است و بدون شخص ثالث قابل اعتماد است.

پس از این خالق بیت‌کوین ادامه داد این اختراع ویژگی‌های مختلفی را ارائه می دهد. مزایای بیت‌کوین باعث جلوگیری از هزینه‌های مضاعف می شود و هیچ  طرف قابل اعتماد و واسطه‌ای وجود ندارد. این مخترع همچنین درباره نحوه استخراج بیت‌کوین از طریق اثبات کار را توضیح داد.

پس از معرفی ویژگی‌های این ارز دیجیتال محبوب، ساتوشی خلاصه‌ای از وایت پیپر اصلی بیت‌کوین را همراه با ارجاع به سایت bitcoin.org سایتی که اولین بار وایت پیپر در آن منتشر شد به اشتراک گذاشت. در حال حاضر نیز با مراجعه به همین سایت متن اصلی وایت پیپیری که ساتوشی ۱۳ سال پیش منتشر کرد قابل مشاهده است.

چند ماه پس از انتشار، شبکه بیت کوین راه اندازی شد و اولین بلاک آن در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ استخراج شد. حدود هشت روز بعد، هال فینی اولین تراکنش ۱۰ بیت کوین را از ناکاموتو دریافت کرد و پس از آن درتوییتی افسانه ای منتشر کرد که بیت کوین اجرا شد.

هال فینی به دلیل مشارکتش در ایجاد بیت کوین مشهور است. همراه با ناکاموتو برای یافتن و رفع اشکالات زیرساخت اصلی بیت کوین کار کرد. فینی قبل از مرگش در سال ۲۰۱۴ داستان مفصلی در مورد سفر خود با بیت‌کوین به اشتراک گذاشت. خیلی‌ها معتقدند که هال فینی همان ساتوشی ناشناخته است.

حدود یک سال پس از راه اندازی بیت‌کوین، این ارزدیجیتال اولین مورد استفاده تجاری در دنیای واقعی خود را ثبت کرد، زمانی که مردی از فلوریدا ۱۰۰۰۰ بیت‌کوین برای خرید دو پیتزای بزرگ پاپا جان در ۲۲ می ۲۰۱۰ خرج کرد و چند روز پیش نیز سالروز این اتفاق مهم در تاریخچه بیت‌کوین بود که به روز پیتزا بیت‌کوین مشهور است.

جالب است بدانید بیت‌کوین به عنوان اولین ارزدیجیتال غیرمتمرکز به رکورد جهانی گینس رسیده است.

امروزه بیش از ۱۳۰۰۰ دارایی رمزنگاری شده در جهان وجود دارد اعم از قراردادهای هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرقابل تعویض و بقیه ارزهای‌دیجیتال که ارزش آن یک تریلیون دلار است و بیت کوین تقریباً ۳۸٪ از کل امروز را تشکیل می‌دهد که نشان دهنده اهمیت بالا و نقش ویژه این اختراع در جهان است.

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس از جمله اولین صرافی‌های ایرانی است که ارز بیت‌کوین را به عنوان اولین ارز  در صرافی لیست کرده است تا علاقه‌مندان ایرانی بتوانند با وجود محدودیت‌ها از ظرفیت‌های بزرگ این ارز استفاده کنند. برای خرید بیت‌کوین می‌توانید به سایت رمزینکس مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha