۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
حوزه باغی به الگوی کشت اضافه می‌ شود
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

حوزه باغی به الگوی کشت اضافه می‌ شود

خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، از اجرای الگوی کشت در سال آینده برای حوزه باغی خبر داد.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص تدوین برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی، گفت: هدف اصلی در تدوین الگوی کشت دستیابی به امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی است که پیاده‌سازی نظام نوآوری مهمترین راهکار تحقق امنیت غذایی پایدار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در الگوی کشت تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از آب، خاک و گیاه متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت اقتصادی کشور با رعایت کلیه مسائل علمی، فنی و مدیریتی و ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی لحاظ شده است.

خیام نکویی با اشاره به اینکه در الگوی کشت محصولات کشاورزی مدل‌سازی چند هدفه برای این منظور طراحی شده است، تصریح کرد: سرانه و الگوی مصرف، ضریب خوداتکائی محصولات، تخصیص آب و زمین، اشتغال، درآمد نا خالص، صادرات و واردات، راهبردهای ملی و منطقه ای، قطب‌های تولید و شاخص‌های امنیت غذایی در مدل سازی چند هدفه برای الگوی کشت محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی به مهمترین رویکردها و ویژگی‌های ناظر بر تدوین الگوی کشت اشاره کرد و افزود: کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی و صرفه جوئی ارزی از این ویژگی‌ها هستند.

خیام‌نکویی ادامه داد: همچنین افزایش ضریب نفود دانش با ارتقاء عملکرد در هکتار و کاهش ضایعات، توسعه کشت در دیم زارهای کم بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی و اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه نیز از مهمترین رویکردها و ویژگی‌های ناظر بر تدوین الگوی کشت به شمار می‌رود.

به گفته وی، ۳ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی آب و تولید غذای ۵ میلیون نفر با اجرای الگوی کشت رقم می‌خورد.

وی در پایان یادآور شد: پیاده‌سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی نیازمند حضور سایر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و معاونت‌های اجرایی در کنار سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

کد خبر: ۱۸۴٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha