۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
افت تقاضای آهن به کمترین میزان

افت تقاضای آهن به کمترین میزان

آمارها از بازار آهن حاکی است که روز گذشته قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش در حوزه‌های مختلف بازار داخلی فولاد ثابت و بدون تغییر قیمت بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، آمارها از بازار آهن حاکی است که روز گذشته قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش در حوزه‌های مختلف بازار داخلی فولاد ثابت و بدون تغییر قیمت بود و تنها نوسانات جزئی در چند کارخانه مشاهده شد.

بازار ارز کمی روند افزایشی داشت و قیمت دلار پس از چسبندگی در مرز کانال ۳۳ هزار تومان حدود ۲۰۰ تومان بالاتر رفت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد ۳۳ هزار و ۳۲۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
می‌توان اذعان داشت که ثبات حاکم در بازار آهن و فولاد به طور گسترده‌ در غالب بخش‌های بازار به ویژه در بازار میلگرد مشهود بود، به این صورت که اکثریت کارخانه‌های میلگرد آجدار تغییر قیمت نداشتند و تنها چند کارخانه از جمله میلگرد ذوب اهن اصفهان و بافق یزد ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت بود؛ قیمت قوطی پروفیل در چند کارخانه نیکان پروفیل و پایا اصفهان حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت اما در سایر کارخانه بدون تغییر قیمت بود.

قیمت روز لوله مبلی، گازی، داربستی و ... نیز با ثبات قیمت همراه بودند، نرخ روز تیرآهن در کارخانه ظفربناب و ماهان ثابت بود اما در سایر کارخانه‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مشاهده شد.

همچنین قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه ازجمله فولاد مبارکه، و گیلان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در سیار کارخانه نوسانی مشاهده نشد؛ همچنین قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی نیز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

با وجود تثبیت قیمت آهن و نوسانات جزئی در این بازار، آنچه در این ایام مشاهده می‌شود کاهش تقاضای مصرفی به پایین‌ترین حد خود است به طوری که در چندین ماه گذشته سابقه نداشته است.

آنچه بیش از همه در این ایام مشاهده می‌شود نگرانی و بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری بلندمدت و نیز آینده نامعلوم و مبهم بازار است که درحال حاضر با روند نزولی بازارهای جهانی نیز تشدید شده است.

تهدید صنعت فولاد با تحدید انرژی
چالش تأمین انرژی صنایع فولادی دستکم در دو سال اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این حوزه است که هر بار در فصل گرما و سرما تشدید می‌شود؛ در تابستان کمبود و قطعی برق و در زمستان کمبود گاز فولادسازان را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

در همین زمینه مصطفی عبداللهی عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران کارخانه‌های فولادی کمبود انرژی است در شرایطی که انرژی برق و گاز لازمه تداوم و استمرار تولید فولاد است.

این فعال صنعت فولاد افزود: کمبود انرژی برق و گاز و همسو نبودن میزان انرژی موجود با برنامه‌های توسعه صنایع فولادی به کمبود برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان می‌انجامد که نتیجه آن کاهش تولید فولاد است.

وی همچنین بیان کرد: درحال حاضر نیز صنایع تولیدی درگیر کمبود انرژی هستند و این چالش حل نشده است، رفع این کمبودها به بهبود چالش‌های صنعت فولاد منتهی خواهد شد که ممکن است افزایش تولید را در پی داشته باشد.

عبداللهی همچنین افزود: سرانه مصرف مقاطع نهایی فولاد در مقایسه با تولید این محصول پایین‌تر است به همین منظور بهتر است در زمینه صادرات مقاطع فولادی به طور جدی وارد عمل شد و زمینه صادرات را تسهیل کرد.

عضو انجمن نوردکاران در پایان گفت: امید داریم با حضور مستمر صنعت فولاد کشور در بازارهای خارجی به پیشبرد این صنعت مطابق با استانداردهای جهانی بینجامد و نیز در زمینه تولید فولاد از علم و تکنولوژی جهانی استفاده شود.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود ۳۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی از جمله ورق گالوانیزه، ورق رنگی و سرد و قلع‌اندود عرضه می‌شود.

از این میزان حدود ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن به ورق گالوانیزه اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۲۵ هزار و ۴۱۱ تومان در نظر گرفته شده است. حجم عرضه این هفته در مقایسه با دوره گذشته حدود ۱۸/۴ درصد کاهش داشته است.

کد خبر: ۱۸۴٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha