۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
قیمت اقلام بهداشتی ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شد
نماینده مردم قزوین در مجلس:

قیمت اقلام بهداشتی ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شد

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه قیمت فولاد در دنیا ۳۵ درصد کاهش داشت اما در ایران تنها ۲۶ درصد ارزان شد، گفت: قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

به گزارش بازار، لطف اله سیاه کلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، گفت: زمانی که مجلس و دولت هم خط می شوند ده ها حسن دارد و یک عیب؛ آن عیب این است که کشور را با تعارف اداره می کنیم، همکاری بین مجلس و دولت پذیرش افعال دولت نیست بلکه این همکاری جهت حل مسئله و اصلاح امور است. در واقع به این معناست که اگر دولت مسئله دارد با همکاری یکدیگر آن را رفع کنیم نه اینکه تذکر ندهیم یا از استیضاح سوال از وزرا خودداری کنیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه استیضاح محاکمه نیست و بنده قاضی نیستم و آقای فاطمی امین متهم نیست، افزود: استیضاح سهل است که در آیین نامه با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح کلید می خورد، استیضاح ابزار کار مجلس است، باید به این امر پاسخ داد که چرا این موضوع را به این میزان سخت می گیرید؟

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین از ۸ ماه پیش از استیضاح خود جلوگیری می کند در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد که یک وزیر ۲ بار به کمیسیون بیاید و رأی اعتماد نگیرد. این چه مدل رفتاری است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای فاطمی امین در نشست امروز صحبت های خود را مطرح کرد اگر مورد پسند شما بود به ایشان رأی دهید و اگر نبود خودمختارید ولی باید به این موضوع توجه کنید که ما بایستی پاسخگوی مردم نیز باشیم، ادامه داد: مردم صاحبان طرح هستند و وقتی فردی مسئولیتی می پذیرد باید پاسخگو باشد ما نمایندگان مردم هستیم تا حق مردم را از دولت ها بگیریم.

سیاه کلی خطاب به نمایندگان گفت: دولت، بنده و شما نوکر مردم هستیم، نباید رئیس بازی در بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: تا می خواهیم کاری انجام بدهیم مطرح می کنند که کشور در شرایط بحرانی است، کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط بحرانی است و دشمن داریم، اتفاقا دشمن اجازه نمی دهد که ما جراحی کنیم، زمانی که مدیر ضعیف بر مسند بنشیند همانی است که دشمن می خواهد.

وی با طرح این پرسش که نفوذ به چه معنا است، گفت: آیا منظور از نفوذ فقط خریدن آدم ها است؟ باید پاسخ داد که این اسم قدیمی نفوذ است. نفوذ اکنون یعنی وزیر ناکارآمد، مدیر و وکیل ناکارآمد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون مردم منتظر هستند که وکلای مردم چه تصمیمی می گیرند، ادامه داد: امروز روز اعلام استقلال مجلس است، وقتی که دو گروه هم خط هستیم اینجا است که خط مجلس مشخص می شود که آیا به نفع مردم است یا در تعارف؟

سیاه کلی درباره وضعیت خودرو در کشور، گفت: کشور ما ۱۳ درصد به صورت میانگین مصرف سوخت دارد در حالی که این عدد در دنیا ۴ درصد است و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا ۲ درصد، حال اگر این ۱۳ درصد را به ۶ درصد کاهش دهیم حدود ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام می شود که اگر این صرفه جویی را در تعداد روزهای سال ضرب کرده و عدد را براساس فوب خلیج فارس محاسبه کنیم می توان حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم تامین کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودرو هم جان مردم و هم مال مردم را گرفته با انتقاد از افزایش قیمت کالاهایی مانند آهن، گفت: قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۹ درصد رشد داشته، بهای سیمان ۸۴ درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ که سیمان حدود ۲۲ هزار تومان به فروش می رفت حدود ۱۰ هزار تومان آن سود بود امروز مطرح می کنند که قیمت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و ادعا می کنند که آن را ارزان کرده اند که باید در برابر این ادعا بگویم ۱۰ درصد سود کارخانه را اکنون ۳۵ درصد کردید.

وی خطاب به رضایی کوچی، تصریح کرد: اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم، به دلیل آن است که ۴۰ درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده و تقاضایی وجود ندارد. ۵۸ درصد ظرفیت گروه ساختمانی فعال است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: آقای فاطمی امین وعده ها و قول های بسیار می دهد؛ ۱۰ ماه پیش مجوز ۳۹ شهرک صنعتی را داد که موضوع عجیبی است از این تعداد مجوزها ۶ شهرک مربوط به یک استان، ۵ شهرک مربوط به استانی دیگر و ۴ شهرک برای استانی دیگر است و سایر شهرک ها نیز بین بقیه استان ها تقسیم شده است، البته از این تعداد ۷ استان سهمیه ای ندارند، باید در اینجا بگویم که این تصمیم پشتوانه اجرایی ندارد و بهتر بود وزیر شهرک های موجود را راه اندازی می کرد.

وی ادامه داد: قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

سیاه کلی درباره قیمت فولاد، گفت: فولاد یکی از محصولات مهم است و قیمت آن بر سایر کالاها نیز اثرگذار است، در ابتدای ۱۴۰۰ قیمت این محصول حدود ۸ تومان بود که در اردیبهشت به ۲۰ تومان رسید، اکنون مطرح می کنند که بهای این کالا به ۱۵ هزار تومان رسیده بنابراین ارزانی شده که این موضوع عجیب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: آنچه را می گویند در کف خیابان نیست زیرا آمار را با عدد آن می خوانیم، آمار عددش فریبنده بوده و مفهوم آن مهم است، به طور مثال قیمت فولاد در دنیا طی ماه های گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته اما قیمت این کالا در ایران تنها ۲۶ درصد کم شده که این موضوع را به حساب مدیریت خود می گذارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید ۳ ماه پیش اعلام وصول می شد، اضافه کرد: آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف تماس می گیرد و مطرح می کند که ۲ ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به ۲ وزارتخانه تقسیم کنیم اما با وجود گذشت ۳ ماه این امر محقق نشد، مفهوم این صحبت این بود که آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده، او فهمیده که وزیرش نمی تواند اداره کند. قرار بود آقای رئیس جمهور ۲ وزیر معرفی کند که آقای فاطمی امین در این گزینه ها نباشد.

سیاه کلی با بیان اینکه تخصص آقای فاطمی امین آی تی است، تصریح کرد: ما از ایشان خواستیم که سامانه ها را راه بیاندازد اما ایشان حتی یک سامانه را نیز نتوانسته راه اندازی کند و سامانه فروش خودرو نیز نابسامان شد و سامانه بهین یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی دانند به کجا مراجعه کنند. ایشان در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

وی با اشاره به وضعیت مس، گفت: ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها ۱۵ درصد کار می کند؛ تولید یک تن مس حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه دارد اما ۱۰ هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی ۳۵۰ درصد سود.

سیاه کلی ادامه داد: در کشور ما قطار از ریل خارج می شود، هواپیما سقوط می کند، ساختمان های دولتی قبل از زلزله فرو می ریزد و همه را مقصر می دانیم الا مدیر را این در حالی است که در دنیا مدیر قبل از دیگران استعفا می دهد در حالی که در کشور ما در اینجا باید بگوییم که به زور برو.

این نماینده مردم در مجلس گفت: امروز به جای اینکه ما پاسخگوی عملکرد خودمان باشیم باید پاسخگوی عملکرد دوستان باشیم، من از شما می خواهم برای اینکه استقلال مجلس رقم بخورد به استیضاح وزیر عدد ۴ دهید.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha