۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
بی‌توجهی به کشت پنبه منجر به واردات این محصول شد
یک کارشناس کشاورزی:

بی‌توجهی به کشت پنبه منجر به واردات این محصول شد

گرگان - هاشمی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه بی‌توجهی به کشت پنبه آن را به حاشیه رانده، گفت: این روند باعث شد تا امروز ۵۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود.

محی‌الدین هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سالیان دور منطقه گرگان و دشت، بهترین پنبه کشور را تولید می‌کردند؛ اما به دلیل سیاست‌های نادرست و واردات بی‌رویه کشت این محصول کاهش یافت و بیکاری هزاران نفر را رقم زد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: پنبه یکی از محصولات مهم و راهبردی بخش کشاورزی است که نقش مهمی در ارزآوری و اشتغال‌زایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی ایفا می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته، بی‌توجهی در سطح کلان به کشت این محصول آن را به حاشیه رانده بود تاحدی‌که ۵۰ درصد نیاز کشور به پنبه برای نساجی از طریق واردات تأمین می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته یکی از تولیدکنندگان بزرگ پنبه در دنیا بودیم، گفت: همچنین کارخانه‌های بزرگ نساجی در استان مشغول فعالیت بودند؛ اما بی‌توجهی به کشت پنبه، به‌تدریج منجر به ورشکستگی صنایع نساجی شد.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر احیای کشت پنبه عنوان کرد: تأمین بذرهای اصلاح‌شده، کنترل آفات و بیماری‌ها و توسعه مکانیزاسیون برداشت پنبه می‌تواند رغبت کشاورز را برای کشت این محصول افزایش دهد.

هاشمی ادامه داد: اگر عواملی که ذکر شد انجام شود شاهد افزایش عملکرد، افزایش بهره‌وری آب، کاهش هزینه‌ها و کسب درآمد مناسب را برای کشاورزان خواهیم بود.

به گفته وی محصول استراتژی پنبه در ایجاد ارزش‌افزوده بی‌رقیب است و می‌تواند در صادرات نقش بسزایی داشته باشد و در آینده ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha