۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
کش و قوس در تأمین ارز کالاهای اساسی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

کش و قوس در تأمین ارز کالاهای اساسی

عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قرار شده دولت مشکل ارز برای تأمین کالاهای اساسی را تأمین کند.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری در توضیح محتوای نشست کمیسیون کشاورزی مجلس با رئیس جمهور گفت: قرار شده دولت مشکل ارز برای تأمین کالاهای اساسی را تأمین کند؛ وزیر کشاورزی اعلام می‌کند که اعتبار لازم به وزارتخانه‌اش اختصاص داده نشده اما رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید پول پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین از برگزاری نشست این کمیسیون با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز سه شنبه خبر داد.

عسکری گفت که در نشست با رئیس جمهور، قرار شد دولت مسیر ترخیص تا توزیع کالاهای اساسی را هموار کند و این کمیسیون به زودی از بنادر کشور بازدید می‌کند.

بر اساس آماری که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه داده، حدود ۵.۵ میلیون تن کالای اساسی از گندم، جو، ذرت، سویا و شکر در بنادر کشور دپو شده؛ از این میزان، نزدیک ۶۵ درصد کالاهای اساسی به بخش دولتی اختصاص دارد که باید برای ترخیص از بنادر، حمل و توزیع آن اقدام کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از تأمین و دپوی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اطمینان خاطر داد و گفت: «در بندر امام خمینی بین ۲۵ تا ۳۰ کشتی مستقر هستند. بخشی از این کالاها هم در حال حمل است و حدود ۱۵ کشتی در حال حرکت به سمت بنادر ایران هستند. در آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند هم نزدیک ۲۰ کشتی در حال بارگیری برای حرکت به سمت کشور قرار دارند.»

نیمه مهر ماه امسال وزیر جهاد کشاورزی از «دخیره بی‌سابقه» کالاهای اساسی در ایران خبر داده بود. سید جواد ساداتی نژاد گفت در تهیه اقلام مورد نیاز که داخل کشور تولید نمی‌شود، ایران توانسته نیازهایش را با واردات به‌موقع تأمین کند.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند الگوی کشت را عملی کند و وزارتخانه‌های نیرو، صمت و نفت و دستگاه‌های دیگر باید برای اجرایی شدن طرح الگوی کشت اقدام کنند ...»

او همچنین از برگزاری یک نشست با حضور رئیس جمهور و وزرای چهار وزارتخانه جهاد کشاورزی، نیرو، صمت و نفت در هفته آینده برای عملیاتی کردن الگوی کشت خبر داد.

اواخر مهر ماه امسال الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ برای اجرا ابلاغ شد.

وزیر جهاد کشاورزی پیشتر گفته با اجرای الگوی کشت، مصرف آب ۶ درصد کاهش می‌یابد و بیش از ۲ میلیارد دلار در سال اول اجرای این الگو صرفه جویی می‌شود. با این حال آقای ساداتی نژاد گفته که اجرای این طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: اعلام کردیم که وزارت جهاد کشاورزی کود را دو نرخی نکند و اگر می‌خواهد یارانه بدهد، در قالب همان یارانه با نرخ مصوب و مشخص کود را در اختیار کشاورزان بگذارد.

محمدجواد عسکری گفت که کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری کرده تا بروکراسی اداری در کشت‌های گلخانه‌ای حذف شود و سرمایه‌گذاران امنیت بیشتری برای فعالیت داشته باشند؛ حذف این بروکراسی به زودی عملیاتی می‌شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha