۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
راه اندازی نخستین خط قطار کانتینری ایران به مقصد قزاقستان
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

راه اندازی نخستین خط قطار کانتینری ایران به مقصد قزاقستان

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: حجم حدود ۴۰۰ میلیون دلاری کنونی تجارت ایران و قزاقستان باید تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان، با اشاره به فعال شدن هیئت‌های صادراتی و فنی و مهندسی ایرانی بر اساس قراردادهای کاری در این کشور؛ از درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عملیاتی شدن توافق‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور خبر داد.

وی همچنین از راه اندازی نخستین خط قطار کانتینری کشورمان به مقصد قزاقستان خبر داد و گفت: به این ترتیب امکان ترانزیت کالا از چین به ایران فراهم می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی که رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان نیز هست، افزود: براساس اطلاعات موجود مسایل قرنطینه دامی و گیاهی ما با قزاقستان حل و فصل شده و لازم است همکاری‌های دو کشور و رفع نواقص در این زمینه گسترش یابد. وی همچنین خواستار توجه سرمایه گذاران قزاقستانی برای سرمایه گذاری در بندر انزلی به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری شمال کشور شد

او مسئله روابط بانکی را در مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور از موانع در این زمینه برشمرد و افزود: یکسان سازی عوارض، مالیات و تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور ضروری است.

ساداتی نژاد با یادآوری سفر هیات دانش بنیان کشورمان به آلماتی و دیدارشان با همکاران قزاقستانی گفت: این دیدار و تبادل نظرها نشان داد امکان فعالیت مشترک که منجر به تولید محصولات بسیار خوبی خواهد شد، میسر است.

وزیر جهاد کشاورزی، همکاری بیشتر بر سر توافق سوآپ نفت را برای عملیاتی شدن ضروری توصیف کرد و افزود: تبادل محصولات کشاورزی و صادرات سبزی، سیفی، خرما، پسته و لبنیات و دیگر اقلام تاکنون عملیاتی شده و در زمینه کشت فراسرزمینی نیز دو شرکت داریم که در قزاقستان با امید به همکاری این کشور فعالیت می‌کنند.

ساداتی نژاد گفت: اگر قزاقستان گندم و جو استان‌های شمالی کشورمان را که تاکنون از استان‌های جنوبی تامین می‌شد، به کشورمان صادر کند، معادل آن را می‌توانیم از طریق بنادر جنوب کشور در اختیار شرکای قزاقستانی قرار دهیم، که در این زمینه به امضای توافق نامه نیاز است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان با اشاره به پیشنهاد وزیر تجارت قزاقستان برای ایجاد شرکت مشترک تجاری دو کشور تصریح کرد: اتاق بازرگانی را مامور ایجاد این شرکت برای گسترش همکاری‌های دوجانبه خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha