۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
تعیین خط مشی های برنامه هفتم در دولت

تعیین خط مشی های برنامه هفتم در دولت

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه گفت: با تعیین خط مشی ها، آن را به هیات دولت می فرستیم تا به تصویب هیات وزیران برسد، پس از تصویب این موارد به دستگاه ها ابلاغ می شود.

به گزارش بازار، مهدی پاک‌ذات، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم این مرکز مطالعاتی را که از مهر پارسال برای تدوین برنامه هفتم انجام داده بود را جمع بندی کرده و تحت عنوان سیاست‌های کلی تنظیم کرد. هم اکنون در سازمان برنامه و بودجه به دنبال تعیین خط مشی‌های برنامه هفتم بر اساس اولویت‌های کشور هستیم.

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه گفت: با تعیین خط مشی ها، آن را به هیئت دولت می‌فرستیم تا به تصویب هیئت وزیران برسد، پس از تصویب این موارد به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا با مشورت نهادهای مرتبط برنامه هفتم تدوین و به مجلس ارسال شود.

پاک‌ذات به طور مثال؛ در برنامه هفتم به بخش‌های خدماتی، گردشگری، تجاری و لجستیکی (حمل و نقل) تمرکز ویژه‌ای داشته و پیشران‌هایی را هم برای این مسیر تدوین کرده است. همچنین ما در حوزه نفت سه پیشران را در نظر گرفتیم مخازن مشترک، مخازن مستقل و پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش که مربوط به پتروشیمی هاست.

به گفته او، این پیشران‌ها که در دستور کار قرار بگیرد دولت با برنامه ریزی و خط مشی‌های تعیین شده می‌تواند، در صورت ایجاد محدودیت در منابع مالی اولویت‌ها را تفکیک کرده و بودجه اختصاص دهد. خط مشی‌ها در ماه جاری تدوین و نهایی می‌شوند.

پاک‌ذات در پاسخ به این سوال که برنامه ششم مجدد تمدید می‌شود؟ گفت: سه نگاه در این باره وجود دارد. اولین نگاه این که بودجه ۱۴۰۲ باید بر اساس برنامه هفتم تنظیم می‌شد، ولی به جهت اینکه نمی‌توان این برنامه را تا قبل از بودجه تدوین کرد، در نتیجه بودجه بر اساس سیاست‌های ابلاغی تدوین خواهد شد و اساسا نیازی به تمدید نیست. در نگاه دوم هم بحث وجود سیاست‌های کلی برنامه هفتم و بی نیازی به تمدید برنامه ششم مطرح است و در نگاه سوم لزوم تمدید برنامه ششم از جانب کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha