۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سمنان | تقویت زیرساخت راهی برای جذب سرمایه
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سمنان | تقویت زیرساخت راهی برای جذب سرمایه

سمنان- گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی سمنان و اخذ مجوز شهرک صنعتی دوم شاهرود در یک هفته گذشته نشان از عزم دولت در توسعه زیرساخت‌های قابل سرمایه گذاری در استان دارد.

بازار، گروه استان ها: استان سمنان ۱۸ شهرک صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی دارد که در سمنان، گرمسار و دامغان استقرار دارند. در هفته گذشته اما دو تحول مهم در حوزه اقتصاد صنعتی استان سمنان رخ داد تا نشان دهد دولت بر توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و اقتصادی استان، برنامه‌ریزی کرده است.

اخذ مجوز شهرک صنعتی شماره دو در شاهرود و همچنین اجرای پروژه گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی سمنان اخبار خوشحال کننده‌ای بودند که خبر از توسعه زیرساخت‌های قابل سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی استان سمنان می‌دهند. زیرساخت‌هایی که می تواند در ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان تاثیرگذار باشند.

مصوبه کمیسیون صنعت

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه اقتصادی شرق استان سمنان، گفت: جلسه کمیسیون تخصصی زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت هفته گذشته برگزار شد که مصوبه ایجاد شهرک صنعتی دوم در شاهرود یکی از مصوبات آن بود.

استان سمنان ۱۸ شهرک صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی دارد

علی اصغر خانی با بیان اینکه این طرح می‌تواند ارتقای سرمایه‌گذاری و صنعت را در شرق استان سمنان به دنبال داشته باشد، ابراز کرد: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در توسعه و اشتغال شهرستان شاهرود موثر است لذا از مسئولان شهرستانی و استانی می‌خواهیم در قبال این شهرک، اهتمام ویژه داشته باشند تا بتوانیم سرمایه‌های خوبی را برای این شهرک جذب کنیم.

البته باید به این موضوع هم توجه داشت که حال و روز شهرک صنعتی شماره یک شهرستان شاهرود هم چندان خوب نیست این شهرک سال ها است که با مشکل آب روبرو است و اقدام عملیاتی نیز برای آن صورت نمی‌گیرد حال باید دید که شهرک دوم صنعتی شاهرود آیا می‌تواند از ابتدا برای زیرساخت های مورد نیاز خود شامل آب، پساب، آتش نشانی و ... تدابیری بیاندیشد.

توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سمنان | تقویت زیرساخت راهی برای جذب سرمایه

تامین زیرساخت‌ها در سمنان

محمد درویش پروری معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران از گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی سمنان خبر داد و گفت: بیش از یک ‌کیلومتر اجرای خطوط شبکه و تغذیه و نصب انشعاب در ارتباط با گازرسانی به این زیرساخت صنعتی استان، انجام شده است.

درویش پروری با بیان اینکه این طرح چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار به دنبال داشته است، تاکید کرد: تامین زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان هدف و محور اصلی اجرای این طرح بوده است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سمنان دارای ۲۹۰ هکتار بخش عملیاتی است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی سمنان با کاربری تجاری صنعتی دارای یک هزار هکتار اراضیِ دراختیار و ۲۹۰ هکتار بخش عملیاتی در ۱۰ کیلومتری شرق شهر سمنان واقع شده و ۳۷ طرح عمرانی و زیربنایی در این منطقه اجرا شده است.

گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی سمنان با ۴۴۰ میلیون تومان انجام شد

معاون شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان همچنین از اجرای طرح‌هایی مانند خیابان سازی، فضاسازی، ساختمان گمرک، باسکول، فیبر نوری و ... در این منطقه ویژه اقتصادی با اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: تجهیز این منطقه برای جذب سرمایه گذار در دستور کار قرار دارد.

توسعه صرفاً به تجهیزات میسر نمی‌شود

آنطور که کارشناسان اقتصادی اما اعتقاد دارند، توسعه زیرساخت به تنهایی نمی تواند چرخ های صنعت و سرمایه‌گذاری در استان سمنان را بگرداند بلکه نیاز به برنامه‌ریزی و تسهیل‌گری نیز وجود دارد. سید رضا طباطبایی یکی از این کارشناسان است که اعتقاد دارد: امکانات بدون برنامه‌ریزی و استقرار صنایع پیشرو نمی‌تواند فایده‌ای برای استان داشته باشد.

طباطبایی با بیان اینکه امروز با وجود اینکه زیرساخت‌های خوبی در استان فراهم است همچنان شاهد ناکامی در جذب سرمایه‌گذار دانه درشت هستیم و این روند پس از تجهیز شهرک‌های صنعتی نیز رخ خواهد داد مگر آنکه بتوانیم با برنامه ریزی، ابتدا یک نقشه راه برای صنعت استان مبتنی بر آمایش سرزمینی، شرایط آب، راه ها و داشته‌های استان ایجاد و طبق آن راهبرد های عملیاتی ارائه کنیم، تاکید کرد: در صورتی که این اقدامات صورت نگیرد، ساختمان ها و تجهیزات دردی را دوا نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه دولت ابتدا باید نقش تصدی گری خود را در شهرک‌های صنعتی کاهش و تسهیل‌گری را ارتقا دهد، افزود: باید در کنار تجهیزات و امکانات، مشوق‌هایی را هم برای ایجاد و استقرار سرمایه گذاری و صنایع جدید در نظر گرفت سپس بر طبق نیاز استان به فناوری های «های‌تک»، دانش بنیان ها، شرکت های فعال در زمینه تولیدات کم آب بر و ... روی آورد و برایشان طرح های ویژه ای در نظر گرفت.

توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سمنان | تقویت زیرساخت راهی برای جذب سرمایه

جذب سرمایه گذار

دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های فیزیکی وقتی جواب می‌دهند که بتوان برای آنها سرمایه‌گذار هم جذب کرد، گفت: ما در استان سمنان فقدان یک گروه جذب سرمایه گذار را متاسفانه احساس می کنیم. گروهی که بتواند برای هر نوع سرمایه گذاری، پروژه ای ارائه کند. همچنین ما نیاز داریم تا قبل از ارائه طرح ها، مزیت‌های صنعتی بخش های مختلف استان را سنجیده و برای عملیاتی شدن آنها برنامه ارائه کنیم در این صورت می‌توانیم موفقیت‌های بهتری را در زمینه جذب سرمایه‌گذار، شاهد باشیم.

توسعه زیرساخت به تنهایی نمی تواند چرخ‌های صنعت و سرمایه‌گذاری در استان سمنان را بگرداند

حسن همتیان افزود: برای مثال امروز یکی از مزیت‌های اصلی استان سمنان گردشگری محسوب می شود لذا چه اشکالی دارد که ما بتوانیم صنایع مرتبط با گردشگری شامل تجهیزات کوهنوردی، لوازم ورزشی، لوازم مرتبط با چادرهای مسافرتی، صنایع پیرو در بخش کمپینگ و ... را در استان سمنان رواج دهیم؟

وی همچنین ادامه داد: اتفاقی که در استان سمنان طی سال های اخیر رخ داده، توسعه بدون برنامه و کاریکاتوری است یعنی یک بخش مملو از سرمایه گذار است تا جایی که زمین برای متقاضی جدید نیست بخش دیگر هکتارها زمین دارد که حاضر است رایگان بدهد اما کسی آن را تحویل نمی گیرد لذا باید گفت شهرک های صنعتی ما ابتدا نیاز به گروه جذب سرمایه گذار دارد کاری که باید اتاق بازرگانی و ... صورت دهند اما شاهد هستیم که در این راه ناکام بوده اند.

توسعه اقتصادی صرفاً در زیرساخت نیست بلکه ابتدا باید آمایش سرزمینی و برنامه ریزی ویژه صنایع مورد نیاز استان سمنان در نظر گرفته شود و سپس مسئولان به دنبال جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف باشند آن هم سرمایه‌هایی که بتواند بخشی از نیازهای استان سمنان را در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان و ... پاسخ دهد.

کد خبر: ۱۸۴٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha