از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال ارزان استفاده شود
رئیس اتاق کرمان:

از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال ارزان استفاده شود

جدای از امکان اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، باید بر این موضوع نیز تمرکز شود که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن کسب‌وکارها، اشتغال ارزان ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه استفاده از برخی ظرفیت‌های قانونی و اجرای آنها می‌تواند موجب اشتغال‌زایی شود، گفت: بیشتر اوقات گمان می‌شود که ایجاد اشتغال صرفاً با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ممکن است درحالی‌که استفاده از ظرفیت‌های قانونی، افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن کسب‌وکارها می‌تواند به ایجاد اشتغال‌های ارزان منجر شود.

طبیب زاده در هفتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع مهارت‌آموزی افزود: اتاق کرمان در راستای مهارت‌آموزی دوره‌های آموزشی مختلفی متناسب با نیاز جنوب استان برگزار کرده و همه شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها مشغول به کار شده‌اند که از این اتفاق بسیار خرسندیم.

طبیب زاده تصریح کرد: همچنین مدارس فصلی خلاقیت با هدف تشخیص استعدادهای فنی دانش آموزان راه‌اندازی شده و تجهیز مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان رودبار نیز در دستور کار قرار دارد تا آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان ارائه شود.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه در حالی صنایع نسل چهارم و پنجم در دنیا فعال‌اند که بسیاری از صنایع استان نسل یک و دو هستند، ادامه داد: برای عبور از این شرایط و به‌منظور هدف‌دار کردن آموزش‌ها در بنگاه‌های اقتصادی نیازسنجی آموزشی صورت گرفته و همچنین علل استقبال ضعیف کسب‌وکارهای استان از دستورالعمل مهارت‌آموزی در محیط کار نیز بررسی شده است.

مرکز ملی مهارت راه‌اندازی شود
در ادامه این نشست سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، پشتیبانی تسهیلاتی و لجستیکی را برای فعالیت‌های مهارتی لازم عنوان و بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های نظارتی خود، موضوع هدف‌گذاری برنامه ششم را برای تحقق سهم ۳۰ درصدی آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی پیگیری کند.

حسین مهرابی افزود: همچنین موضوع تسهیلات مربوط به تبصره ۱۸ برای دانشگاه‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای در سال گذشته محقق نشده که امیدواریم امسال پیگیری شود.

وی اظهار کرد: مرکز ملی مهارت متشکل از ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی و کاربردی باید راه‌اندازی شود تا ضمن جلوگیری از موازی کاری در حوزه آموزش‌های مهارتی، هم‌افزایی در حوزه تجهیزات و کارگاهی نیز صورت گیرد.

مهرابی، بر ایجاد صندوق توسعه مهارت تأکید کرد و گفت: مشکل اساسی آموزش‌های مهارتی، کمبود یا قدیمی بودن تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است.

گلایه از مدیریت ناکارآمد بازار سرمایه
در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه جایگاه، سطح و کیفیت شورای گفت‌وگوی کرمان برتر از سایر استان‌های کشور است، ادامه داد: مصوبات ملی را در سطح کشور و سایر مصوبات استانی را پیگیری خواهیم کرد و درخواست داریم اگر در آئین‌نامه اجرایی قوانین به‌ویژه نظام صلاحیت حرفه‌ای مشکلی وجود دارد به مجلس منعکس شود.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: دلیل ۷۰ درصد توقف فعالیت بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل، مباحث تأمین مالی است که ۹۰ درصد آنها به دلیل عدم آشنایی با سایر بازارها به‌ویژه بازار سرمایه با مشکل روبرو شده‌اند

وی اظهار کرد: البته از شرایط فعلی بازار سرمایه و مدیریت ناکارآمد آن گلایه داریم و این موضوع را به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده‌ایم زیرا معتقدیم ادامه مسیر توسط این گروه قابل‌دوام نخواهد بود و نیاز به تیم قوی و کارآمد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، گفت: چشم‌انداز آینده بازار سرمایه و همچنین نمایانگرهای اقتصادی کشور را باوجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، مثبت ارزیابی می‌کنیم.

پورابراهیمی، تصریح کرد: ظرفیت‌هایی در قوانین وجود دارد که با اجرای آنها و یا اصلاح یک آئین‌نامه و یا یک بند از قانون می‌توان اشتغال ایجاد کرد. وی ادامه داد: مرکز خدمات کسب‌وکار در اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان راه‌اندازی شود و در حوزه آموزش به‌صورت عملیاتی فعالیت‌ها را آغاز کند.

برخی گواهینامه‌ها صوری هستند
در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین با مشکل روبرو هستیم، گفت: در آگاه‌سازی و توجیه افراد در مورد قوانین چندان موفق عمل نکرده‌ایم و آموزش و مهارت‌آموزی جزء اولویت‌های ما قرار نگرفته است.

سیدمهدی قویدل، افزود: در صدور مجوزها و منصوب شدن افراد باید اهلیت موضوع که همان علم و تخصص است جدی گرفته شود و نیاز به تشکیل تیم اجرایی کارآمد و جدی برای اجرای مهارت‌آموزی و طرح‌های اشتغال‌زا وجود دارد.

وی ادامه داد: ارائه برخی گواهینامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی صوری هستند و فرد تخصص لازم را ندارد، این در حالی است که باید آموزش‌ها به‌صورت واقعی ارائه شود و شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد.

در این نشست گزارش‌هایی با موضوع ارائه نتایج پروژه نیازسنجی آموزشی واحدهای صنعتی کرمان، واکاوی علل استقبال ضعیف کسب‌وکارهای استان از دستورالعمل مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و اقدامات در خصوص پیاده‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در استان و راهکارهای پیشنهادی ارائه شد.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha