۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷
نقدینگی و ممنوعیت واردات ماشین آلات دلیل تعطیلی معادن

نقدینگی و ممنوعیت واردات ماشین آلات دلیل تعطیلی معادن

­رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگان ایران گفت: تعطیلی معادن در طول چند سال گذشته آسیب شناسی شد؛ نقدینگی و ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی‌ از مهمترین دلایل تعطیلی معادن است.

به گزارش بازار، بهرام شکوری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل تعطیلی معادن به نقدینگی مرتبط است گفت: در واقع معادن نمی‌توانستند از تسهیلاتی که بانک‌ها بر اساس بخشنامه مسئولان برایشان در نظر گرفته بودند، استفاده کنند، زیرا در قانون به صراحت اشاره شده بود که پروانه بهره برداری معادن را بانک‌ها به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، به همین دلیل بود که معادن نمی‌توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگان ایران اضافه کرد: به دلیل نبود نقدینگی و علی رغم نرخ بالای تسهیلات بانکی، تصمیم بر این شد از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی برای جبران نقدینگی استفاده شود، اما صندوق، سرمایه اش محدود بود و نمی‌توانست به همه فعالان بخش معدن تسهیلات پرداخت کند، زیرا از حقوق دولتی که از معادن دریافت می‌شود ۵ درصدش باید به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی واریز شود و متأسفانه در سنوات گذشته این اتفاق نیافتاده است، زیرا که صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی می‌تواند حداقل ۵ برابر تسهیلات را از بانک‌ها دریافت کند و در اختیار فعالان حوزه معدن قرار دهد.

شکوری یکی دیگر از دلایل تعطیلی معادن را کمبود ماشین آلات و تجهیزات معدنی دانست و گفت: در حال حاضر در بخش معادن کشور در واقع تعطیلی پنهان داریم یعنی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنیم، نورم در دنیا بین سه تا پنج درصد از ذخایر کشورشان را استخراج می‌کنند، اما در ایران این میزان زیر نیم درصد است.

وی در ادامه درباره دلایل کاهش استخراج معادن در کشور، اظهار داشت: محاسبه کردیم با تجهیزات و ماشین آلات معدنی که فرسوده هستند ۴۵۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج کرده ایم و اگر بخواهیم نوسازی ماشین‌ها را انجام دهیم به دو میلیارد دلار نیاز داریم تا ماشین آلات وارد شوند، البته با صدور بخش نامه‌های جدید مقداری این امر تسهیل شد، اما مشکل اساسی حل نشد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگان ایران گفت: محدودیت و ممنوعیت در ورود ماشین آلات معدنی و همچنین گران شدن ارز منجر شده است که برای فعالان معدنی واردات ماشین آلات صرفه اقتصادی نداشته باشد، زیرا ماشینی که در خارج از کشور ۲۰۰ هزار دلار است در ایران چند برابر شده است، زیرا برای حمایت از تولید داخل، ممنوعیت و محدودیت واردات ماشین آلات معدنی ایجاد شده است.

وی افزود:اگر می‌توانستیم ماشین آلات معدنی را وارد کنیم هم سطح استخراج ذخایر معدنی افزایش می‌یافت و هم قیمت چند برابری ماشین آلات متعادل‌تر می‌شد و می‌توانست معادنی که غیرفعال شده اند به چرخه تولید بازگردند.

کد خبر: ۱۸۴٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha