۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
ارائه آموزش های مهارتی به بیش از ۸۳۳ مهارت آموز در کشور
در ۶ ماه نخست سال جاری انجام شد؛

ارائه آموزش های مهارتی به بیش از ۸۳۳ مهارت آموز در کشور

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از ارائه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به ۸۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر از متقاضیان مهارت آموزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین حسینی نیا، داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال ۴۳۰ هزار و ۸۵۴ نفر در بخش خصوصی (موسسات کارآموزی آزاد) و ۴۰۲ هزار و ۴۴۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت های فنی و حرفه ای شده اند.

وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه ی آموزش های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف می باشد و آموزش های مهارتی در ۶۴۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴ هزار و ۸۰۳ کارگاه آموزشی  و ۱۲ هزار و ۱۹۴ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می شود.

معاون وزیر کار تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارت های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۱۰۰۹۶ عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار داشت: تعداد ۱۲۹ هزار و ۱۵۸ نفر زن و ۲۷۳ هزار و ۲۸۷ نفر مرد در بخش دولتی و ۲۸۸ هزار و ۴۱۴ نفر زن و ۱۴۲ هزار و ۴۴۰ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزشها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شده‌اند.

حسینی نیا با تأکید بر ارتقاء منزلت و صلاحیت حرفه ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اذعان داشت: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می باشند و ارائه آموزش های مهارتی در این سازمان توسط ۲۷ هزار و ۹۹۷ مربی ماهر انجام می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: مولفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مولفه ها تدوین می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه های موثر سازمان در اشتغال پذیری  و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقاء مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و ۸۷ هزار و ۸۵۷ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقاء مهارت های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه ها، اصناف و ... شده اند.

حسینی نیا، بیان داشت: مولفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در پایان اظهار داشت: درست است که در آینده مشاغلی از بین می رود ولیکن ۷۸ میلیون شغل جایگزین می شود و شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha