۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کاهش آب سدهای استان سمنان | چالش کم‌آبی جدی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش آب سدهای استان سمنان | چالش کم‌آبی جدی است

سمنان- خاموشی، معاون آب منطقه‌ای سمنان از کاهش آب سدهای استان خبر داد و گفت: کمبود بارندگی به خصوص برف، علت اصلی این کم‌آبی و چالش بسیار مهم است.

محمدرضا خاموشی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی و سدهای استان سمنان و با بیان اینکه با چالش جدی آب روبرو هستیم، بیان کرد: به دلیل کاهش بارندگی به خصوص بارندگی هایی که به صورت برف بوده، ورودی سدهای استان سمنان کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد از ظرفیت سد شهید شاهچراغی دامغان یعنی ۱۱ میلیون مترمکعب پُر است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته دونیم میلیون متر مکعب کمتر برآورد شده و از آنجا که سد دامغان مهمترین منبع تامین آب این شهرستان محسوب می‌شود، نگران کم آبی در سال جاری و آتی این شهرستان هستیم.

معاون آب منطقه ای استان سمنان با بیان اینکه فقط ۳۷ درصد از سد مجن در شهرستان شاهرود در سال آبی جاری پُر شده است، گفت: ورودی سد به دلیل اینکه وابسته به چشمه‌ها است یک چهارم شده و این برای ما بسیار نگران کننده است.

فقط ۳۷ درصد از سد مجن در شهرستان شاهرود در سال آبی جاری پُر شده است

خاموشی با بیان اینکه می‌بایست شرایط مدیریت شود تا آب پشت سدها بهتر استفاده کنیم، ابراز کرد: دو شهر استان شامل شاهرود و سمنان وابستگی شدید به منابع آبی سطحی دارند به خصوص سمنان که از چشمه روزیه تعذیه می‌شود، نیاز فراوانی به بارندگی دارد و لذا از آنجا که در سال های اخیر بارندگی کاهش چشم گیر یافته، در این دو شهر نیز با چالش آب روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه نگران تامین آب شهرهای سمنان و شاهرود هستیم، تاکید کرد: یکی از درخواست‌های ما این است که مردم به خصوص در سمنان نسبت به مصرف، دقت نظر داشته و آب را برای موارد ضروری‌تر استفاده کنند تا بتوانیم امسال و سال آینده را با مشکلات کمتری سپری کنیم.

معاون آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به سهم بسیار بالای کشاورزی از آب استان، تاکید کرد: در این مقوله باید افزایش راندمان آبیاری و الگوی کشت و همچنین استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم شاهد مصرف بهینه آب کشاورزی باشیم.

به گزارش بازار، سهم کشاورزی از آب در استان سمنان ۹۰ درصد، سهم شرب شش و سهم صنعت چهار درصد است. همچنان سه چهارم اراضی کشاورزی استان سمنان به صورت سنتی آبیاری می‌شوند.

کد خبر: ۱۸۳٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha