۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
تاثیر بحران انرژی بر زنجیره تامین داروهای ضروری در اروپا

تاثیر بحران انرژی بر زنجیره تامین داروهای ضروری در اروپا

براساس اعلام سازندگان مواد دارویی، افزایش هزینه‌های انرژی در اروپا خطر خروج شرکت‌های مهم در تولید داروهای ضروری را سرعت می‌بخشد.

به گزارش بازار، سازندگان مواد دارویی می‌گویند افزایش هزینه‌های انرژی در اروپا خطر خروج شرکت‌های حیاتی در تولید داروهای ضروری را سرعت می‌بخشد و زنجیره‌های تامین دارو را که در اوج همه گیری کرونا تحت تاثیر کمبود قرار گرفته بودند را بیشتر به خطر می‌اندازد.

داروهای ضروری در شرایط درمان طولانی مدت و پروسه‌های جراحی بسیار مهم هستند. این داروها مشمول محدودیت‌های ثبت اختراع نیستند و با پایین‌ترین قیمت ممکن که از سوی آژانس‌های بهداشت ملی یا انجمن‌های بیمه‌گر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعیین می‌شوند، به فروش می‌رسند. همین امر موجب می‌شود که تنها مقرون به صرفه‌ترین تامین کنندگان پابرجا بمانند.

فشار قیمت گذاری برای داروهای ژنریک مدتهاست که تولید پرانرژی‌ترین جزء- مواد اولیه دارویی فعال (APIs) – از اروپا به سمت شرق تا هند و چین، جایی که هزینه‌ها بسیار پایین‌تر است، سوق داده است.

صنایع دارویی تیوا، یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای ژنریک در گزارشی که روز پنج شنبه منتشر شد نوشت: "در حال حاضر جنگ اوکراین و بحران‌های انرژی و اقتصادی مرتبط به آن تهدیدی برای جایگاه بخش داروسازی این قاره برای تولید برخی داروهای حیاتی است. "

بر اساس گزارش صنایع دارویی تیوا، این می‌تواند به این معنا باشد که داروهای کلیدی – از آنتی بیوتیک‌ها تا ژنریک و داروهای درمان سرطان- ممکن است طی پنج تا ده سال آینده از کارخانه‌های اروپایی ناپدید شوند و این قاره را در این زمینه به کشورهای دیگر وابسته کند.

مقامات مسئول صنایع تیوا بر کمبودهای اخیر داروی تاموکسیفن، ماده فعال مورد استفاده در درمان اساسی سرطان سینه در آلمان تاکید کردند.

به گفته آن‌ها، تنها تولیدکننده مواد موثره دارویی (API) تاموکسیفن در اروپا تولید خود را به علت اینکه صرف اقتصادی نداشت متوقف کرد که این امر، تولیدکنندگان داروی در اروپا را غافلگیر کرده و تنها چند تامین کننده در آسیا باقی مانده است.

دارویی پاراستامول (استامینوفن) مورد دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد و آخرین کارخانه اروپایی که پاراستامول تولید می‌کرد در سال ۲۰۰۸ تعطیل شد و در نتیجه آسیا به عنوان منبع اصلی تولید این دارو باقی مانده است.

همچنین؛ بنابر گزارش صنایع دارویی تیوا، دشواری قابل توجهی در عرضه پاراستامول در اروپا در اوج همه گیری کرونا وجود داشت، زیرا این منطقه اهرم و ظرفیت تدارکاتی برای افزایش سطح تولید در کوتاه مدت را نداشت.

در عین حال، زمانی که هند، کشور تولید کننده اصلی پاراستامول، صادرات این ماده را برای رفع نیازهای خود به طور موقت ممنوع کرد، اروپا به طور موقت بدون این ماده موثره دارویی مهم باقی ماند. همچنین؛ هزینه‌های انرژی امکان دارد تلاش‌های اخیر برای افزایش تولید دارو در اروپا جهت خودکفایی بیشتر این منطقه را تضعیف کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha