۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
 کارگاه‌های نوین تهیه عرقیجات گیاهان دارویی در قم راه‌اندازی می‌شود/ تولید ۴۰ تن گلاب
توسط آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛

کارگاه‌های نوین تهیه عرقیجات گیاهان دارویی در قم راه‌اندازی می‌شود/ تولید ۴۰ تن گلاب

قم - مدیر بخش کشاورزی فاطمیه مؤسسه اقتصادی فرهنگی زائر از راه‌اندازی کارگاه‌های نوین تهیه عرقیجات گیاهان دارویی خبرداد و گفت: مطالعات کارگاه‌های فناوری اسانس‌گیری و عرقیجات گیاهان دارویی انجام شده و مراحل اداری و دریافت مجوزهای لازم و سیب سلامت در حال انجام است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، محمد علی نیکوگفتار اظهار کرد: مجتمع کشاورزی فاطمیه که در اراضی موقوفه بانوی کرامت فعالیت کشاورزی دارد بیش از چهار هزار هکتار از اراضی استان را زیر کشت دارد.

وی اضافه کرد: گلستان گل محمدی در ۱۰ هکتار از اراضی حرم بانوی کرامت کشت شده که بیش از سه تن در هر هکتار گل برداشت می‌شود و گلابگیری آن با دیگ‌های مخصوص انجام می‌شود.

مدیر بخش کشاورزی فاطمیه موسسه اقتصادی فرهنگی زائر وابسته به آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: از محصول این باغات گلاب، اسانس و به صورت غنچه و پرک تهیه می‌شود و به بازار عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: مدت زمان برداشت گل‌های محمدی نزدیک به یک ماه است و در این مدت ۷۰۰ کارگر فصلی مشغول می‌شوند و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم مناسبی صورت می‌گیرد.

نیکوگفتار تأکید کرد: تغییر الگوی کشت در باغات آستان مقدس با دقت و سرعت تمام در دستور کار قرار دارد به همین علت در راستای افزایش تولیدات از نظر کیفی و کمی، کارگاه‌های فناوری گیاهان دارویی، اسانس‌گیری، عصاره‌گیری و … در حال آغاز فعالیت است.

وی در ادامه گفت: مطالعات کارگاه‌های فناوری اسانس‌گیری و عرقیجات گیاهان دارویی انجام شده و مراحل اداری و دریافت مجوزهای لازم و سیب سلامت در حال انجام است.

مدیر بخش کشاورزی فاطمیه موسسه اقتصادی فرهنگی زائر افزود: غنچه خشک و پرک گل‌های محمدی مصرف بسیار زیادی دارد و مشتریان مخصوص به خود را داشته و از ابتدای اردیبهشت کار برداشت آغاز و اواخر اردیبهشت نیز تمام می‌شود.

برداشت ۳۰ تن گل محمدی از اراضی حرم بانوی کرامت

وی تأکید کرد: امسال نسبت به سال گذشته تغییر چشم‌گیری در افزایش محصول داشته‌ایم و دلیل آن هم مربوط به تغییر الگوی کشت، تقویم باغی، تغذیه به موقع، مدیریت آبیاری و غیره بوده و سال آینده نیز نسبت به امسال افزایش بیشتری را شاهد خواهیم بود به صورتی که سال گذشته ۱۷ تن برداشت گل داشته و امسال پیش بینی می‌شود ۳۰ تن گل محمدی از این باغات برداشت شود.

نیکوگفتار خاطرنشان کرد: نخستین برداشت از باغات گل محمدی مربوط به سال ۱۳۸۹ می‌شود که با گذشت زمان هر ساله پیشرفت خوبی را داشته‌ایم به شیوه‌ای که تولید گلاب در سال گذشته ۲۰ تن بوده اما امسال به بیش از ۴۰ تن خواهد رسید.

وی یادآور شد: سایت الگوی آموزشی هر ۱۵ روز یکبار با حضور کشاورزان استان قم و کشاورزان خارج از استان در باغات تشکیل و دوره‌های آموزشی و انتقال تجربیات انجام می‌شود.

مدیر بخش کشاورزی فاطمیه موسسه اقتصادی فرهنگی زائر در ادامه گفت: سایت گیاهان دارویی نیز به صورت مرتب در حال فعالیت و تولید گیاهان دارویی است و جوان‌سازی بوته‌های گل محمدی برای افزایش محصول و عمر بوته‌ها به صورت مستمر در حال انجام است و سیاست اصلی این است که از خام فروشی جلوگیری و الگوهای فرآوری نهادینه شود.

تولید انواع گیاهان درمانی

وی افزود: در بخش گیاهان دارویی نیز انواع گیاهان درمانی با تعیین اولویت‌ها در کشت، در مورد نیاز مشتریان توسط این بخش تهیه و روانه بازار می‌شود و دارای درجه ممتاز و از اسانس بالایی برخوردار هستند.

نیکوگفتار خاطرنشان کرد: عرقگیری و گلابگیری از گل محمدی دارای قدمتی سه هزار و ۵۰۰ ساله در ایران است که مؤسسه اقتصادی فرهنگی زائر در این بخش در نظر دارد برنامه اسانس‌گیری را آغاز کند که از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: ظرفیت گلابگیری در دیگ‌های ۲۵۰ کیلویی است که در هر دیگ نزدیک به ۲۵۰ کیلو گل محمدی و حدود ۷۰۰ لیتر آب مخلوط می‌شود و تقطیر آغاز شده و بر اساس اسانس ۱۷ درصدی نزدیک به ۳۶۰ لیتر گلاب و بر اساس اسانس ۳۳ درصدی نزدیک به ۲۰۰ لیتر گلاب تهیه می‌شود.

کد خبر: ۱۸٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha