۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
۱۷ استان در اولویت ویژه اجرای الگوی کشت
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

۱۷ استان در اولویت ویژه اجرای الگوی کشت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الگوی کشت در تمام استان‌ها انجام شده است، اما ۱۷ استان به صورت ویژه در اولویت اجرایی قرار دارند.

به گزارش بازار، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵ محصول بنا بر تغییرات اقلیم آبی برای الگوی کشت در نظر گرفته شده است. محصولات اساسی مثل گندم، جو، یونجه، شلتوک، نخود، کلزا، دانه‌های روغنی کلا ذرت علوفه برای پشتیبانی از تولید دام، سیب زمینی، چغندر قند، پنبه، ذرت دانه ایی، گوجه فرنگی، نیشکر، سویا و پیاز است که در مجموع این ۱۵ محصول ۸۹ درصد سطح زیر کشت کل محصولات زراعی را در بر می‌گیرد.

قربانی با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن بند ت ماده ۳۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم ما الگوی زراعی را شروع کردیم، چون در اکثر کشورها الگوی کشت عمدتا تمرکز بر زراعت دارد، گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الگوی کشت در تمام استان‌ها انجام شده است، اما ۱۷ استان به صورت ویژه در اولویت اجرایی قرار دارند.

قربانی افزود: استان‌هایی مثل فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران تهران، گلستان، جنوب کرمان، همدان، کرمانشاه، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان این ۱۷ استان استان ویژه ما هستند، چون ۸۱.۲ درصد تولید ما تو این ۱۷ استان است.

وی درباره دلیل انتخاب این استان‌ها گفت: سطح زیر کشت و میزان تولید است، چون بعضی از استان‌ها سطح زیر کشت شان شاید کم باشد، ولی چند بار، چون تولید محصولات کشاورزی دارند وارد الگوی در واقع این انتخاب ویژه ما شدند بقیه استان‌ها ۱۸.۲ درصد در واقع ۱۸.۸ درصد از کل تولیدات را در بر می‌گیرند.

قربانی با بیان اینکه برای همه استان‌ها ما مجری داریم، اما برای این استان‌ها مجری ویژه داریم، گفت:‌ سطح مجری‌ها تفاوت دارد برخی از معاونین وزیر جهاد کشاورزی هم احتمالا نظارتی ویژه غیر از ناظری که تأیید کرده به عنوان تات سازمان آموزش تحقیقات آموزش و ترویجی کشاورزی ناظر عالی اجرای الگوی کشت است معاونین وزیر هم نظارت می‌کنند که مسائل را در کوتاه‌ترین زمان به صورت اورژانسی در واقع حل کنند.

وی افزود: ذیل کارگروه ملی ما کارگروه‌های استانی در دبیرخانه الگوی کشت ملی داریم همچنین در وزارت جهاد کشاورزی دبیرخانه‌های استانی داریم.

کد خبر: ۱۸۳٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha