۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
اوقافی بودن زمین سنگ پیش پای سرمایه‌گذاری در لالجین
یادداشت؛

اوقافی بودن زمین سنگ پیش پای سرمایه‌گذاری در لالجین

همدان – «مشکل اوقافی بودن زمین در لالجین همچنان مانع از ورود سرمایه‌گذار به شهر جهانی سفال است.» این جمله بخشی از یادداشت طاهره شهابی است که می‌خوانید.

طاهره شهابی*؛ بازار: صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش‌افزوده را ایجاد می‌کند و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همین واقعیت سبب شده بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست آورند؛ بر همین اساس توجه به صنعت گردشگری در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران امری ضروری است و باید برنامه‌های توسعه قوی‌تر و کاربردی‌تر تدوین شود.

شاید طی یک دهه اخیر یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت گردشگری پرداختن به معرفی صنایع‌دستی هر منطقه بوده که در میان رشته‌های صنایع‌دستی به‌ویژه در استان همدان که شهرت جهانی هم در پس نام خود دارد سفال و سرامیک لالجین است.

صنایع‌دستی و هنر سفالگری مردم لالجین سابقه‌ای هزارساله دارد تا آنجا که حتی گفته‌شده چنگیز خان مغول در حیرت از هنر سفالگری لالجینی‌ها، دستور داد که از هنرمندان لالجینی، هنر سفالگری آموخته شود

صنایع‌دستی و هنر سفالگری مردم لالجین سابقه‌ای هزارساله دارد تا آنجا که حتی گفته‌شده چنگیز خان مغول در حیرت از هنر سفالگری لالجینی‌ها، دستور داد که از هنرمندان لالجینی، هنر سفالگری آموخته شود.

در توضیح بیشتر اینکه شهر لالجین دارای قدمت تاریخی ۸۰۰ تا هزارساله درزمینهٔ هنر سفال‌گری است؛ هنری که میراث گران‌بهایی از نسل‌های قدیمی‌ هزارساله تاریخ است که به دست ما رسیده تا آن را به آیندگان تحویل دهیم.

ناگفته پیداست چنین قدمتی گویای آن است که خاک شهر لالجین هنر خیز است، زیرا سفال‌ و سفال‌گری هنری نیست که در همه‌جا یافت شود کما اینکه پیشینیان و پیشکسوتان ما به‌درستی تشخیص داده‌ بودند که خاک لالجین مناسب هنر سفال‌گری است.

البته همین ظرفیت سبب شده نشان جهانی برای شهر لالجین از سوی سازمان علمی فرهنگی یونسکو تعیین شود که این اقدام بر اساس بررسی‌های دقیق و شایسته صورت گرفته است کما اینکه هنرمندان سفالگر شهر لالجین چیره‌دست و در دنیا شاخص هستند چراکه در دنیا ۱۴ شهر و روستا به‌عنوان شهرها و روستاهای جهانی انتخاب و تعیین‌شده‌اند که در میان آن‌ها لالجین به خاطر هنر سفال‌گری و ملایر به خاطر مبل و منبت در استان همدان مستقر هستند.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بسیاری از گردشگران دنیا به خاطر بازید از شهر لالجین و هنر زیبای سفال‌گری به استان همدان سفر می‌کنند بنابراین باید با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های دولت تقویت حوزه گردشگری از اولویت‌ها در این منطقه باشد.

هرچند بارها عنوان‌شده که آماده کردن زیرساخت‌های حوزه گردشگری از برنامه‌های اولویت‌دار طرح توسعه استان است و در این راستا از حوزه گردشگری استان به‌ویژه صنایع‌دستی شهر لالجین به خاطر رونق کسب‌وکار حمایت و پشتیبانی می‌شود اما در عمل آنچه مشاهده می‌کنیم با واقعیت متفاوت است

بااین‌حال هرچند بارها عنوان‌شده که آماده کردن زیرساخت‌های حوزه گردشگری از برنامه‌های اولویت‌دار طرح توسعه استان است و در این راستا از حوزه گردشگری استان به‌ویژه صنایع‌دستی شهر لالجین به خاطر رونق کسب‌وکار حمایت و پشتیبانی می‌شود اما در عمل آنچه مشاهده می‌کنیم با واقعیت متفاوت است.

گذری بر صحبت‌های مدیر میراث فرهنگی این شهر که عنوان کرده اوقافی بودن زمین‌های لالجین مانع ورود سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌شود یکی از مشکلات در این منطقه است چراکه حل‌وفصل مشکل اوقافی بودن زمین‌های لالجین نیاز به پیگیری همه برنامه‌ریزان دارد و تا زمانی که مشکل اوقافی بودن زمین‌ها حل نشود سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری در شهر ندارد.

همچنین طبق اظهارنظر متولیان این حوزه متأسفانه لالجینی‌ها از راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی هم در این شهر استقبال نمی‌کنند و به همین علت شهر جهانی سفال فاقد خانه بوم گردی است درحالی‌که در صورت حل شدن مشکل اوقافی بودن زمین‌ها حتی بستر ساخت هتل هم در شهر فراهم خواهد شد.

مشکل اوقافی بودن زمین‌های لالجین و سد ایجادشده به‌واسطه آن مقابل حضور سرمایه‌گذاران در این شهر موضوع کم و بی‌اهمیتی نیست چراکه سرمایه‌گذاری که بخشی از دارایی خود را برای سرمایه‌گذاری به لالجین می‌آورد وقتی از وقفی بودن زمین‌های این شهر آگاه می‌شود رغبتی به هزینه دارایی خود در زمینی که متعلق به اوقاف است ندارد به همین سبب تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری لالجین کمتر از دیگر شهرها است و باید نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۸۳٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha