۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
بلاتکلیفی رگلاتوری برق| صندوق توسعه انگیزه ای برای پرداخت وام ارزی ندارد
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو عنوان کرد؛

بلاتکلیفی رگلاتوری برق| صندوق توسعه انگیزه ای برای پرداخت وام ارزی ندارد

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو با بیان اینکه صندوق توسعه ملی انگیزه ای برای پرداخت تسهیلات ارزی به فعالین صنعت برق و نیروگاه سازی ندارد، گفت: برق در ایران اقتصاد ناکارآمدی دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حسینعلی تقی زاده مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو طی نشست خبری به مناسبت بهره برداری از نیروگاه آریان زنجان با حضور رییس جمهور در پنج شنبه این هفته، با بیان اینکه هدف شرکت ما سرمایه گذاری در حوزه برق، آب و فاضلاب، بورس، مسکن و بازرگانی است، اظهار داشت: ما بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه صنعت برق و نیروگاهی داشته ایم.

وی افزود: ۱۴۰۰مگاوات نیروگاه تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه داریم که ۱.۵ درصد ظرفیت نیروگاههای نصب شده کشور را شامل می شود، از جمله این نیروگاه ها، نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با ۵۰۰ مگاوات ظرفیت، خوی ۳۵۰ مگاوات و آریان زنجان با ۵۴۶مگاوات ظرفیت است.

۵ هزار مگاوات در حوزه نیروگاهی سرمایه گذاری می‌کنیم

به گفته او، این شرکت موظف است که ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند که ۴۵۰۰ مگاوات آن درحوزه نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی بوده و ۵۰۰ مگاوات آن در حوزه تجدید پذیرهاست.

او ادامه داد: در حال حاضر از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی روی ۱۴۰۰مگاوات سرمایه گذاری شده و در مدار قرار دارند، یعنی ۳۰ درصد برنامه انجام شده، در بخش تجدیدپذیرها نیز ۲ پروژه فعال داریم یک پروژه ۲۰۰ مگاواتی در کاشمر و یک ۵۰ مگاواتی بادی در قزوین داریم که امیدواریم زودتر وارد مدار شوند.

تقی زاده واحد گاز نیروگاه زنجان را کلاس E و راندمان آن را ۵۲ درصد عنوان کرد و از بومی سازی آن توسط شرکت مپنا خبر داد.

او با بیان اینکه ۱۲۰ میلیون یورو برای واحد گاز نیروگاه از صندوق توسعه ملی اعتبار جذب کردیم، گفت: باید سرجمع تا ۲۳۶ میلیون یورو جذب اعتبار داشته باشیم تا واحد بخار راه اندازی شده و تا ۱۴۰۲ وارد مدار شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو با اشاره به چالش های اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی بیان داشت: تمام نیروگاههایی که از صندوق توسعه تسهیلات دریافت کردند با تغییرات نرخ ارز برای بازپرداخت اقساط دچار مشکل شدند.

نرخ خرید برق چند؟

تقی زاده گفت : ما پروژه ۱۰۰ مگاواتی را در مناقصه ۴ هزار مگاواتی نیروگاه های خورشیدی ساتبا با نرخ ۶.۹ سنت دلار (حدود ۲۳۰۰ تومان) به ازای هر کیلووات ساعت برنده شدیم.

او با با بیان اینکه وزارت نیرو موظف است که به مدت ۶ سال برق تجدید پذیرها را به قیمت ۶.۹ دلار از ما خریداری کند، افزود: با توجه به اینکه قیمت برق در بازار حدود ۱۰۰ تومان تعیین شده، قیمت ۲۳۰۰ تومانی قیمت جذابی برای فعالین بخش خصوصی محسوب می شود.

این فعال صنعت برق همچنین بیان کرد: ما پروژه پارک انرژی را تعریف کردیم که بر پایه آن ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در کاشمر احداث می شود و این رویه می تواند الگویی برای مناطقی باشد که انرژی بالایی مصرف می کنند.

تقی زاده اقتصاد ناکارآمد را از جمله چالش های صنعت برق دانست و افزود: شرکت‌های نیروگاهی زیادی در بورس فعالیت می کنند اما سوددهی کنی دارند، در حالی که برق در صورتی پایدار است که بخش خصوصی سرمایه گذاری را در آن ادامه دهد.

سود دهی پایین صنعت برق

به گفته او، P/E شرکت های فعال در حوزه برق حدود ۳۰ است. این نشان می دهد که سود دهی در این صنعت بسیار پایین است حال آنکه اگر می خواهیم این حوزه برای بخش خصوصی جذاب باشد، P/E حدود ۱۰ و کمتر از آن باشد.

او با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید کمک کند نهاد رگولاتوری برق تشکیل شود، افزود: البته این موضوع حدود ۶ سال است که در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد اما به نتیجه نرسیده است.

تقی زاده دیگر خواسته فعالین این صنعت را از دولت را آزاد سازی صادرات برق توسط بخش خصوصی دانست و گفت: در حال حاضر نیروگاه زنجان ۲۵۰میلیون یورو سرمایه نیاز دارد. این مقدار سرمایه گذار باید از بانک و فاینانس خارجی تامین شود. اما در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها امکان استفاده از فاینانس خارجی وجود ندارد بنابراین تنها منبع مالی برای تکمیل و راه اندازی نیروگاه های برق صندوق توسعه است اما افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز که منجر به عدم بازگشت اقساط وام ها شده باعث شده صندوق انگیزه ای برای ارائه تسهیلات نداشته باشد. اگر وزارت نیرو نتواند صندوق توسعه ملی را قانع به پرداخت تسهیلات کند، پروژه های نیروگاهی بخش خصوصی با چالش مواجه می شود و در نهایت دود این تصمیم به چشم مردم، وزارت نیرو و صنایع می رود.

کد خبر: ۱۸۳٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha