۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
 نوسانات در بازار مصالح ساختمانی شدید نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس:

نوسانات در بازار مصالح ساختمانی شدید نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نوسانات در بازار مصالح ساختمانی شدید نیست گفت: طبق قانون «جهش تولید مسکن» وزارت صمت و وزارت شهرسازی موظف شدند تأمین مصالح را برای جهش تولید مسکن در نظر بگیرند.

به گزارش بازار، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص بازار مصالح ساختمانی و وعده‌های وزیر صمت اظهارکرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات میدانی بنده از بازار مصالح ساختمانی، نوسانات قیمتی این بازار در ابتدای سال کاملاً محسوس و سنگین بود اما طی دو سه ماه اخیر شاهد آرامش و کاهش نوسانات در این بازار هستیم.

وی دلیل این کاهش نوسانات قیمتی را اشباع بازار از فولاد و سیمان دانست و افزود: در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی با کمبودی مواجه نیست و به اندازه مورد نیاز تأمین شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متذکرشد: با وجود ارائه برخی از کالاهای ساختمانی مانند فولاد و سیمان در بورس اما به علت اینکه خریداران عمده به ویژه سازندگان و انبوه سازان معمولاً از بورس خریداری می‌کنند و در اختیار قرار می‌دهند انتظار ما هم از کنترل شدن بازار برآورده نشده و بازار بورس نتوانسته به اهداف خود برسد.

این نماینده مجلس گفت: سازندگان قبلاً مصالح مورد نیاز از جمله فولاد را از کارخانه فولاد اصفهان دریافت می‌کردند اما از آنجایی که فروش مصالح در بورس معمولاً به صورت عمده فروشی انجام می‌شود لذا فقط کسانی می‌توانند از بورس خرید کنند که استطاعت مالی داشته باشند و بنابراین انحصار خاصی به وجود آمده است.

شاکری در مصاحبه با رادیو گفت وگو با بیان اینکه نوسانات در بازار مصالح ساختمانی شدید نیست گفت: طبق قانون «جهش تولید مسکن» وزارت صمت و وزارت شهرسازی موظف شدند که مصالح را برای جهش تولید مسکن در نظر بگیرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با وزارت شهرسازی درمورد زمین و تأمین مالی بانکها گلایه‌هایی وجود داشت اما درمورد مصالح این گلایه‌ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس پیشنهادکرد: بهتر است که بخشی از کارخانجات، مصالح خود را برای ساخت مسکن حمایتی با درصدی از تخفیف بفروشند و مابقی را هم در بازار بورس ارائه دهند تا قیمت نهایی برای خریداران مسکن حمایتی کنترل شود.

شاکری یادآورشد: زمانی که ساخت و ساز مسکن در کشور رونق بگیرد کمبودها هم خودشان را نشان می‌دهند اما ما هنوز به شیب شدید ساخت مسکن ورود نکردیم و در شیب ملایم آن قرار داریم.

وی با بیان اینکه بحث خودمالکی و نوسازی بافت‌های فرسوده دو بار سنگین تأمین زمین و تأسیسات شهری را از دوش دولت بر می‌دارد گفت: اگر نوسازی بافتهای فرسوده متناسب با نیاز خودمالکین انجام شود یک جهش بزرگی رخ می‌دهد و بخشی از انتظارات ما از بازآفرینی بافت فرسوده هم محقق خواهدشد لذا وزارت راه و شهرسازی باید تمرکز حمایتی خود را بر این حوزه معطوف کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی معنیان IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
      0 0
      بازار مصالحه ساختمانی درست است طی چند وقت اخیر رشد نداشته و حتی ارزان تر هم شده ولی باید اینا در نظر بگیریم بازار مسکن که باری مردم مهم تر است چطور است که با وابستگی بسیار زیاد با بازار مصالحه انقدر رشد داشته - درسته بازار از دست ورده فروش ها خارج شده ولی همین موضوع باعث بیکاری شده و همان افراد دارن از بازار دیگری نیاز خودرا تامین میکنند - میایم چشمش را درصد کنیم گوشش را کر میکنیم