۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
خرید تضمینی، تضمینی برای افزایش تولید است| نقش دولت در هموارسازی شرایط حمل و نقل و صادرات محصولات
قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با بازار:

خرید تضمینی، تضمینی برای افزایش تولید است| نقش دولت در هموارسازی شرایط حمل و نقل و صادرات محصولات

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه تعیین نرخ خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی تضمینی برای تولید است، افزود: داشتن صادرات مناسب در گروی تولید باکیفیت و با قابلیت رقابت در بازارهای جهانی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم در حالی هر سال بحث برانگیز می شود که برخی کارشناسان معتقدند تنها افزایش قیمت خرید تضمینی این محصولات راهگشا نیست و برای تضمینی تولید و نیاز به کمترین واردات باید روی کیفی سازی این محصولات از طریق وارد کردن مکانیزاسیون و تجهیزات نوین کشاورزی به عرصه ها، کار کنند. با این وجود برخی نیز معتقدند خرید ها تضمین محصولات روی کشاورزی کشور تاثیرات مثبت دارد و افزایش تولید را رقم می زند.

با متعادل ساختن هزینه های تولید می توان محصولات کیفی و رقابت پذیر در بازارهای جهانی تولید کرد

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی در خصوص تاثیر قیمت های خرید تضمینی روی کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: تاثیر قیمت خرید تضمینی روی کالاهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال الان با اینکه گندم را به یک قیمت خوب و منطقی رسانده اند باز هم کشاورزان و گندمکاران ناراضی هستند و می گویند ادوات کشاورزی و هزینه های جانبی بسیار بالا است.

بیابانی افزود: به این ترتیب به اعتقاد بنده باید منطق این کار را در نظر گرفت، هزینه های تولید را در نظر گرفت و بعد روی قیمت محصول صحبت کرد. به عبارت دیگر بر اساس احساس و حدس و گمان نباید مسائل مختلف را روی قیمت خرید تضمینی تاثیر گذار بدانیم.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود می بینیم که با چنین اقداماتی توانسته ایم در مورد برخی محصولات که غالبا وارد کننده بوده ایم با کیفی سازی محصول حال به عنوان یک صادرکننده مطرح باشیم. به عنوان مثال تا پیش از این ما وارد کننده چای بودیم و حال به کشورهایی همچون سوئیس و فرانسه صادرات می شود؛ یعنی کیفیت چای ما به جایی رسیده که در کشورهایی مانند سوئیس از آن استفاده می شود.

بیابانی اظهار داشت: با این تفاسیر اگر دولت برنامه ریزی کند، هزینه های تولید را به خصوص در مورد کود و سم متعادل سازد، در این حالت تولید کننده می تواند کالای خوب تولید کند. چرا که تولیدات ما باید از نظر کیفی با تولیدات دیگر کشورها رقابت پذیر باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ما در جایگاهی هستیم که تولیدات بخش کشاورزی باید ارزش واقعی خود را پیدا کند و علاوه بر این باید بتوانیم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را افزایش بدهیم تا به این ترتیب جزو صادر کنندگان عمده باشیم.

قابلیت بالای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

بیابانی با تاکید بر اینکه همه کشورهای های حاشیه خلیج فارس و روسیه به صادرات محصولات کشاورزی ما نیاز دارند، افزود: در این راستا اگر بتوان از نظر حمل و نقل که در اختیار دولت است، شرایط هموار شود قطعا در بحث صادرات بهتر عمل خواهیم کرد. همانطور که الان برای صادرات ۲هزار تن کیوی به کشورهای سوئیس، فرانسه و آلمان در حال مذاکره و انعقاد قرارداد هستیم.

وی همچنین اذعان داشت: از سوی دیگر در مورد محصولاتی همچون خربزه و گوجه فرنگی نیز شرایط صادرات داریم به طوری که تا دی ماه حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در استان بوشهر تولید می شود و ما می توانیم یکی از کشورهای صادر کننده به کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت خاص باشیم.

قائم مقام خانه کشاورزی در پاسخ به این سوال که نقش خرید تضمینی در این صادرات محصولات کشاورزی چه می تواند باشد، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی در واقع تضمینی برای افزایش تولید است.

وی ادامه داد: به عبارت ساده تر وقتی تولید کننده تولید می کند و می بیند دولت تضمینی برای خرید می دهد لذا دلگرم می شود و قیمتها را مقایسه می کند. پس اگر قیمت خرید تضمینی مناسب باشد کالای خود را به دولت می فروشد و در غیر اینصورت می تواند محصول را برای صادر کردن تامین کند.

بیابانی همچنین خاطر نشان کرد: اینها مواردی است که باید در آینده به فکر باشیم چرا که ما به اندازه کافی پرتی محصولات کشاورزی را داده ایم و الان به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که داریم باید بتوانیم صادر کننده های قابلی برای محصولات کشاورزی تولیدی در کشور باشیم.

کد خبر: ۱۸۳٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha