۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
گرانی گاز در راه است| احتمال افزایش۳ هزار تومانی تعرفه مشترکان بد مصرف
بازار گزارش می دهد

گرانی گاز در راه است| احتمال افزایش۳ هزار تومانی تعرفه مشترکان بد مصرف

تعرفه گاز برای مدیریت مصرف به زودی اصلاح می شود اما نمایندگان مجلس مدعی اند که گرانی به تنهایی برای جبران کمبود کافی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: اصلاح تعرفه های گاز به زودی کلید می خورد. این خبری است که سخنگوی کمیسیون انرژی هم در گفتگو با بازار تلویحا آن را تایید کرده و می گوید قانون بودجه این اجازه را به شرکت گاز داده که تعرفه های گاز را به صورت پلکانی افزایش داده و پر مصرف ها تقریبا قیمت واقعی گاز را پرداخت کنند.

به گفته او، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده که قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد. آنگونه که از گفته های مصطفی نخعی برمی آید دولت به دنبال جریمه مشترکین پر مصرف است تا شاید اینگونه بتواند کمی از کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی که جواد اوجی وزیر نفت نسبت به آن هشدار داده را جبران کند.

مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده که قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد و محدودیتی برای رشد قیمت مشترکان پر مصرف نیست

البته مسئولین شرکت گاز هم مدعی اند که این اصلاح تعرفه بیشتر شامل حال مشترکینی بد مصرفی می شود که ۴ الی ۵ برابر الگوی مجاز مصرف می کنند؛ مشترکینی که سهم ۱۱ درصدی از کل مشترکین گاز کشور را دارند، بخش زیادی از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می دهند.

هرچند که شرکت گاز تا حالا جزییات دقیقی از مقدار افزایش قیمت گاز اعلام نکرده اما شنیده ها حاکی از این است که قیمت تعرفه پلکان آخر از ۲۰۰۰ تومان به حدود ۵۰۰۰ تومان می‌رسد و در پله‌های اول تا پنجم تغییری رخ نمی‌دهد. ( در بحث تعرفه‌های گاز ۱۲ پله تعریف شده است؛ از پله ۵ تا پله ۱۲ مشترکان پرمصرف هستند)

کوتاهی نهادهای دولتی در بهینه سازی مصرف انرژی

ایران مالک دومین ذخایر گاز جهان است، اما فقر سرمایه‌گذاری در میادین گازی ایران موجب شده استخراج و تولید گاز از مصرف عقب بیفتد و حالا نه‌تنها نگرانی‌ها برای کمبود گاز در زمستان پیش‌رو جدی شده، بلکه سوخت حدود ۹۵ درصد برق کشور نیز از نیروگاه‌های گازسوز بوده و کسری برق هم به این نگرانی اضافه شده است؛ به‌ویژه اینکه در پاییز امسال، کاهش شدید بارندگی و ذخایر آب پشت سدها هم گزارش شده و امیدی به استفاده از نیروگاه های برقآبی در کشور نیست. البته اوضاع نگران کننده تامین انرژی محدود به امسال نخواهد بود.

در ۱۴۱۰، میزان تقاضای گاز طبیعی در کشور به بیش از ۱۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که مقدار گاز شیرین قابل تحویل حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود

بر اساس گزارش کمیسیون انرژی مجلس که همین چند روز پیش در صحن علنی مجلس قرائت شد، در ۱۴۱۰، میزان تقاضای گاز طبیعی در کشور به بیش از ۱۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که مقدار گاز شیرین قابل تحویل حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود. به بیان دیگر اختلافی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب در تراز تولید و مصرف گاز طبیعی وجود خواهد داشت.

بخش زیادی از این ناترازی حاصل افت تولید در پارس جنوبی است. به گفته فریدون اسعدی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، در صورت عدم سرمایه گذاری میزان تولیدات پارس چنوبی از ۶۸۰ میلیون مترمکعب امروز به ۳۵۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۱۵ خواهد رسید. این آمارها نشان می دهد که اصلاح تعرفه نمی تواند به تنهایی علاجی بر درد ناترازی گاز باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید که اصلاح تعرفه تنها یک راه کوتاه مدت برای مدیریت مصرف است و اگر می خواهیم مشکل ناترازی را حل کنیم باید به فکر اصلاح رویه مصرف و بهینه سازی باشیم.

دستگاه هایی همچون شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت نیرو در اجرای قوانین مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی کوتاهی کرده اند

او که معتقد است دستگاه هایی همچون شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، نیرو و حتی صمت در اجرای قوانین مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی و تولید محصولات با راندمان بالا کوتاهی کرده اند، گفت: از ۸۷۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی در زمستان ۱۴۰۰، بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری مورداستفاده قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: سالهاست تاکید می کنیم که مردم باید مصرف خود را کاهش دهند اما چقدر روی استاندارد سازی خانه های ساخت شده نظارت کردیم. چقدر هدر رفت انرژی را در نهادها و ادارات دولتی کاهش دادیم؟، برای تولید محصولات کم مصرف چه کارهایی انجام داده ایم؟ و چقدر خود برای کاهش مصرف تلاش کردیم.

اما و اگرهای اصلاح تعرفه در صنایع کشور

البته سخنگوی کمیسیون انرژی می گوید این اصلاح تعرفه نباید تنها برای مشترکین خانگی باشد. چرا که بیشتر صنایع کشور پر مصرف بوده و بهره وری انرژی در آنها بسیار پایین است. به عنوان مثال بهره وری نیروگاه ها در کشور ما ۳۴ درصد اعلام می شود.

او ادامه داد: از طرفی صنعتی که محصول خود را به صورت ارزی و بر مبنای قیمت جهانی پرداخت می کند، دلیلی به استفاده از سوخت یارانه ای ندارد.

با این وجود به نظر می رسد که خبری از تغییر قیمت انرژی در صنایع کشور نیست. سیف اله امیری مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی به بازار می گوید که تا حالا ابلاغیه درباره افزایش قیمت انرژی واحدهای سیمانی و فولادی به ما ابلاغ نشده است.

در حالی خبری از اصلاح تعرفه گاز صنایع نیست که در سال گذشته ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در صنایع عمده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه ها مصرف شده که بخش زیادی از آن حاصل بهره وری پایین است

ثابت ماندن تعرفه گاز صنایع در حالی است که بر اساس آمار اعلامی از طرف جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در سال گذشته ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در صنایع عمده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه ها مصرف شده است.

اما واردات گاز از دیگر راه کارهای دولت برای گذر از این زمستان سخت است. مسئولین وزارت نفت در روزهای گذشته بارها و بارها از سوآپ و واردات نفت و گاز از روسیه و ترکمنستان خبر داده اند. شاید واردات در کوتاه مدت بتواند به تامین نیاز گازی کشور کمک کنند، اما بسیاری از کارشناسان وابسته کردن تامین انرژی کشور را نگران کننده می دانند.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 0
      گاز صنعت ۱۵ ما است که گران شده