۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
گردشگری چرخ اقتصاد طبس را می چرخاند | توجه به دسته بندی مزیت ها
گزارش بازار؛

گردشگری چرخ اقتصاد طبس را می چرخاند | توجه به دسته بندی مزیت ها

بیرجند- طبس یکی از خاص ترین شهرهای ایران بوده که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی، از گزینه های محبوب برای گردشگری است و می توان با فعال کردن اقتصاد گردشگری فرصت مناسبی برای جذب توریسم را ایجاد کرد.

بازار، گروه استان ها: گردشگری از آن دست صنایعی است که همه باور دارند آینده منطقه را تغییر می‌دهد، حوزه‌ای زیربنایی با زنجیره‌ای گسترده از مشاغل و کسب و کارهای مرتبط که بسیار سودآوراست. وقتی از اقتصاد گردشگری صحبت می‌کنیم، منظور کلیه فعالیت‌های مرتبط با توریسم و گردشگری در بخش‌های مختلف از حمل و نقل گرفته تا اقامت و اسکان، رستوران‌ها و مراکز تفریحی، اماکن و بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آداب و رسوم و میراث فرهنگی و قومی و… است که مخرج مشترک همه آن‌ها نیز گردشگری و سفر است.

درست از زمانی که گردشگران عزم سفر و جایجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌کنند، مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی آغاز می‌شود که در دسته‌بندی اقتصاد گردشگری قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط و موقعیت تاریخی و توریستی شهرستان طبس ۱۹ شهریور ماه سال گذشته حجت الاسلام رئیسی در سفرریاست جمهوری خود به خراسان جنوبی بر فعال شدن اقتصاد گردشگری در طبس تاکید و خاطرنشان کرد: فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد و اینکه مضجع نورانی حضرت حسین ابن‌ موسی ‌الکاظم (ع) میلیونها زائر دارد می تواند اقتصاد گردشگری را در منطقه فعال کند.

گردشگری معادن فعال می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در راستای تاکید رئیس جمهور در سفر اول به خراسان جنوبی مبنی بر فعلل کردن اقتصاد گردشگری در طبس با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است همچنین یکی از مهم ترین اقدامات توجه ویژه به بارگاه حسین بن موسی کاظم (ع) در این شهرستان است و از آنجایی که شهرستان طبس شاهراه استان های دیگرمی باشد اقدامات موثری برای میقات الرضا در این شهرستان صورت گرفته است.

با توجه به وجود معادن زغال سنگ در طبس و جاذبه های دیدنی و گردشگری در این حوزه یکی از اقدامات در راستای اقتصاد گردشگری در این زمینه خواهد بود

هادی شاهوردی با بیان اینکه در راستای فعال کردن اقتصاد گردشگری در این شهرستان دو مکان توریستی و تفریحی چشمه مرتضی علی و کال جنی مورد توجه ویژه قرار گرفته و در مکان های تاریخی و توریستی این شهرستان به صورت ژئوپارک اقدامات موثری صورت گرفته است، بیان کرد: یکی از تاکیدات معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فعال کردن صنعت گردشگری معادن است که با توجه به وجود معدن زغال سنگ در طبس و جاذبه های دیدنی و گردشگری این معدن یکی از اقدامات در راستای اقتصاد گردشگری در این زمینه است.

پیگیری پروژه های نیمه تمام

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه اقتصاد گردشگری که مد نظر رئیس جمهور بوده است، گفت: پیگیری پروژه های نیمه تمام بخش خصوصی که از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده، یکی از مهم ترین اقدامات طی یک سال گذشته بوده است.

کاظم نجاتیان با اشاره به اینکه واگذاری مدیریت و بهره برداری ژئو سایت های شاخص شهرستان طبس از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای تقویت اقتصاد گردشگری این شهرستان است، ابراز کرد: پیگیری صدور و موافقت اصولی جهت اقامتگاه بوم گردی و معرفی روستاهای هدف گردشگری نیز در دستور کار اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای اقتصاد گردشگری قرار دارد.

وی جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی برای احداث مجتمع خدمات رفاهی بین راهی با توجه به مسافت طولانی و تعداد محورهای مواصلاتی شهرستان را طی یک سال گذشته از مهم ترین اقدامات در زمینه جذب گردشگر عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس مرمت کاروانسرای چهارده یا جوخواه را یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان عنوان کرد و گفت: برای اتمام این پروژه ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است همچنین مجموعه اقامتی و پذیرایی ازمیغان با اعتبار مورد نیاز پنج میلیارد ریال، مجموعه اقامتی و پذیرایی دیدار با اعتبار مورد نیاز ۱۰ میلیارد ریال و تکمیل هتل میقات با میزان اعتبار مورد نیاز ۱۰ میلیارد ریال را از پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری شهرستان طبس عنوان کرد.

علی رغم توجه به زیرساخت ها همچنان باید در زمینه برندسازی گردشگری معادن در استان خراسان جنوبی اقدامات ویژه ای صورت گیرد، باید دید که دولت در این زمینه چه اقداماتی را در این استان مستعد در زمینه گردشگری رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha