۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
ثبت تنها ۳ میلی متر بارندگی در امسال| قطع آب مشترکین پر مصرف از ابتدای آبان
سخنگوی صنعت آب خبر داد

ثبت تنها ۳ میلی متر بارندگی در امسال| قطع آب مشترکین پر مصرف از ابتدای آبان

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب، مقدار بارندگی سال آبی جدید را ۳ میلی متر اعلام کرد و گفت: تنها ۱۹ درصد از ظرفیت سدهای تهران پر است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال وارد پاییز خشک شدیم و بیشتر بارش های دریافتی در شمال کشور بوده است، اظهار داشت: تاکنون ۳ میلیمتر بارندگی دریافت کردیم و در مقایسه با پارسال ۴۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش داشته است، در این شرایط ورودی به مخازن سطحی و زیرزمینی کاهش می یابد.

او با بیان اینکه ورودی سدها در مهرماه امسال ۸۸۰ میلیون متر مکعب بوده و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است، افزود: در ۵ ساله اخیر ورودی به سدها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به خروجی ۱۹۵۰ میلیون متر مکعبی آب در مهر ماه سال جاری گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

او میزان پرشدگی مخازن را ۳۷ درصد عنوان کرد و یادآور شد: این رقم طی ۵ سال گذشته ۴۳ درصد بوده است.

قاسم زاده با بیان اینکه کشور ما از ۱۲ سال پیش طبق شاخص های بین المللی وارد تنش آیی شده است، گفت: اگر سرانه آب کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب کمتر باشد وارد تنش آبی و اگر سرانه زیر ۱۰۰۰ متر مکعب باشد وارد کمبود آب شده و آثار آن ملموس خواهد بود.

برای ۳ ماه آینده مشکلی در تامین آب شرب تهران نداریم

او با بیان اینکه ۴۰ درصد آب شرب تهران از منابع سطحی است، افزود: در حال حاضر ۱۹ درصد ظرفیت سدهای تهران پر شده است. با این اوصاف تامین آب شرب طی ۳ ماه آینده به صورت ایمن صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از هفته آینده شاهد شروع بارندگی ها در سطح کشور و استان تهران خواهیم بود.

به گفته قاسم زاده، با وجود شروع پاییز همچنان میزان مصرف، معادل تابستان است. به نظر می رسد که برخی از مشترکین احساس می کنند که نیازی به مدیریت مصرف آب در نیمه دوم سال نیست. این در حالی است که ایران برای سومین سال پیاپی وارد کمبود آب، خشکسالی و کاهش بارندگی ها شده است.

قطع آب ۲۸۰۰ مشترک در تهران

او با بیان اینکه وضعیت منابع آبی خوب نیست، گفت: آب مشترکین پر مصرف از ابتدای آبان قطع خواهد شد. در همین راستا یک نوبت آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف آب در کلان‌ شهر تهران قطع شد.

این مقام مسئول در صنعت آب همچنین درباره راه کارهای تشویقی برای مدیریت مصرف آب گفت: به ازای هر مترمکعب کاهش مصرف آب ۳ هزار تومان پاداش پرداخت می شود.

قاسم زاده همچنین از کاهش یک درصدی مشترکین بد مصرف خبر داد و گفت: در سال گذشته ۶ درصد از مشترکین کشور را بد مصرف ها تشکیل می دادند که با اصلاح تعرفه و قطع آب این رقم امسال به ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گفته حداکثر تعرفه آبی در کشور را ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تامین و توزیع هر مترمکعب در تهران حدود ۳۳۰۰ تومانی تمام می شود.

وضعیت اضطراری ۱۳۲ شهر در کشور

سخنگوی صنعت آب همچنین درباره تعداد شهرهای دارای بحران آبی بیان کرد: ما برنامه ریزی کردیم که قطعی نداشته باشیم، گرچه کشور در محدوده تنش آبی قرار دارد و وارد کمبود آبی شدیم.

به گفته او، علیرغم اینکه کمبود آب داریم اما قطعی آب شرب برنامه ریزی شده نداریم البته در شهرهای مختلف طرح های اضطراری یا هدف مدیریت ریسک را دنبال می کنیم.

قاسم زاده تاکید کرد: اکنون برای ۱۳۲ شهر طرح اضطراری و مدیریت ریسک انجام می دهیم.

به گفته او، از نظر شاخص بین المللی کشور ما در تنش آبی قرار دارد اما در مدل برنامه ریزی آبفا هیچ شهری در این شرایط قرار ندارد، اما با توجه به اینکه احتمال می دهیم بارندگی پاییز نداشته باشیم مدیریت ریسک انجام می دهیم.

هیچ گونه قطعی آبی در همدان نداریم

قاسم‌زاده در خصوص وضعیت تأمین آب همدان گفت: یکی از ایستگاه‌های پمپاژ آب دچار اشکال فنی شد که این اشکال برطرف شده و درحال حاضر هیچ‌ گونه قطعی آب در همدان نداریم.

او ادامه داد: دریافت آب بی‌کیفیت و لجنی در همدان را تکذیب می‌کنم و به‌ هیچ وجه آب آلوده وارد شبکه آب همدان نشده و کیفیت آب در این شهر، استاندارد و مطلوب است، همچنین در روزهای اخیر دانشگاه ابن سینا، بررسی‌هایی روی کیفیت آب همدان داشته و نتایج این بررسی‌ها بر تأیید کیفیت آب، صحه گذاشته است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص باروری ابرها در سال جاری گفت: سازمان باروری ابرها تشکیل شده و مطالعاتی در این زمینه آغاز شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha