۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
تعیین خطر اعتباری ۳میلیارد دلاری برای بانک‌های عامل
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی مطرح کرد

تعیین خطر اعتباری ۳میلیارد دلاری برای بانک‌های عامل

میرمحمد صادقی، معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: یکی از خواست‌های ما این بود که روش‌های گذشته در صندوق باقی بماند و در عین حال روش‌هایی که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند نیز اجرایی شود.

به گزارش بازار، علیرضا میرمحمد صادقی معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: یکی از خواست‌های ما این بود که روش‌های گذشته در صندوق باقی بماند و در عین حال روش‌هایی که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند نیز اجرایی شود. این قرارداد مانایی براساس ابلاغ رییس جمهور اجرا خواهد شد. در روش عاملیت ارزی تنها معاملات به صورت ارزی انجام می‌شد. قراردادهای سپرده گذاری ارزی را نیز داریم که هنوز در صندوق اجرایی نشده است. قراردادهای سپرده گذاری ریالی را نیز داریم که براساس قانون از پروژه‌های صنعت، کشاورزی و صنایع تبدیلی تسهیلات می‌دهیم.

وی افزود: تا امروز تسهیلات تنها ارزی و یا تنها ریالی پرداخت شود و این در حالی است که برخی پروژه‌ها به هر دو نیاز دارند. براین اساس قراردادهای مانا را طراحی کردیم تا بتوان تسهیلات ارزی و ریالی را به صورت هم زمان داشت. در این نوع قرارداد اگر طرحی ارز آور باشد، اما نیازی به ورود تجهیزات نداشته باشد، بهترین نوع تسهیلات مانایی است چرا که می‌تواند بازپرداخت ارزی داشته باشد، اما برای خرید داخل ریال در اختیار داشته باشد. دستورالعملی طراحی شده که در آن وظایف متقاضی، صندوق و بانک در خصوص تسهیلات مانایی مشخص است.

هر ساله با بانک‌ها قراردادهای عاملیت ارزی می‌بندیم و امسال نیز در سقف سه میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با بانک‌ها منعقد شده است و بانک می‌تواند تا ۱۰ درصد این سقف را پرداخت کنند. بانک باید تشخیص دهد که آیا متقاضی می‌تواند بازپرداخت تسهیلات مانایی را انجام دهد یا خیر. سپس صندوق موضوع را بررسی می‌کند و در نهایت پرداخت‌ها آغاز خواهد شد.

صادقی تاکید کرد: با قراردادهای مانایی می‌خواهیم که ارزش منابع صندوق حفظ شود. قصد ما این بود که از تبدیل ارز به ریال در داخل کشور جلوگیری کنیم. اگر نیاز طرح‌ها و پروژه‌های کشور بیش از نیاز صندوق بود می‌توان برای اعطای تسهیلات، از قراردادهای مانایی استفاده کرد. وقتی با این حرکت امکان پرداخت ریال به پروژه‌ها فراهم می‌شود که در نتیجه متقاضی می‌تواند به جای تامین تجهیزات از خارج، از داخل کشور خرید داشته باشد. با اجرای این طرح‌ها کمک خوبی به توسعه کشور تسریع پروژه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شیوه پرداخت در قراردادهای مانایی در پرداخت می‌تواند به شکل ریال متصل به ارز و یا ارز باشد. در بازپرداخت نیز همین شرایط وجود دارد.

نرخ سود نیز همان نرخ تسهیلات ارزی است. به طور مثال نرخ بخش نفت ۸ درصد است که ۵.۵ درصد آن به صندوق و ۲.۵ درصد آن به بانک عامل خواهد رسید. پروژه فعلی مربوط به یک پروژه فولادی است که با همکاری بانک خاورمیانه انجام می‌شود. در این نوع قرارداد متقاضی باید آگاه باشد که ریسک تغییرات نرخ ارز به عهده خودش است و متقاضی یک اقرارنامه در این خصوص امضا می‌کند. امیدوار هستیم این نوع قراردادهای مانایی منجر کمک به توسعه کشور شود. حجم قرارداد مانایی ده درصد عاملیت ارزی است، ارزش عاملیت حدود سه میلیارد دلار است، از این رقم بانک‌ها می‌توانند تا ده درصد را درخواست تسهیلات مانایی کنند.

از این رقم ۳۰۰ میلیون دلار به بانک خاورمیانه تعلق گرفته است و در این قرارداد متقاضی برای ۷ میلیون دلار درخواست تسهیلات داشته است که ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ریالی آن است. حجم کل پروژه، اما ۹۰۰ میلیارد تومان است و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از اوراق تامین خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha