۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
کمترین معوقات بانکی متعلق به بانکهای قرض الحسنه است
کارشناس حوزه پولی و بانکی:

کمترین معوقات بانکی متعلق به بانکهای قرض الحسنه است

کارشناس حوزه پولی و بانکی با اشاره به اینکه کمترین نرخ معوقات بانکی در سیستم بانکی متعلق به بانکهای قرض الحسنه است گفت: این درحالیست که بیشترین تعداد تسهیلات در بانکهای قرض الحسنه بوده است.

به گزارش بازار، میلاد سالم نژاد کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه اصل و اساس اقتصاد از دیدگاه دین مبین اسلام توزیع عادلانه ثروت، درآمد و ایجاد رفاه نسبی بین عموم جامعه است گفت: اگر این اصل را مبنا قرار دهیم به بانکداری اسلامی و توزیع عادلانه درآمد بین آحاد جامعه خواهیم رسید.

وی افزود: بانکداری اسلامی نیز بر همین اصل و قانون «عملیات بانکداری بدون ربا» بنا شده و اصل و مبنای این قانون نیز بر محور توزیع عادلانه ثروت بین آحاد جامعه و دسترسی همه افراد به منابع بانکی است.

کارشناس حوزه پولی و بانکی اظهارکرد: تا قبل از سال ۱۳۸۶ که هنوز بحث بانک‌های قرض الحسنه مطرح نشده بود دسترسی عموم جامعه به منابع مالی بانکها هم مقدور نبود و به عبارتی، نیازهای خرد جامعه مغفول مانده بود تا اینکه بانکهای قرض الحسنه دو هدف تأمین نیازهای افراد جامعه و ترویج فرهنگ قرض الحسنه در شئونات زدگی مردم را در دستور کار قرار دادند.

سالم نژاد متذکرشد: بانک‌های تجاری به دلیل ساختار و محدودیت مالی که دارند شاید خیلی نتوانند به این حوزه ورود کنند.

وی با بیان اینکه فلسفه قرض الحسنه سنخیتی با سود و بهره ندارد و همه سپرده‌های بانکهای قرض الحسنه نه با وعده سود و جوایز بلکه با نیت خیر مردم برای کمک به اقشار نیازمند و تولید جذب می‌شوند افزود: مصارف این سپرده‌ها بدون سود است و تنها امتیازی هم که به سپرده گذاران تعلق می‌گیرد اعطای تخفیف در کارمزدهای خدمات بانکی و اولویت بندی در اعطای تسهیلات است.

سالم نژاد از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین بانک‌های قرض الحسنه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان سخن گفت و افزود: ما به استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیانی که از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شوند تسهیلاتی را تخصیص می‌دهیم تا در جهت فعالیت خود استفاده کنند و در حال حاضر هم تمام شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به بانک‌های قرض الحسنه مراجعه و از تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کمترین نرخ معوقات بانکی در سیستم بانکی متعلق به بانک‌های قرض الحسنه است گفت: این درحالیست که بیشترین تعداد تسهیلات در بانک‌های قرض الحسنه بوده و اینها نشانه اعتماد مردم به بانک‌های قرض الحسنه است.

کارشناس حوزه پولی و بانکی از بحث قوانین و مقررات نهادهای نظارتی بر بانکهای قرض الحسنه به عنوان یک مانع بزرگ یاد کرد و گفت: قوانین و مقررات مربوط به بانک‌های قرض الحسنه باید متناسب با شرایط خودشان و نوع فعالیتی که انجام می‌دهند از بانک‌های دیگر تفکیک شود به عبارت دیگر قوانین بانک‌های تجاری نباید درمورد بانک‌های قرض الحسنه نیز جاری و سازی باشد.

سالم نژاد تصریح کرد: سپرده گذاری و داشتن یک کارت بانک قرض الحسنه برای هر فرد فازغ از میزان سپرده گذاری می‌تواند قدرت تسهیلات دهی بانک‌های قرض الحسنه را افزایش دهد.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha