۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
 ماجرای ادعای برخی صرافی‌ها درباره محدودیت نرخ ارز توافقی چیست؟

ماجرای ادعای برخی صرافی‌ها درباره محدودیت نرخ ارز توافقی چیست؟

مدیر معاملات بازار متشکل ارزی تعیین کف و سقف قیمتی برای نرخ توافقی ارز را رد کرد و توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی هادی‌نژاد مدیر معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران در خصوص ادعای برخی از صرافی‌ها مبنی بر محدودیت کف و سقف برای نرخ‌گذاری در بازار توافقی اظهار داشت: کف قیمتی تعریف نشده است و صادرکننده و صرافی در یک نرخ مشخصی می‌توانند به توافق برسند و صراف ارز خریداری شده از صادرکننده با نرخ توافقی را با یک حاشیه سود مشخص یک درصد می‌تواند یا داخل صرافی عرضه کند و یا در بازار متشکل ارزی عرضه کند تا بقیه صرافی‌ها خریداری کنند؛ بنابراین محدودیتی که بعضی از صرافی‌ها به آن اشاره کرده‌اند، آن حاشیه سود یک درصدی است که طبیعتا در هر صنعتی یک حاشیه سود عرف و مجازی وجود دارد.

وی افزود: حاشیه سود یک درصدی، عدد معقولی است و در حال حاضر تعداد زیادی صرافی در این مکانیزم معاملاتی مشغول فعالیت هستند و این نشان می‌دهد که حاشیه سود یک درصد رعایت شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی و بازار متشکل ارز ایران در یکی دو ماه اخیر، ایجاد شفافیت بوده است، اظهار داشت: حداکثر شفافیت ممکن هم برای داده‌های معاملاتی و هم برای نرخ خرید و فروش ارز ایجاد شده است. با توجه به اینکه بازار متشکل نقش یک بازار یکپارچه و متمرکز را برای معاملات ارز اسکناس در کشور دارد، سایت بازار متشکل ارزی نیز به عنوان یک مرجع رسمی و درگاه یکپارچه برای ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی عمومی در مورد نرخ‌ها تعیین شد.

مدیر معاملات بازار متشکل ارزی ادامه داد: گام اول این بود که داده‌ها و اطلاعات معاملاتی همچون حجم معاملات و عمق مظنه ها، در این سایت به صورت دقیق منتشر شود. گام بعدی داده‌های خرید و فروش صرافی‌ها (نرخ تابلوی خرید و فروش صرافی‌ها) است.

وی افزود: در این خصوص با موافقت بانک مرکزی و دستور رئیس کل بانک مرکزی این امکان فراهم شد تا از طریق درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز بازار متشکل، صرافی‌های کشور با توجه به دسترسی که دارند، بتوانند نرخ‌های خرید و فروش ارز خود به صورت دلار و یوروی توافقی را اعلام کنند.

هادی‌نژاد افزود: در گذشته با توجه به اینکه محدودیت نگهداری ارز برای صراف وجود داشت، این مساله باعث می‌شد تا فروشنده این ارزها (به جز دلار و یورو) که به صرافی مراجعه می‌کرد با امتناع صرافی از خرید این ارزها مواجه می‌شد. زیرا صرافی بایستی کلیه ارزها را بر اساس ابلاغ قبلی بانک مرکزی، ظرف سه روز حتما می‌فروخت تا دچار تخلف نشود. طبیعتا، چون ارزهایی وجود دارد که تقاضای آن دوره‌ای است یا مثلا تقاضای زیای برای آن وجود ندارد، در نتیجه صرافی‌ها به دلیل محدودیت سه روزه اشاره شده، از خرید آن خودداری می‌کردند. حال در این شرایط بانک مرکزی تصمیم گرفته است تا محدودیت سه روزه برای تقاضای ارزهای غیر از دلار و یورو در صرافی‌ها برداشته شود تا این ارزها به صرافی فروخته شود و در ادامه یک مشتری برای خرید آن مراجعه کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha