۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳
مدیریت مصرف آب در پالایشگاه های نفت؛ لازمه تولید سوخت

مدیریت مصرف آب در پالایشگاه های نفت؛ لازمه تولید سوخت

برای تصفیه هر یک لیتر نفت خام و تبدیل آن به سوخت هایی مانند بنزین و گازوئیل، به یک لیتر آب نیاز است.

به گزارش بازار، با کاهش بیش از ۳۰ درصدی ذخایر آبی کشور در ۵ سال اخیر، وزارت نیرو طبق قانون توزیع عادلانه آب، تصمیم به جایگزینی منابع آبی جدید برای صنایع بزرگ، با سدها و چاه ها گرفته است.

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی که در سطح دنیا و ایران در حال رخ دادن است، ضرورت دارد که منابع تامین آب خود را کمی ایمن تر کنیم؛ کشور ما از شمال و جنوب به منابع آب دریا دسترسی دارد و از طرفی با توجه به ۸ درصد مصرف آبی که در بخش شرب اتفاق می افتد، پساب تولیدی این بخش هم می تواند به عنوان یک منبع قابل اعتماد و مطمئن در تامین مصرف به ویژه بخش صنعت محسوب شود.

در چنین شرایطی با افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور، نیاز آبی پالایشگاه های نفت برای تصفیه نفت خام هم افزایش یافته؛ مانند پالایشگاه شازند که در یک دشت با شرایط بحرانی از نظر وزارت نیرو قرار گرفته است.

محسن محمدی رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه شازند در این زمینه می گوید: به ازای یک لیتر نفت خام، یک لیتر آب نیاز است و اگر آب نباشد، سوخت حذف می شود و بنزین و گازوئیل نداریم.

فقط مصرف بالای سوخت نیست که نیاز آبی این پالایشگاه را افزایش داده، بخار شدن یک سوم از آبی که برای خنک سازی تجهیزات به کار می رود هم، یک عامل دیگر آن است؛ به طوری که آقای رمضان موسوی رئیس بهره برداری پالایشگاه شازند گفته است: پالایشگاه شازند به میزان ۱۵۰۰ مترمکعب بر ساعت، از آب خام استفاده می کند که این آب، از طریق سد کمان صالح به میزان ۱۱۰۰ مترمکعب بر ساعت، ۳۰۰ مترمکعب بر ساعتبه صورت آب بازیافتی و ۱۰۰ مترمکعب بر ساعت هم از طریق چاه های مجوزدار پالایشگاه تامین می شود.

از طرف دیگر، آب مصرفی این پالایشگاه پس از آلوده شدن به مواد نفتی و تبدیل به پساب، بدون استفاده باقی می ماند؛ زیرا این پساب به علت جمع آوری در استخرهای روباز، تبخیر می شود؛ در حالی که با اجرای طرح های بازیافت، می توان آن را مجددا به چرخه تولید برگرداند؛ به طور مثال، با راه اندازی واحد تصفیه پسابیبه نام RO.

مسعود روزبهانی مدیر مهندسی طرح های پالایشگاه شازند در این باره گفت: RO اختصاری به معنای اسمز معکوس است که بر خلاف روش اسمز معمولی، از طریق جریان های با فشار بالا، تصفیه آب های با املاح بالا را انجام می دهد. با راه اندازی این واحد در پالایشگاه شازند، می توان به میزان ۳ میلیارد لیتر در سال، آب با املاح پایین را از آن تامین کرد.

این واحد تصفیه پساب های پالایشگاه شازند با پیشرفت ۶۵ درصدی، تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد و اکنون مدیران این پالایشگاه، از دو برنامه جدید برای مدیریت مصرف آب خبر می دهند؛ آقای مجید رجبی مدیرعامل پالایشگاه شازند می گوید: ظرف چند ماه گذشته در ارتباط با استفاده از پساب های شهری، جلسات متعددی را با مسئولان آبفای استان مرکزی و شهرستان شازند داشتیم که مقدمات کار فراهم شده و در مرحله انعقاد قرارداد و تامین پیمانکار برای اجرای آن هستیم.

وی افزود: پروژه مربوط به بازیافت بخارهای برج های خنک کننده به لحاظ اجرا مشکلی ندارد و در مرحله مطالعه و انتخاب پیمانکار هستیم تا در دو سال آینده، بتوانیم بخارات پالایشگاه را بازیابی کرده و به چرخه تولید برسانیم.

در کشور ۹ پالایشگاه نفت دیگر هم وجود دارد و پالایشگاه شازند بعد از پالایشگاه اصفهان، دومین پالایشگاه نفت کشور است که اجرای طرح های مدیریت مصرف آب را آغاز کرده؛ طرح هایی که با اجرای آن ها، مصرف آب در این پالایشگاه بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha